Tygelsensor




Produkt: Tygelsensor
Pris: ca 325:-

Många toppryttare klagar på att svenskar i allmänhet rider med "för mycket hand" och är för hårda i handen. Vi låter händerna sköta jobbet i allt för många situationer istället för att rida mer med sits, vikthjälper och skänklar, vilket ofta skulle leda till en mer harmonisk ridning.

Tygelsensorn är ett träningsredskap för att kontrollera hur mycket tryck/drag ryttaren rider med. Sensorn är gjord av ett pappersmaterial och man fäster den mellan tygeln och bettringen. Ryttaren kan välja mellan olika tryckbegränsningar: femton, tio, sju, fyra eller två kilo. Om ryttaren tar för hårt i tygeln och överskrider maxtrycket går tygelsensorn av och tygeln släpper från bettringen. För säkerhets skull finns dock en tunn säkerhetskedja. Så ju färre kilo sensorn är gjord för, desto större krav på en lätt tygelhand.

Tyvärr har jag själv inte provat rida med en tygelsensor, men jag skulle hemskt gärna vilja! Jag tror att många skulle lära sig mycket av att ibland rida med detta redskap. Det borde vara en god mätsticka för varje ryttare för att känna efter med hur mycket tryck man faktiskt rider sin häst. Den får en att tänka efter vad man egentligen gör med sina tyglar, och att man i allt för många fall missbrukar sin tygelkraft.

Är det någon av er som har provat rida med en tygelsensor?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Är det inte främst på islandshästar man använder dem? Har för mig det i alla fall, jag kan vara ute och cykla :)

2009-08-10 @ 00:09:48
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Carro

Sån hade varit kul att prova. Ibland undrar man hur mycket man egentligen använder händerna.

2009-08-10 @ 00:11:19
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hur många rosetter har du? Kan du inte lägga upp en bild? Snälla! (:

2009-08-10 @ 00:13:09
Postat av: Mikaela svarar

Johanna - Jo det stämmer, det var väl "islandshästmänniskor" som skapade produkten tror jag!



Carro - Håller med!



Anonym - Haha jo det kan jag väl :p

2009-08-10 @ 00:14:49
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: A

Nej har inte provat, men hade varit väldigt spännande att göra. Min tränare brukar dock säga att man ska bara ha själva tygelns vikt i handen.... Fast det blir inte alltid så...

2009-08-10 @ 11:17:06
Postat av: Emily

Det vore väldigt häftigt att testa att rida med! Min lille häst har rätt lätt att bli tung och bita sig fast och ibland blir det lätt att man själv "gör likadant" vore kul att testa, men känns lite dyrt att köpa bara för att testa ;)

2009-08-10 @ 13:25:30
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag har testat dom, eller något liknande i form av en gummisnodd som man kunde köpa på hööks. Jag tycker inte att det fungerar så bra eftersom det blir dubbel eftergift liksom. Svårt att förklara men dom är lite knepiga att rida med och alla hästar gillar det inte har jag lärt mig.

2009-08-10 @ 17:04:49
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Mallan

Jag testade en sådan på min gamla ponny som jag lätt blev för hård i handen på, lånade min tränares & jag blev så nöjd med resultatet att jag köpte ett par själv! Tycker att de är helt super :)



Tyckte att det var lite läskigt i början då han var väldigt stark & lätt drog iväg, tänkte att jag inte skulle få stopp! Men han blev ist mycket lättare i munnen (jag blev lättare i handen) och även lydigare :)

2009-08-10 @ 23:26:46
URL: http://materialryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0