Hoppträning med Ture och Tessa

Var och hopptränade idag. Förutom dom övningarna som finns med på filmen så arbetade vi mycket med förvänd galopp samt med övningen "klockan".

Ture
Gud vad fin han var idag! Inte alls sådär småseg som han varit dom sista gångerna jag hoppat lite högre, utan idag kändes han precis som han ska kännas! Vaken och alert, men samtidigt avslappnad.

Dessutom tyckte jag han kändes väldigt fin i munnen, inte alls sådär tjaffsig som han kan vara ibland. Tror just det beror på min ridning. Idag hade jag lite längre tyglar och försökte låta han sköta sig själv lite mer, jag la min inte i för mycket. Som Ann (tränaren) sa: Rid inte för perfekt, hjälp honom inte för mycket och lägg honom inte rätt hela tiden. Det här är bara träning, låt honom tänka mer själv! Dels så blir han nämligen lätt lite bekväm av sig när jag hjälper honom för mycket, och dels så blir det ofta massa onödigt tjaffs. 

Hoppas han känns lika fin i helgen, då tror jag det kommer att gå bra!




Tessa
Även Tessa gick riktigt bra idag tycker jag, framförallt för att vara första hoppträningen på flera månader! Hon var väldigt pigg och glad, ibland till och med lite busig. Gjorde små bocksprång vid byterna ibland och sånt. Jätterolig att rida var hon!

Det är ju dock lite småsaker som vi måste jobba bort efter det långa uppehållet. Hon tar ju inte riktigt halvhalterna, utan tjaffsar gärna emot lite. Men i det stora hela kändes hon superfin! Hoppa kan hon ju! Gillar hennes små bakutsparkar hon gör ibland över hindren ;)




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hon verkar inte lätt i munnen, ser ut som hon inte gillar sin betsling alls. Hur funkar ett milt och mjukt bett på henne? eller hon är jättestark? Ser inte ut att va det, mest känslig.

2009-08-25 @ 22:55:00
Postat av: Mikaela svarar

Asså jag har alltid hoppat henne med det här bettet, och har inte upplevt förrut att hon ine gillat det. Men håller med dig, hon ser inte helt tillfreds ut! Hon är dock ganska stark och blir lätt lite lång och hård i munnen, så ett allt för milt bett funkar inte. Men ett lite oskarpare bett skulle kanske inte vara fel. Har ju knappt hoppat henne på sistånde, så har inte haft möjlighet att prova nya bett, men ska kanske göra det faktiskt!



Nu fanns ju inte uppvärmningen med på filmen, men då var hon superavslappnad och accepterade bettet fint, så det kan ju också bero på att hon taggade till lite extra vid hoppningen (framförallt eftersom hon inte hoppat på länge). Hon behöver nog en hel del lydnandsträning med just hinder med i bilden. Så det beror nog inte bara på bettet heller (tyvärr, tänk om man kunde byta bett och så gick hästen som en klocka :p)

2009-08-25 @ 23:08:54
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja jag skulle precis säga det, att hon blev ju såklart bara taggad. Inte konstigt ju med uppehåll på ett tag.



Haha, ja ibland hade det varit skönt om det var så enkelt!

2009-08-25 @ 23:25:22
Postat av: Anonym

Ahh, bara jag igen =)

Har kollat Ture filmen med nu! Gud alltså, han ser ruggigt fin ut, helt prickfritt, precis som man vill ha dem! Lycka till i helgen (inte för att jag tror du behöver det:)), det kommer gå super! Han ser ut att va i superform!!

2009-08-25 @ 23:29:34
Postat av: ewe

Hej! :) gillar din blogg men jag har bara en liten fråga, hur ofta rider du markarbete eller hoppar dina hästar?:)

Typ hur många gånger per vecka?:)

2009-08-25 @ 23:45:36
URL: http://ejoohansson.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Åh, isabellen och svettfuxen(?) med bläs i Ture-videon var ju skitfina! :D

2009-08-26 @ 09:08:54
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Hanna P

Ture ser superfin ut tycker jag :)

2009-08-26 @ 09:51:42
URL: http://www.hannapersson.com
Postat av: Bella

Vilka fina språng ture gjorde på träningen. Väldigt luftiga och runda=)



2009-08-26 @ 10:31:36
Postat av: Astrid

Vart hittade ni Ture och vad hade han gjort innan ni köpte honom?

2009-08-26 @ 10:43:17
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Elin

Har du några tips på övningar till förvänd galopp? tack för svar!

2009-08-26 @ 12:08:26
Postat av: Sofia

Ture ser ju fruktansvärt härlig ut att rida!

2009-08-26 @ 13:47:33
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: my

Hej! :D Ja hade också problem med en häst som tjaffsade emot när man skulle göra halvhalter! Då blev ja tillsagd att göra halvhalterna så mycket som det bara gick med sätet och så lite som möjligt med handen. Ja skulle liksom sitta bakåt, spänna magmusklerna och sätta tillbaka hästen med sätet och först om det verkligen inte hjälpte så skulle jag göra halvhalt med handen också. Sen var det viktigt att inte driva under själva halvhalten utan först när hästen svarade för de samlande hjälperna och skulle ur halvhalten igen. Nu kanske du redan gör allt det här superbra (du är ju grymt duktig så skulle inte förvåna mig!!), men om du inte testat så gör det! Det hjälpte superbra för mig och hästen är nu jättemjuk och härlig i munnen!! :)

2009-08-26 @ 13:58:49
Postat av: Mikaela svarar

Tack för alla fina kommentarer :)



Ewe - Försöker att rida på volten ungefär varannan dag. Jag gymnastikhoppar låga hinder ganska ofta, men högre hinder hoppar jag oftast max en gång i veckan.



Astrid - Hos en privatperson. Han hade tävlat 130 ett par ggr tror jag. :)



Elin - Alltså bara att rida i förvänd galopp är en bra övning, tex. bara runt fyrkantsspåret. Ju större galopp hästen har och ju mer innåtställd och avslappnad den är, destå mer mjukgörande är det!

2009-08-27 @ 14:56:58
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0