Problem-hjälp



Hej!
Jag har nyss börjat hoppa in min häst. Hon är ett varmblod på 5 år. Problemet är att hon river hela tiden, spelar ingen roll hur lågt det är. Hon är lixom inte rädd om sina ben. Jag löshoppar henne en gång i veckan och hon river aldrig. Hon är löshoppad upp till ca 130 cm. Nu låter det säkert som det är mitt fel att hon river eftersom hon inte gör det utan ryttare men det är för att hon galloperar framåt när vi löshoppar men inte med ryttare på ryggen. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara på ett bättre sätt men hoppas du kan hjälpa mig snabbt.
MvH
Lina Renström
http://ridsportlina.blogg.se/


Mitt svar: Det kan ju vara så att hon är lite svag och helt enkelt tycker det är jobbigt att hoppa med en ryttare på ryggen (med tanke på att hon aldrig river när du löshoppar henne). Jag skulle rekommendera att du börjar träna upp hennes styrka från grunden, hoppa mycket studs tex, och kanske inte hoppa så högt tan hoppa mycket låga hinder istället. Det gör ju trots allt lite ont för hästen att riva, så det är väldigt ovanligt att den gör det helt utan anledning. Men det kan ju faktiskt vara så att hästen är lite nonchalant. du kan prova att försöka göra hindren lite "läskiga" och mer spektakulära. Tex lägga in konstiga saker under, eller hänga en pressenning över, ja vad som helst. Detta gör förhoppningsvis att hästen tittar till lite extra på hindret och på så sätt kanske även lyfter sina fossingar lite bättre.
Jag tycker iaf att du ska fortsätta att löshoppa henne eftersom det går så pass bra. Du kan även löshoppa studs och små bomövningar så att hon bygger upp sin styrka även då.
 
Lycka till på tävlingen och hoppas det går bra!
 
Mvh Mikaela


Som vanligt är det roligt om ni skriver om ni sjävla har några tips att dela med er av.

Kommentarer
Postat av: Ebba

jag tycker det där med att lägga konstiga saker under och på hindret verkar som en bra idé!

2009-08-31 @ 22:30:08
Postat av: emma fors

Varför handlar nästan varje inlägg om varmblod? vill ha lite riktiga utmaningar; som hästar som är svåra att hoppa upp på, brallar efter hinder och sånt där!

MVH

2009-08-31 @ 22:55:44
URL: http://emma-linnea.devote.se
Postat av: Mikaela svarar

Emma - Publicierar alla dom som skickar in i ordning ;)

2009-08-31 @ 22:59:46
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Hanna

Använd mycket travbommar/galoppbommar innan hinderna så hästen verkligen kommer till rätt avståndspunkt och på så vis göra det enklare för den att hoppa utan att riva.



Markbommar! Använder jag alltid på oerfarna eller unga hästar, även det just för att hjälpa dem att hitta rätt. Rulla ut dem lite extra så borde hästen ta i och förhoppningsvis hoppa lite rundare.



Fortsätter den att bara riva och riva verkar det lite märkligt och kanske något att titta upp? Lycka till!

2009-08-31 @ 23:43:44
URL: http://hannasvedlundstahl.blogspot.com/
Postat av: Ida A

"Läskiga" hinder är inte bra om ni precis börjat hoppa med ryttare, börja med väldigt låga hinder i trav/galopp och försök att inte störa hästen utan låt hon hitta rätt själv. Öva även mycket bommar på marken i trav och galopp så hon blir starkare, även avsprångsbommar är bra för att hjälpa henne att hitta rätt avstånd.



Det viktigaste är att inte ha för bråttom, hoppa bara jättelåga hinder tills hon verkligen bjuder framåt i galoppen, sedan ökar du svårighetsgraden steg för steg, hoppa hellre typ 3 låga språng 5dar i veckan än massor och länge en gång. Kanske små Naturhinder skulle vara något?



Om hon aldrig vill galoppera framåt när du rider (i beskrivingen nämns det bara i samband med hoppning) kanske du skulle kolla sadeln?



Lycka till!

2009-09-01 @ 15:41:43
Postat av: Lina Renström

Ida a - Det är inte sadeln. Utan hon går inte framåt för att hon in förstår vad framåt betyder. Men tack för tipset ändå!

2009-09-01 @ 16:17:24
URL: http://ridsportlina.blogg.se/
Postat av: isabella

hade samma problem med min häst innan, fast hon var lite äldre. Men river den med fram eller bak? Använder den ryggen bra?

2009-09-01 @ 17:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0