Det är lätt att gå vilse i sadeldjungeln

Åh jag blir galen på det här med sadelletande! Vet inte vad eller vem jag ska tro på - alla säger ju olika. Man går till experter hit, och experter dit, och alltid låter det lika bra. Problemet är bara det att dom aldrig säger samma sak, och alla kan ju knappast ha rätt. Önskar bara att hästen kunde tala. Tänk vad enkelt allt skulle bli då...

- Jadu Ulla, vad tycker du om den här sadeln då?
- Nja, den trycker lite för mycket på bogbladen. Då var det förra bättre!

Det är ju superviktigt att sadeln ska ligga bra och att hästen är bekväm i den. Den ska ju även passa ryttaren så att denna får de bästa förrutsättningarna för bra ridning. Jag brukar däför alltid åka till en sadelutprovare när jag ska köpa en sadel. Men vem säger egentligen att denna har rätt? Det går ju tyvärr inte att läsa hästens tankar.

Brukar ni prova ut sadeln hos en sadelutprovare? Isf vem?

Kommentarer
Postat av: Hästpassion

Jag har just skrivit ett inlägg om en jättebra sadelprovare som var här igår. Men hon är ju norr ifrån så att säga!

2009-04-26 @ 18:59:12
URL: http://hastpassion.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag åker alltid till Mustang :) Dom är jättebra!

2009-04-26 @ 19:45:25
Postat av: Anonym

En fråga! Hur kvalar man så man får tävla internationellt? Hur gjorde du? :)

2009-04-26 @ 19:56:44
Postat av: Pauline

Min Equipe beställde jag av dem, måttanpassad.

Buten måttbeställde en jätteskicklig kille (Ingdams) efter mig och min dåvarande bästa häst.

Dock rider jag aldrig med equipen då buten är mkt skönare :p

2009-04-26 @ 20:23:53
Postat av: Linda

Jag specialbeställde min sadel. Använde mig av dubbelvikt ståltråd och skickade iväg :)

2009-04-26 @ 20:45:42
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Johanna

Brukar alltid ta hjälp av min tränare då min tränare känner både mig och hästen :)

2009-04-26 @ 20:46:08
Postat av: Amelie

Ingdams är bäst! de kan specialanpassa sadlarna efter hästen och han är jätte duktig! Jag har blivir nöjd varje gång!

2009-04-26 @ 20:47:37
Postat av: Jonko

Gå efter vad som ringer vettigast i dina öron. Och lyssna på hästen, du känner när det är rätt, om du känner hästen väl det vill säga.

2009-04-26 @ 20:48:04
URL: http://jonko.webblogg.se/
Postat av: Elin

Jag åkte till Mustang, det har fungerat jättebra!

2009-04-26 @ 21:21:25
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Cornelia

Vi har haft ute sadeldoktorn, Jimmy. Han har även varit ute hos flera där jag står och det har alltid blivit bra. :)

2009-04-26 @ 21:51:56
URL: http://corneliaberggren.blogg.se/
Postat av: stina

Sharpman i Hogstad är kanon, samarbetar med många "stora" ryttarna i östergötland, många inom fälttävlan.



www.sharpman.se

2009-04-26 @ 22:23:18
URL: http://pindur.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har också haft ute sadeldoktorn (Jimmy) när jag köpte båda mina sadlar. Han är jättebra och försöker verkligen inte pusha på en till att köpa någon sadel eller sådär, utan säger bara vad som passar och tvingar en inte till något utan känns väldigt ärlig.. Sen är det ju självklart svårt att veta om han har rätt osv. Men jag är supernöjd med honom! Han är dock OTROLIGT svår att få tag på.. men han har en hemsida! (www.sadeldoktorn.se)!

2009-04-26 @ 22:58:45
Postat av: Hanna

Du ska garanterat vända till dig sadeldoktorn Jimmy i uppsala. Kan åka dit, eller så kommer han hem till dig.

Duktig!

2009-05-02 @ 00:04:39
URL: http://hannsingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0