Dy´on "The Difference"

Utrustning - Träns
Märke - Dy´on
Modell - The Difference
Pris - ca 3200:-
Produktbeskrivning - "Vanliga träns har ofta nackstycken som är placerade direkt bakom hästens öron. I detta område löper mycket nerver och blodkärl. Det finns inga ben i området som kan skydda hästen mot tryck. När det känsliga området bakom öronen utsätts för tryck kan det orsaka besvär. Trycket påverkar nerver, muskler och blodflöde vilket i sin tur negativt kan påverka andning, syn, hörsel och balans. Trycket kan ge hästen nedsatt prestationsförmåga och kan försvåra kommunikationen mellan ryttare och häst. Detta kan leda till att hästen blir "hård i munnen". Det finns också en risk att hästen får huvudvärk av trycket.   Men nu finns det en lösning... Equality Line har i samarbete med Dy'on och efter en idé av Lisen Bratt-Fredricson och Peder Fredricson skapat ett REVOLUTIONERANDE träns som avlägsnar det besvärande trycket bakom hästens öron. Vi presenterar stolt det nya tränset THE DIFFERENCE . För att hålla nackstycket på plats har vi konstruerat en käkrem som går i kors, käkremmen spänns åt så att tränset behåller sin placering. En positiv bieffekt är att hästen får svårare att knäppa av (gå bakom lodplan). Ryttaren får en jämnare kontakt med hästens mun. THE DIFFERENCE - kan göra hela skillnaden." (http://equalityline.e-line.nu/)


Jag köpte detta träns för drygt ett år sedan, och har provat det på både Tessa, Ture, Bacchuz och Nocke (som har det i nuläget). Innan jag köpte det frågade jag runt lite, hur de som hade tränset upplevde det samt om de märkte någon skillnad på sina hästar. Några var jättepositiva och sa att deras hästar faktiskt blev annorlunda med detta träns, samtidigt som några sa att de inte märkte någon skillnad alls.

Faktum är att jag själv inte har märkt någon skillnad på någon av mina hästar. Visst, det kanske är jätteindividuellt från häst till häst, men jag har faktiskt provat tränset på 4 olika hästar, och ingen har blivit märkbart bättre. Dessutom är det väldigt opraktiskt. Skitjobbigt att tränsa med, speciellt om kan har en svårtränsad häst. Jag tycker även att det åker fram när man rider, även om jag spänner käkremmarna hårdare än vad jag egentligen vill. Därmed förlorar tränset sina påstådda fördelar, och dessutom blir sidostyckena då lösare och bettet hamnar i fel position. Tränset är inte direkt billigt heller, och enligt mig inte särskilt snyggt. Det gynnar inte direkt utseendet på hästens hals, framförallt inte om hästen har en ganska kort hals, och huvudet kan se lite konstigt ut.




Jag är över lag väldigt tveksam om ett problem med att en häst är "hård i munnen" kan försvinna med hjälp av ett träns. Ofta är det i markarbetet lösningen sitter. Och om detta träns är så fantastiskt, varför använder inte toppryttarna det själva? Inte ens skaparen Peder Fredricsson rider med detta träns på sina hästar. Eller jo, en häst har jag sett att han har använt det på, men inte på fler, och han har ju en del. Sen har ju även Rolf Göran Bengtsson tränset på sin hingst Quintero, men det sitter så långt fram bakom hästens öron att det sitter exakt som vilket träns som helst.



Så, ser jag någon fördel med detta träns? Lädret är faktiskt väldigt bra kvalité, det är mjukt och fint. Och på några få hästar kanske det gör skillnad. Men jag skulle inte rekommendera er att köpa detta träns, om ni inte har fått möjlighet att prova det först och tycker att er häst känns annorlunda. Det kostar ju trots allt över 3000:-.


Kommentarer
Postat av: Evelina

Bra inlägg , då det för många känns för dyrt för att köpa bara för att prova, och få förunnt att bara kunna prova rida på det tyvärr ... Fler sånna här inlägg :)

2009-04-18 @ 23:56:00
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Pauline

Jag kan säja såhär. Det är "vetenskapligt" bevisat att detta tränset funkar på 3 av 100 hästar. (peder ochLisen tog fram tränset till just EN av sina egna hästar först och främst) Har snackat m både designer (LoP), och tillverkare. Min ena häst blir en HELT ANNAN HÄST med detta tränset på. Redan första ridpasset förändrades han. Han är annars väldigt springig och "tjafsig" i munnen men med detta blir han väldigt avslappnad. Jag kan bara rida med vanliga träns på honom han har ett ludd under nackstycket.

Sas på hästar som har problem med nacken och trycket där funkar tränset hur bra som helst. Fult är det men VÄLDIGT bra. Mina andra hästar jag provat detta på typ 5 st märker jag ingen skillnad på. Sen har detta träns varit en "modefuga" (hur de nu kunde vara det när de e så fult?) Att det är dyrt är de ju men de kostar lika mkt som de andra Dyon tränsen så det ska man inte "klaga" på. JAg skulle säkert betaalt 10000 också för det är så himla bra på just en av mina hästar!!!



bara en "liten" kommentar :p

2009-04-19 @ 07:25:13
Postat av: Elin

Bra inlägg! Intressant att få veta om det funkar eller inte, har alltid undrat. Men som sagt, det är "lite" för dyrt att köpa bara för att prova.. och särskilt snyggt är det inte, enligt min åsikt.

2009-04-19 @ 10:44:30
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Cajsa

Hejsan! Vilken snygg blogg! :D

allt bra med dig? :)



Ska vi bevaka varandra på bloglovin? (A) alltså bara om du vill.. :)

xx Cajsa

2009-04-19 @ 11:44:38
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
Postat av: Lady Humpalot - fun & fearless

Införa dödshjälp i Sverige.. för eller emot? Ta gärna en titt på mitt senaste inlägg om du vill! :-)



http://ladyhumpalot.blogg.se/2009/april/oetiskt.html

2009-04-19 @ 17:58:09
URL: http://ladyhumpalot.blogg.se/
Postat av: Annah

Jag håller med dej om tränset. En av mina hästar är mycket spänd just i nacken och jag fick rådet av min hästmassör att prova ett The differenceträns. Min häst blev ännu värre att rida och det som störde henne var remmarna under käkarna som hon inte var van vid. Dessa fick ju spännas lite hårdare för att tränset skulle sitta på plats. Det funkade inte på min nya häst heller då det var ett projekt att tränsa med. Jag sålde det för ett tag sen och återgick till ett gammalt hederligt acchenträns till båda för en lagom peng.

Kram

2009-04-20 @ 09:34:23
Postat av: H

Hejsan. läste bara att du skrev att RGB har The Difference-tränset. men det har han inte heller. uatn det är en annan modell av Dy´on som är bara att pannbandet sitter fast i nackstycket så det ser ut The Difference.

2009-04-21 @ 20:27:50
Postat av: Madeleine

Jag har också ett sånt, märker faktist ingen skillnad jag heller :/ jag har en unghäst och jobbar honom mycket i lång och låg form, och då åker tränsjävlet fram hela tiden :@ blir så irriterad.. Och man vill ju inte strypa hästen genom att spänna mer än vad man redan gjort x)

2009-06-18 @ 23:19:56
URL: http://pommaq.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Jag har också ett sånt, märker faktist ingen skillnad jag heller :/ jag har en unghäst och jobbar honom mycket i lång och låg form, och då åker tränsjävlet fram hela tiden :@ blir så irriterad.. Och man vill ju inte strypa hästen genom att spänna mer än vad man redan gjort x)

2009-06-18 @ 23:19:56
URL: http://pommaq.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Köpte det tränset till en storhäst jag hade, han trivdes verkligen super på det & gick jättebra på det - där kände jag en himla skilland mot ett avanligt träns, han slutade slå med huvudet & blev mer avslappnad! Sen passade han sjukt bra i det också ;) + att det inte åkte fram på honom.



Sen när han såldes började jag använda det på min ponny istället, ville inte sälja det & kände att det var för dyrt & fint för att låta hänga i sadelkammaren. Hade det på en tävling en gång (första gången jag använde det på honom, så jävla idiotiskt, jag vet!) och då hoppade ponnyn som annars hoppar ALLT inte ens över lilla på framhoppningen, jag utgick ur en LB för att han inte alls trivdes. Gav tränset några chanser till på träning men det funkade inte...

Bestämde mig för att de det en sista chans idag, och vad hände? Jo ponnyn gick kanon! Haha, härligt ;)

2009-08-11 @ 00:16:31
Postat av: Lollo

Jag har detta träns på en av mina hästar, ett sto som är väldigt känslig för allt, så hon trivs toppen bra på detta träns, blev mycker lugnare med det och det blev en helt annan häst att rida.

2011-01-21 @ 00:36:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0