Problem-hjälp



Hej!
Jag har kanske inte direkt ett problem, men tänkte att jag skulle kunna skriva ändå. :)
Jag har ett varmblodssto på 13 år som jag har börjat hoppa med i maj i år. Siktar på att starta någon lokal nästa år för skojs skull. Men jag tycker inte att hon har någon som helst teknik egentligen. Hon är ju som sagt bara hoppad sen i maj, så det kanske kommer? Har en videosnutt då vi hoppar, så kan du se vad jag menar.
http://www.youtube.com/watch?v=r0yjBPeWFsM 4.50 in börjar vi hoppa. Har ni några tips och råd som kan förbättra hennes teknik?
Mvh Camilla (
http://www.unafraid.blogg.se/)


Mitt svar: Eftersom hon bara är hoppad sen maj så kan jag tänka mig att det först och främst är mer rutin som behövs. Löshoppa är generellt sätt bra för hästar som inte har så mycket rutin och inte vet hur man tar sig över ett hinder på bästa sätt än.

När hästen sedan är lite mer rutinerad och allt sitter där det ska, men att det är just tekniken som man vill finslipa på, så finns det lite övningar som kan bättra på detta.

För att få bättre framben är studs en bra övning, gärna med lite kortare avstånd. Då blir hästen snabbare och rappare i frambenen. Har man lite högre studs blir den även tvungen att lyfta upp dom ordentligt. Man kan också bygga upp en ganska paralell oxer, och sedan lägga en bom ca 70 cm bakom. Hästen blir då tvungen att föra fram sina framben och lyfter då sina överarmar. En tredje övning är att bygga upp ett räcke, och sedan lägga en bom ca 40 cm framför istället. Hindret får då lite mer volym, och när hästen höjer sig lite mer över hindret så kommer oftast frambenen upp.

Bakbenstekniken är oftast svårare att öva upp. En sak man kan göra är dock att hoppa väldigt breda oxrar. Det uppmuntrar hästen att verkligen sträcka ut bakbenen. Ordentliga stigsprång kan även det hjälpa till att få hästen att öppna upp bättre.


Vad säger ni? Har ni några bra tips?

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag tycker dock att hästen hoppar ganka bra för att bara vara hoppad sen i maj :)

2009-08-10 @ 17:12:17
Postat av: Anonym

Ja, mycket cavaletti, studs och sånt tror jag skulle vara jättebra! Och fokusera och jobba med hennes galopp så den blir lite bättre :)

2009-08-10 @ 17:27:09
Postat av: Anonym

Gud vilken bra idé att göra en sån här kategori, helt suveränt :D

2009-08-10 @ 17:27:50
Postat av: Jossan

Har själv ett varmblod som hoppade som en kratta i början, men jobbade lite löshoppning och efter ett tag så kom han på tekniken :)



2009-08-10 @ 17:51:24
Postat av: Linda

När jag började hoppa mitt varmblodssto så ville hon inte lyfta på benen, men tränade mycket cavalettis med henne och studs. Då hade hon inget förtroende alls, men med tiden blev det mycket bättre och nu hoppar hon 1 meter med riktigt fina fram & bakben + en superteknik, hon har blivit så pass stark att jag inte kan hålla in henne när jag styr mot en bom ;) Så hoppglad har hon blivit nu :)

2009-08-10 @ 17:58:55
URL: http://nogg.se/showme
Postat av: jossan

Sv. Det trodde du aldrig va? :O

2009-08-10 @ 18:01:05
Postat av: Emily

Tycker Mikaela svarade bra när det gäller hoppningen så där har jag inget mer att tillägga, mer än att man även kan träna mycket cavaletti. Både travcavaletti och galoppcavaletti så hästen lär sig var den har benen.



Sen en spontan sak jag tänke på när jag såg filmen: Man ser tydligt att hästen har lättare att gå i vänster varv (vilket är ju väldigt vanligt för gamla travare speciellt) och då vore det nog en god idé att försöka stretcha ut den korta vänstersidan så hästen blir mer rak i sin kropp. Att rida hästen utåtställd i vänster varv och försöka överböja dn litei höger varv kan vara en god början, för att sedan försöka rida den lika böjd i båda varv. För som det är nu så ser det ut som att hästen i vänster varv skjuter ut högerbogen och det blir väldigt mycket ridning i innerhanden. Så försök att rida henne utåtställd eller iallafall rak i vänstervarv så hon stretchar ut sin vänstersida och orkar ställa sig även i höger varv.



En jättefin häst verkligen och det är roligt att se att det finns dom som klarar av att utbilda sina varmblod till fina ridhästar. Lycka till!

2009-08-10 @ 21:27:10
URL: http://emilystighall.blogspot.com
Postat av: Cicci

Jag håller med Mikaela och tror det kommer förbättras mycket bara med mer rutin! För att vara ett varmblod ser den ju stadig ut i galoppen, om än lite fyrtaktik, så den kommer säkert kunna funka bra i lättare hoppklasser. Jag tror du ska satsa mest på att börja hoppa studs, då kommer nog teknik och mekanik fram så småningom. :)

2009-08-10 @ 22:02:37
URL: http://ciccieurenius.blogg.se/
Postat av: Camilla

Superbra tips! Ska jobba på med fler bomövningar och även försöka löshoppa lite mer i höst! Ska kopiera detta och skriva ut så jag har svaren i stallet!

Till Emily: Du har så rätt! Hon har extremt svårt att gå i högervarvet! Men då skulle du se henne för två-tre månader sen! Då kunde hon inte galoppera i höger varv, eller jo, men hon lutade inåt och var väldigt vänsterställd. Nu kämpar vi på med dressyr och det går bättre och bättre för varje gång. nu sitter skritten helt perfekt, så nu ska vi kämpa tills traven är perfekt, sen ska vi kämpa på massor med galoppen! Och när hon blir starkade i högervarvet kommer det märkas vid hoppningen, det är jag övertygad om.



Tack för alla supertips!!

2009-08-10 @ 22:07:55
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Elin

hej! Jättebra med en sån här kategori! :) håller med om vad du säger. Min D-ponny har riktigt bra framben, men bakbenen blir liksom lite hängandes i slutet av hoppen, är det bra då för mig att hoppa riktigt breda oxrar? vilken längd ungefär skulle du kunna hoppa med en maxad D-ponny? han är fortfarande rätt grön men ska snart upp i LA :)



och måste bara säga att din blogg är superbra! kollar den flera gånger om dagen! :)

2009-08-10 @ 22:15:58
Postat av: Anonym

hej! Jättebra med en sån här kategori! :) håller med om vad du säger. Min D-ponny har riktigt bra framben, men bakbenen blir liksom lite hängandes i slutet av hoppen, är det bra då för mig att hoppa riktigt breda oxrar? vilken längd ungefär skulle du kunna hoppa med en maxad D-ponny? han är fortfarande rätt grön men ska snart upp i LA :)



och måste bara säga att din blogg är superbra! kollar den flera gånger om dagen! :)

2009-08-10 @ 22:17:02
Postat av: Linda

Hästen hoppas väldigt fint för att vara så lite hoppad och som ovanstående sagt så är hon ju stelare i höger.

Jag tittade på nåt annat klipp oxå och tänkte bara säga att det ocks är mycket viktigt hur DU rider. Tänk på att inte falla fram innan och efter hindret. Det blir svårare för hästen att lära sig då :)

Lycka till!

2009-08-11 @ 08:01:45
Postat av: viktoria

Jag tycker hästen har en bra teknik för sin rutin och att de är mer rutin samt ett stadigare överliv från ryttarens sida som saknas :)

2009-08-11 @ 09:31:57
Postat av: Bella

Fast jag skulle inte rekommendera att hoppa studsar och serier med en häst som är såpass grön i hoppningen. Särskilt inte på kortare avstånd är det normala. A: Därför att styrkan inte finns där ännu för att klara upp situationen med studs. B: Pga hästens oerfarenhet. I en studs eller serie tvingas hästen tänka själv för att lösa situationen med mycket bommar och hinder, och det kan bli för tok för "mycket" för en oerfaren häst att tänka på. C: Studsar och serier med kortare avstånd kräver en gnutta teknik från hästens sida för att det ska ge någonting att hoppa det, och framförallt för att själva övningen inte ska bli farlig (rent ut sagt!). Om hästen ännu inte har koll på sina ben är det lätt hänt att den tappar ett framben eller ett bakben och kanske då drar med sig bommar, snubblar å hinder och går omkull...om det vill sig illa.



Mitt tips! Försök jobba hästen med övningar som stärker rygg och bakbensmuskulatur. Mycket tempoväxlingar och avsaktningar. Då kommer hästen ha lättare att även hoppa "korrekt" i framtiden. Börja med att rida bommar och upphöjda cavaletti, både i trav och galopp. Sedan kan du successivt höja svårighetsgraden till att använda ex 3 galoppbommar innan ett kryss...som du sedan kan höja till ett räcke. Allt för att "hjälpa" hästen att förstå vad hoppningen går ut på.



Sedan kan du bygga vidare och avancera med svårare övningar eller övningar som hjälper tekniken.



Lycka till!

2009-08-11 @ 10:51:12
Postat av: Carolin

Jag har ingen stor erfarenhet av just hoppning av travare.. Men jag rider trvare typ hela tiden! Jag skulle för det första ta allt i trav! för de andra korta upp stogbyglarna å lätta i handen(det ser ut som om duy håller honom något i munnen, vilket dom tar som "spring fortare!"), för har man köppt en travare å tror att man har fått värsta tävlingshäst så har du ganska fel! En travare gör så gått de går! Man ska inte tvinga in dom i massa kombinationer å så för dom är inte byggda för de! men något jag ser i flmen är att ni måste variera! Sedan så kan ni inte tok galoppa! De bara stressar upp dom! Men jag vet ju inte om den är förstöd på ett trav sedan tidigare!

2009-08-11 @ 16:10:42
URL: http://fotografrosman.webs.com
Postat av: Anonym

Håller med Bella.

Hästen har inte styrkan än att hoppa studs, rid mkt dressyr i lägre form var noga med att träna upp båda sidor. Rid mkt i backar och klättra, cavaletti och bommar är bra också.

Väldigt onödigt att hoppa när hästen inte har styrkan för det, särskilt studs.

2009-08-11 @ 17:16:44
Postat av: Camilla

Till Carolin: på den filmen var det inte ens tänkt att jag skulle hoppa, så det blev bara några skutt i slutet, ananrs har jag kortare stigbyglar. och jag försöker tänka på att inte falla fram alltför mycket och ska vara lättare i handen. Jag har för övrigt haft henne i sex år, så jag vet hur hon ska ridas. lättar jag i handen tjuvökar hon så fort hon får chansen! vi tar inte allt så allvarligt, vi leker ibland också, om vi bara nöter på och är för seriösa blir Iris sur, vi måste variera med lite bus ibland. hon är väldigt förstörd i huvudet sen travet, går knappt att rida urt på, men det tar jag med ro, man får ju acceptera hur dom är och inte försöka tvinga dom till att bli något dom inte är. :)



angående studs så ska jag först och främst jobba med galoppbommar tills hon klarar det på ett bra sätt och sedan lägga upp dom till upphöjda bommar och höja lite allteftersom. nu klarar hon inte studs, hon har inte den styrkan. så det är en lång väg, men vi har inte bråttom. :)



tack för alla tips!

2009-08-11 @ 21:42:53
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Lotta

Camilla: har do hoppat typ högre hinder nått typ 90 cm ? min häst slarvar as mkt med tekniken och allt när det e småhinder men hoppar sjukt fint med ben rygg och allt över 90 =)

2009-09-07 @ 21:51:36
URL: http://excellentcharm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0