Ännu ett bett-inlägg

Vet ni vad? Det var ett par personer här på bloggen som berättade att det inte är tillåtet med rem på pessoa på ponnytävlingar (läs inlägget här). Kollade upp det här ordentligt, och det stämmer! Gud, hade ingen som helst aning om detta! Varför? Sig mig en enda anledning till varför denna regel finns? Vill de uppmuntra folk att rida med bett som enligt bland annat en välkänd tandläkare kan ha en väldigt dålig inverkan på hästens mun? När det går att förbättra bettet och ta bort många av de negativa effekterna, så förbjuds detta? Man får minsann ha rem/kedja på ett pelham-bett men inte på ett pessoa. Usch, ibland förstår jag mig verkligen inte på alla dessa regler.

Har i alla fall bestämt mig att iom detta prova rida Nocke med pelham igen. Känns inge bra att tävla med pessoa och dess överrörlighet samt alla negativa effekter som detta sägs medföra. Alla klagomål borde ju härstamma från någon sorts sanningsenlig fakta tycker man, med tanke på hur mycket diskussioner det varit om detta bett. Eftersom jag har ridit med pelham på honom förut, och det har gått helt ok, så känns det som om det trots allt är ett bättre alternativ.


Kommentarer
Postat av: Sanne

Man får inte tävla utan bett heller va?

2009-04-14 @ 23:14:40
Postat av: alexandra

åh fin häääst !

2009-04-14 @ 23:50:45
URL: http://ajeriksson.blogg.se/
Postat av: Emily

Undrar oman får ha en sån rem närma tävlar stor häst?

2009-04-15 @ 08:31:47
URL: http://emilystighall.blogspot.com
Postat av: Elin

På stor häst är ju bettsling nästintill fritt, så då får man ha rem om man vill :)

2009-04-15 @ 12:14:01
Postat av: Mikaela svarar

Sanne - haha jo hackamore ;)



Emily - Precis som Elin säger så får man man ha praktiskt taget hur man vill på stor häst`=)

2009-04-15 @ 12:16:24
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Linnea

Ja, du måste verkligen se Stolthet & Fördom - underbart bra! Oh, tack så mycket, detsamma! :) Inte kommit in i min bekväma blogglook än bara, och skriver inte särskilt flitigt ;D

Jättekul att läsa din blogg! Du borde göra affärsverksamhet av dina idéer kring din ridning :) <3

2009-04-15 @ 21:34:25
URL: http://maaagiskt.blogg.se/
Postat av: Linnea

Ja, du måste verkligen se Stolthet & Fördom - underbart bra! Oh, tack så mycket, detsamma! :) Inte kommit in i min bekväma blogglook än bara, och skriver inte särskilt flitigt ;D

Jättekul att läsa din blogg! Du borde göra affärsverksamhet av dina idéer kring din ridning :) <3

2009-04-15 @ 21:34:52
URL: http://maaagiskt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0