Problem-hjälp



Hej! Min ponny har dålig galopp. Han liksom spänner sig och ibland byter galopp, ibland bockar och liksom kommer ur rytmen. Har du nått tips på övningar till oss?

Mitt svar: Att han byter galopp och bockar kan bero på att han helt enkelt tappar balansen. Det kan bero på många olika saker tex. att han är svag eller att du som ryttare sitter lite i obalans. Eller så kan det bero på att han har ont någon stans och att det ibland "smärtar" till och att han då byter galopp för att avbelasta. Det är svårt att säga när man inte sett er i verkligheten. 

Om du är säker på att hästen är frisk så har jag några tips för hur du kan stärka galoppen och även öva upp balansen:
Studs alltid bra. Det övar även upp hästens kroppskontroll och på så sätt även balansen. Massor av galoppfattningar och avsaktingar stärker även det upp hela galoppen. En annan stärkande och balanserande övning är att rida mycket förvänd galopp. Har hästen svårt för att klara ett helt varv på ridbanan är ett tips att gå ut på en stor äng eller liknande, och på så sätt ha möjlighet att rida förvänd galopp med lite mjukare svängar. Tänk på att hela tiden försöka sitta mitt över hästen, sitta så stilla som möjligt och vara lätt i handen så att hästen själv får möjlighet att hitta balansen.

Har ni läsare några ytterligare tips och tankar?

Kommentarer
Postat av: amanda

hej. Vet du om man kan linda om hästens ben för att få ner svullnaden ?

2009-08-17 @ 13:26:46
Postat av: Svar till Amanda

En smart sak att göra när en häst är svullen på benen är att linda med blöta lindor som har legat i kallt vatten.

2009-08-17 @ 13:30:17
Postat av: Rebecca

Jobba hästen från marken är ypperligt sett att se om det är ryttarens "fel" att detta händer.

Och gör den fortfarande så är det antagligen orken som brister (om den nu är helt frisk) och då är mikaelas övningar kalas men jag brukar även longera dom med pessoalonge eller tömköra dom ett par ggr i veckan då det är bra för hästarna att få jobba utan ryttare med och har därför lättare att bära upp sig och stärka sig.

2009-08-17 @ 13:50:56
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: josse

För att förbättra galoppen är det också bra att jobba i galopp över bommar.

2009-08-17 @ 14:52:17
URL: http://josefinz.bloggsida.se
Postat av: :)

Jag tror att det var jag som frågade dig under nått inlägg för nån vecka sen? ;) tror det :p

iaf så har han inte ont i musklerna, har kollat med massör och sånt. har dock haft väldiga problem med munnen. Funkar med vanligt bett ändå trots att han kan bli lite het. Tror inte att det beror på mig som ryttare på honom heller, det känns balancerat tills man fattar galopp, då spänner han sig och går nog inte direkt på raka spår jämt. Jobbar på det jämt och det börjar bli mkt bättre :) Tävlar LB nu, ska upp i LA snart, men hoppningen och allt är kitbra när galoppen stämmer, en när han blir spänd och så kan han riva lite.

Tack iaf :)

2009-08-17 @ 16:33:25
Postat av: hej ;)

har du något bra tips om man har svårt att hitta avståndet?

2009-08-17 @ 16:34:49
Postat av: Erika

Jag hörde en gång att Jens Fredricsson sade att en häst som tappar sin galopp (bryter av, byter galopp, kommer ej in i rytmen)kan ha dålig styra. På vissa hästar kan det ta flera år innan hästen har nog med styrka i kroppen för att t.ex. galoppera runt på volten utan att byta av. Jaf tror därför att du måste jobba på styrkan i hästen, sedan först galoppera på fyrkanten utan att hästen bryter av. Med tiden minskar du fyrkanten mindre och mindre till du kan rida på en liten volt i en bra rytm. Träna lika mkt i båda varven så att det ej bli snebelastning! Lycka till!

2009-08-17 @ 19:10:12
URL: http://thoressons.blogg.se/
Postat av: Julia

Älskar verkligen din blogg, jag tar upp en massa tips som jag sedan använder när jag rider min ponny :D Synd att du uppdaterar på tok för sällan, hoppas att det bättras till hösten och att bloggen blir som den var i våras. Vore även kul om du skrev mer om de övningar du rider, och vad man tränar på om man gör dem. Älskar din kategori "Vardaglig träning", har snappat upp hur mycket som helst från den :D Du verkar vara så himla duktig.

2009-08-17 @ 19:31:46
Postat av: Therese

Håller med Julia! =) Skriv mer detaljerat om övningarna du rider! Du skriver så bra

2009-08-17 @ 21:14:55
Postat av: Hannah

Hon borde kanske undersöka hästen så att den inte har ont någonstans också?

Jag har en ponny som gör/gjorde så och han hde kotledsinflammation även om vi nästan inte ens har hoppat honom.

Han gjorde precis så att han bockade,var spänd och bytte galopp.Att han byter galopp kan bero på att det gör ont på en sida och hästen försöker få bort det genom att lägga tyngden på det andra benet.Vet inte alls om jag har rätt,men så var det för oss.Dock brukade min ponny kasta av,stegra och sånt..det var bara jag som inte tryckte på stället som kan/kunde rida honom.

2011-04-02 @ 20:32:34
URL: http://klequi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0