Dagens ridpass

Red först Lizza på volten. Hon var ganska pigg och lite ofukserad, men i slutet slappnade hon av bra, speciellt i traven.

Gjorde övningen med två bommar på långsidan som man sen ska variera galoppsprången emellan. Hade ca 20 meter emellan bommarna, och det var verkligen inte den lättaste övningen på Lizza. Har ju försökt jobba mycket med att stärka hennes galopp, och det är en bit kvar på det arbetet kände jag. Fick in 4-7. Kunde nog pressat henne ett snäpp till och få in 8, men ville inte det eftersom det var första gången vi gjorde denna övning, och hon var bra trött och svettig ändå. Till och med löddrig under tränset!


Sen longerade jag Ture med Pessoaselen för första gången! Tyckte det var ganska svårt att veta hur hårt jag skulle spänna den, kunde nog spänt den lite hårdare, men tyckte det såg ut som att han jobbade riktigt bra iaf! Man kan ju välja hur man ska ställa in den - om hästen ska jobba långt och lågt, eller lite högre och kortare. Fick med ett papper där det stod allt sånt här, kan göra ett inlägg om det sen! Ture fick iaf jobba långt och lågt idag!


Hade även tänkt ladda upp ett videoklipp, men youtube fungerar inte för mig just nu så det kommer senare!


Jag har även promenerat två promenader med Wembley.

Kommentarer
Postat av: Hanna P

värstans vilken effektiv dag du verkar ha haft :)

2009-08-19 @ 20:38:36
URL: http://www.hannapersson.com
Postat av: Anonym

Ett tips är att kolla i olika trådar på bukefalos. Det finns väldigt många olika åsikter om just pessoaselen.



Jag har läst ngn stans att man inte ska använda den med träns, dvs inte fästa den i bettet. Man ser ju väldigt bra när hästen rör sig att för varje steg hästen tar får den ett ganska ordentligt stumt ryck i munnen nästan oavsett var den har huvudet ngn stans.



Jag har själv en pessoasele, men använder den mkt sällan, de ggr jag använder den har jag alltid den fäst i en kapson.

2009-08-20 @ 08:31:41
Postat av: Jolin

Ett tips när man longerar är att ha en låg nosgrimma (remont) och knäppa fast longerlinan i ringen som sitter på sidan av nosgrimman. På det sättet stör man inte hästens mun. :)

2009-08-20 @ 09:39:07
URL: http://joolinmalmquist.blogspot.com
Postat av: Johanna

Skönt att se att det inte bara är Anton som har en konstig svans :)



http://hoppryttarinnan.blogg.se/2009/august/svansforlanging-1.html

2009-08-20 @ 12:20:47
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0