Ett problem

Zazou ska snart skos, måste få på snösulor och broddhål på skorna nu när det är så mycket snö. I dagsläget är hon oskodd bak, men vill helst sätta på skor där med. Annars blir det ju väldigt halkigt när isen kommer fram.

Så nu till problemet - hon får panik när man lyfter bakbenen! Eller det går inte ens att lyfta på dom, jag kan inte ens kratsa bakhovarna, för hon blir jätteuppstressad så fort jag håller hovkratsen i handen och ska börja lyfta ett bakben. Att borsta och klappa henne på bakbenen går jättebra, men det är just när hon känner att man ska försöka lyfta som hon får lite halvt panik. Hon typ skjuter in rumpan och slänger sig framåt, eller så börjar hon kicka och steppa runt.

Jag vet inte orsaken till varför hon är såhär. De förra ägarna hade haft henne sen hon var ett, och om jag förstod det rätt har hon alltid haft det här problemet, trots att det aldrig hänt något konstigt i hennes uppväxt.

Har ni några tips om hur man kan träna bort detta? Någon som har liknande erfarenheter?


Kommentarer
Postat av: Erika

Oj, låter väldigt jobbigt :O Om hon nu har haft det hela sitt liv är det nog svårt att ändra på det, men om du bara ger dig dän på det kan du nog lösa det ;)Du får väl gå succsesivt fram antar jag :)

2009-12-15 @ 22:37:36
URL: http://nogg.se/shazli
Postat av: elin

Har inget direkt tips till att träna bort det, bara att varje gång ta det väldigt lugnt när du kratsar hovarna och så, satt hon ser att det inte är farligt!

Om det är "akut" med att sko henne kan ni ju ge henne lugnande...

2009-12-15 @ 22:43:41
Postat av: VIll inte skriva ut anl.

Var en häst på en anläggning där jag jobbade som hade spatt och därav tyckte det var obehagligt.

2009-12-15 @ 22:49:31
Postat av: Kim

Jag har ett sto med samma problem.. När hon kom fick jag inte ens borsta/röra bakbenen.. Att sko bak gick inte alls, tog 2,5 timme första gången att göra en halvskoning! :-)



Men jag försökt jobba med det varje dag, så ofta som det går! Mitt tricks var att lyfta väldigt försiktigt och långsamt, först bara precis ovanför marken och vänta tills hon slappnar av och höja benet lite i taget. De första gångerna så fick hovis verka typ 30 cm ovanför marken för att hon inte skulle slita sig o få panik. Så det hjälper att ha en hovis med guda-tålamod:-)



Innan jag skulle sätta på bakskor så fick jag också träna på att "banka" på bakhovarna. Vet inte varför, men ljudet skrämde henne bak, men fram brydde hon sig inte.



Men iaf, jag har nu haft henne i ca 2 år och jag kan fortfarande inte bara lyfta hur som helst, utan måste lyfta benet ganska sakta. Men nu så kan jag ha skor runt om och hovslagare är inga bekymmer.



Har hört att det är ganska vanligt med ston att vara väldigt känsliga med sina bakben, men det enda jag tror man kan göra är att hålla på så mkt som möjligt med dem, lyfta, klämma, bortsa och verkligen berömma så fort hon slappnar av.



Vet inte om det är till minsta hjälp, vet att det är jättejobbigt (och ibland frustrerande) men det kommer nog att ge med sig!

2009-12-15 @ 22:50:55
URL: http://kimnetzel.zoomin.se
Postat av: Malin

Hon kanske har shivering som är en nervsjukdom i ryggen som gör att dom får svårt o lyfta bakbenen, eller rycker väldigt mkt med dom. Min häst har det, och det tog tid o hitta en hovslagare som kunde sko han. En annan bekant har en med shivering oxå, som det inte går o lyfta bakbenen på, så han får va oskodd, en annan bekant får åka till kliniken o plegga hästen varje gång det är dags o skos...

2009-12-15 @ 22:55:42
URL: http://mindcooler.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har inga direkt tips men vet flera hästar som inte gått att sko där veterinär fått komma ut och ge lugnande. Kostar ju en del men det kan ju gå över av sig självt när hästen märker att det inte är något farligt.

2009-12-15 @ 22:55:45
Postat av: Anonym

börja kanske med att lyfta benen utan att ha hovkratsen ett par gånger om dagen och försök o hålla still benet när hon väl har lyft. var samma sak med en unghäst jag rider. hon vägrade att lyfta bakbenen och ställde sig nästan på tå ;p men efter lite tålamod o "övning" är hon som vilken häst som helst nu ;p



men det mesta handlar nog om tålamod. även om hon vägrar att lyfta får man försöka tills hon gör det ;p det kommer så småningom, tar bara olika lång tid ;p



lycka till!

2009-12-15 @ 22:58:09
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Min unghingst som jag ägde innan, hade samma problem..

Jag brukade "träna" på att lyfta bakben när han var sysselsatt med något annat.. T.ex. när han stod och åt..



I början räckte det med om han lyfte upp hoven bara två cm från marken.. Men sen ökade jag det stegvis..

Det tog några månader innan jag kunde lyfta dom helt upp och utan att han var sysselsatt med något annat..

Så det gäller att ha tålamod :)

2009-12-15 @ 23:00:48
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Anonym

En sak som har fungerat väldigt bra med mina hästar är att jobba stegvis och med eftergift. Du skulle t.ex. kunna börja med att visa henne hovkratsen i din hand. Blir hon nervös håller du kvar den vid henne och vid minsta tecken på lugnande beröm och eftergift genom att backa undan med hovkratsen.



När hon är lugn med hovkratsen i sin närhet, kan du röra dig bakåt mot bakbenen. När hon accepterar att du står bredvid bakbenen utan att bli stressad eller nervös. Kan du gå vidare till att beröra benet, inte lyfta, bara röra och sedan vidare och vidare.



Det som är viktigt är eftergiften, det är nästan bättre än godis. Så fort du märker att hon slappnar av minsta lilla, backa tillbaka och sedan prova igen. Direkt eller om du gör om det nästa gång du är i stallet. Detta funkade på min häst som fick lite panik och välde sig framåt när man skulle backa henne. =) Hoppas det löser sig för dig.

2009-12-15 @ 23:01:15
Postat av: Jolin

Jag vet många som tagit hjälp av westernryttare med såna här grejer - lastning osv. De brukar tydligen vara jättebra på att komma tillrätta med olika hanteringsproblem. Jag var själv ganska skeptisk till det, men man märker verkligen skillnad efter bara några gånger. Det kan kanske vara värt ett försök..? :)

2009-12-15 @ 23:03:20
URL: http://pirouette13.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej Mikaela!

Jag har själv lite problem med detta med mitt 2 åriga sto..(en travare) Men jag började att ta ett grimskaft och ta det försiktigt runt benen, sen försöka lyfta upp det.. gör så några gånger tills du känner dej nöjd och inte hon är stressad.. kanske låter konstigt, men det funkar alla fall för mej, hihihi :)..

sen är det bara att vänja och träning som gäller och TÅLAMOD.. gör det varje dag, innan ni tar ut henne på morgonen, när ni tar in henne och när ni borstar henne.. tillslut kommer hon att förstå att ni inte vill henne något ont =) nu kan jag lyfta hennes fötter utan problem och hon lyssnar på mej.. men ingen annan får röra henne, bara jag vi får inte ens på henne några skor då hon inte låter hovslagaren får komam i närheten av henne..

2009-12-15 @ 23:07:32
Postat av: Anonym

bara att träna på att lyfta fötterna på henne, ge beröm så fort hon är lugn och gör som hon ska.

Min kickade också, men efter lite ledarskaps träning och aktvitet och lyfta fötter var han hur snäll som helst.

och s¨finns det lite teknik i att lyfta och hålla benen, det ska vara bekvämt för hästen :) träna gärna detta, för det är riskfylt för hästen och hovslagaren att sko en sånn häst och hovslagare brukar inte tycka om "ouppfostrade" hästar. jag är lärling hos en hovslagare, så jag vet lite :P

2009-12-15 @ 23:08:58
URL: http://newtonochjag.blogg.se/
Postat av: Leonita

Min häst är desamma och det beror säkert på att de känner sig skrämda när man är där och lyfter då det inte ser lika bra osv..men ibland ger jag henne lugnande när hon ska skos men nu har jag övat i snart 5månader på att ge henne godis så fort honlyfter hoven några cm och håller på så hela tiden..helst på alla hovar! testa det annars vet jag inte :(

2009-12-15 @ 23:09:36
URL: http://leonitademiri.blogg.se/
Postat av: gm

Har tränat bort ett sådant problem på en ponny som var väldigt bakskygg och rädd om benen.

Det bästa rådet jag kan ge dig är tålamod, tålamod, tålamod.

Försök -om det går bättre- att lyfta benet när du inte har hovkratsen i handen. ta det lugnt, och försök få henne att lyfta själv, att inte du "drar" upp benet på henne.

Och glöm såklart inte att berömma. =)

2009-12-15 @ 23:13:57
Postat av: Julia

Oj, jag skulle faktiskt aldrig ens sitta upp på en häst som jag inte får lyfta bakhovarna på..



Men det är ju en träningssak förstås, börja med att försöka lyfta hoven med två händer och utan hovkrats i korta stunder och sedan gör du längre och längre stunder, var noga med att smeka henne och försöka lugna ner henne hela tiden. Sedan kan du försöka ta henne i hoven försiktigt och sedan gör du mer och mer för varje gång. Var noga med att berömma och sådär och sluta när det går bra! Men allt det här vet du väl redan antar jag..



Det är ju en förtroende grej mellan er två, ni har ju inte känt varandra så länge men om ni gjorde det och hon litade på dig riktigt mycket så skulle hon lita på att du inte skulle göra något.. Men det är bara att kämpa på, vänja henne vid det!

2009-12-15 @ 23:14:56
Postat av: Linda

Jag har en 2-åring som har kickat och sparkat när man tagit på bakbenen, det berodde på att han hade väldigt stora muggsår där. Men han fortsatte ett tag efter att muggen gått bort med.

Det bästa är väl att bara vara lugn och försöka träna bort det. Inte lätt så förstår vad du kommer få göra.

2009-12-15 @ 23:19:23
URL: http://splach.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Där jag jobbade i somras hade vi en häst som var omöjlig med bakbenen! Han var tvungen att vara skodd runt om med eftersom han blev öm & trasig annars..



Vi var 4 pers när vi skodde honom! Jag fick lyfta upp benet åt hovslagaren eftersom hästen litade på mig mest, sen höll hovslagaren på så länge som det gick tills hästen "hoppade" ner på benet igen. (han typ la sig över en ibland) Sen stod en framme och klappade honom på halsen, och en stod & gav honom mat så fort han lyfte på hoven. Och så länge han stod med hoven uppe fick han äta, så fort han satte ner hoven åkte maten bort. Han fattade väldigt snabbt & han var som tur var ett matvrak så det funkade, fast det tog 2 timmar & ca 2kg kraftfoder..



Vi fick göra samma procedur när veterinären skulle besiktiga honom när han blivit såld, menmen, så länge det funkar! Jag vet ju inte om Zazou är matglad, men annars kan ni ju testa detta.. Belöning brukar vara ett bra trick :)

2009-12-15 @ 23:27:16
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Annica

En häst som min tränare hade förut var likadan! vet dock inte om hon kom fram till problemet... men hon blev bättre och bättre, på slutet när jag jobbade där gick det att kratsa hovarna. det som gjordes varje dag var att försöka lyfta bakhovarna, då och då. innan hon gick ut i hagen, vid ridning, vid skrittmaskinen, osv...

2009-12-15 @ 23:39:47
URL: http://annicahedlund.bloggagratis.se
Postat av: Veronica

Kan ni inte ge lugnande innan hon skos? Jag hade en ponny som var krånglig med ett bakben, hon fick lugnande innan skoning som vi sedan trappade ner för verje gång, och tillslut behövdes det inte :) Dock gick hon att kratsa bak, så hon var inte riktigt lika.

2009-12-15 @ 23:56:00
URL: http:// veronicasroka.blogg.se/
Postat av: www.bustanja.devote.se

Mitt tips skulle nog vara: Att ge massa beröm vid minsta lilla, alltså, bara om du får ta vid hoven beröm henne, någon morotsbit eller bara rösten. Sakta men säkert senare gå framåt och försöka få henne att lyfta på hoven, när hon väl gör det beröm, mycket beröm. Så hon verkligen förstår att hon kan lita på dig. Att prata med henne lugnt och fint när du väl försöker ta upp hoven, att inte få henne att känna sig stressad. När de blir stressade känner de ju sig obekväma i situationen. Ge det tid och de kommer bli hur bra som helst, se till att hon förstår att du ger henne din tillit och kan lita på dig. Till slut kommer de sitta som en smeck :) Hoppa de går bra håller tummarna!

2009-12-16 @ 00:20:06
URL: http://teamtanja.zoomin.se
Postat av: Anonym

Ta dit en mycket kunnig person, problemet kan ligga djupt rotat och bero på en obehaglig upplevelse hon hade som föl. Hon associerar att kratsa och hålla på med bakbenen med något negativt och det måste bort.

Hon behöver nog profesionell hjälp, även om du är väldigt duktig tror jag inte du kan lösa det här problemet själv.

Hästen jag rider blev biten av en svart häst när han va liten och nu nästan 17 år gammal tycker han fortfarande inte om svarta hästar - lös problemet medan du kan!

2009-12-16 @ 00:21:51
Postat av: stina

när vi skulle lära unghästar/föl att lyfta bakbenen stod vi vid sidan om, så man inte kan bli träffad av en spark. Sen la vi ett mjukt grimskaft runt bakbenet (inte nylon eftersom dom kan brännas) och sen lyfte man benet i grimskaftet liksom. sen släppte man sakta ner det och sen upprepade man en miljon gånger.



så småningom kunde man lyfta som normala hästar gör... :)

2009-12-16 @ 01:00:48
URL: http://pindur.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tror tyvärr inte att det finns några genvägar utan det är väll bara att försöka att lyfta (utan att använda hovkrats) och om hon skulle lyfta, beröma på direkten. ;)

2009-12-16 @ 01:10:20
Postat av: Charlotte

Låter jobbigt.. men öva mycket på att försöka lyfta hovarna utan att du håller i hovkratsen, om det är där problemet ligget? Lyft mycket, korta stunder & utöka sen tiden du håller uppe hoven.

värt ett försök? :)

2009-12-16 @ 01:53:18
URL: http://beatingheart.blogg.se/
Postat av: Lotta

Har du kollat så hon inte har ont nånstans som påverkas när hon lyfter upp benet? men om dom förra ägarna bara hade haft henne från att hon va ett så vet dom ju inte fall det hänt nått innan de?

lyft bara nån cm varje dag på bakbenen och beröm hela tiden. sen om hon lugnar ner sig så an du öka höjden.

hoppas det löser sig iallafall

2009-12-16 @ 02:16:29
URL: http://excellentcharm.blogg.se/
Postat av: camilla

min ponny var likadan först när jag fick henne, fast där kunde man inte ens ta på bakbenen utan att on blev orolig, sparkade eller tripopade runt. det vi har fått jobba med, och fortfarande gör idag, är att bara vänja henne vid att jag håller på med bakbenen/hovarna. nu är det OK att borsta men samma problem har uppstått med hovkratsen. Jag försöker inte göra det till en så stor grej att ha hov kratsen framme. Alltså lite då och då tar jag bara upp den och nuddar bakbenen med den och även framben och andra delar av kroppen (utan att hon måste lyfta), hovkratsen ligger framme så att hon inte blir jätte överaskad varje gång jag har upp den. Nu har vi hållt på med denhär metoden och igår när jag bara rörde hovkratsen vid ena bakbenet lyfte hon självmant upp det (!!). fast bara det ena, men ändå ;) Jag tror att man inte ska göra sakaer som hästarna har det svårt med till en så stor grej, liksom: OJ nu kommer hovkratsen för sen om man vet att de blir stressade blir man nog spänd själv för man vet vad som komma skall.



Grunden till min ponnys problem (som också är oskodd bak) var att när hon var mindre och hon skulle skos, fick de välta henne efter att de hade försökt ett långt tag. sen hjälpte det inte att hovslagaren blev irriterad och otålig. detta berättade de förra ägarna.



Jag vet inte om detta kan hjälpa dig på något sätt men det här är min erfarenhet på ett liknande problem! ;)



Bra blogg!

2009-12-16 @ 07:08:58
Postat av: Mickan

Svårt. Vet folk som har hästar som beter sig så. De måste tyvärr ge sedering varenda gång bakbenen skall skos.



Vet inte hur jag skulle träna det med häst. Funderar dock på om man skulle kunna testa nån typ av positiv inlärningsmetod man använder till hundar. Ex klickerträning..

2009-12-16 @ 07:40:45
Postat av: Malin

kan det inte vara så att hon lider av "shivering"? Googla det, finns massor att läsa.

2009-12-16 @ 08:05:31
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: caroline

Min häst hade exakt samma problem!

Dock är det helt borta nu, jag bar med mig hovkratsen under hela tiden som jag hantera henne. Strök den över henne och lät henne "lära känna den". Sen började jag lyfta och smeka bakbenen osv, så fort hon slutade så fick hon beröm. det tog tid, men men godis och envishet så tror jag att det går att träna bort på även din häst. Lycka till!

2009-12-16 @ 09:06:30
Postat av: Sandra

En häst med liknande problem måste vi plegga när han ska skos i bak. Men då måste vi hjälpa till och stötta upp på andra sidan när man lyfter en bakhov. Lite jobbigt att ta ut veterinär varje gång man ska sko, men det är det enda som har fungerat för oss :) Annars är det väl bara att öva bort, vilket inte alltid är så lätt.

2009-12-16 @ 09:12:42
URL: http://sjacobsson.blogg.se/
Postat av: emelie

Jag haft föl m.m jag alltid försökt göra nått possetivt och roligt av det, gosat och kilat väldigt mycket sen bara lyfta släppa ner sen om igen tills dom är avslapnade. Har alltid funkat :)

2009-12-16 @ 09:22:45
Postat av: Anonym

Prova ta ett grimskaft runt karleden typ, och tvinna det så det liksom "fastnar" där. Det ska dock inte sitta för hårt så det gör ont eller så, men det får inte glida upp över kotan. Sen håller du långt ut på grimskaftet och lyfter upp benet, beröm massor när hon är snäll. Men släpp inte taget om hon börjar rycka med benet utan vänta isåfall tills hon slappnar av lite så att hon förstår när hon gör rätt. Det är ju även ett plus om någon står och ger henne en morot så fort hon är snäll så att belöningen i samband med att lyfta benet är riktigt tydlig.



Det är ju inte säkert att det är rätt metod för Zazou men för de hästar jag har haft detta problem med har det funkat kanon! Lycka till

2009-12-16 @ 09:23:17
Postat av: Anna

Har ni kollat så att hon inte har shivering, då brukar dom bete sig på detta vis.

Annars är det nog bara övning som gäller, lyfta en sekund, berömma massor och upprepa typ väldigt många gånger per dag.

2009-12-16 @ 09:28:49
Postat av: karin

Jag har en häst med liknande problem som aldrig hade kunnat klara av att bli skodd bak utan att få lugnande innan hon kom hit. Det enda som hjälper är att träna det. Borsta på bakbenen länge och låt hästen känna sig trygg när du står där bak. Det viktiga är att man inte gör en stor grej av det, utan när man vill ha upp hoven så får man upp den bara=) & när hon väl lyfter så låt henne ha hoven näääära marken så du inte lyfter för högt. Sparkar hon mot dig när du försöker så måste du ju självklart säga till henne men gör INTE det när du står där bak, utan gå istället fram till henne.



Vilket stall står Cardento hästarna som du provred? E sugen på att prova den första där, om inte du ska ha den dvs..

2009-12-16 @ 09:28:52
Postat av: Mli

När jag lär fölungarna att lyfta bakbenen så använder jag ett grimmskafft som jag lägger runt ena bakbenet och använder det till att lyfta. På så sätt är det nästan omöjligt att bli sparkad och då kan du hålla kvar även om hästen kickar.

Det är kanske inte så pedagogiskt, men hästen lär sig att grimmskafftet runt bakbenet inte försvinner och lugnar då ner sig efter ett tag.

Efter några gånger brukar man kunna lyfta bakbenen som vanligt :)

2009-12-16 @ 09:30:05
URL: http://mlishastblogg.blogg.se/
Postat av: Rebecca

det här låter lite brutalt men det är faktiskt ett bra sätt, speciellt för sin egna säkerhet med.

ta en longerlina runt hoven ungefär i karleden är lättast(sätt gärna ngt slags ludd på där hoven är).

Sen går du framför hästen och drar upp hoven med longerlinan och bara håller kvar tills hon slutat sparka och är lugn. Efter ett tag brukar dom förstå att hoven kan vara lyft utan problem.

2009-12-16 @ 10:08:10
Postat av: Maja

Skakar bakbenen eller vill hon bara inte lyfta på dem?



Min häst fick nämligen också panik i början när jag hade köpt henne, men hon drog bakbenen åt sig så hastigt att hon sparkade sig själv i magen och sedan höll hon dem så högt under sig och krampade i dem, eller så stampade hon ner dem i marken igen.

Det visade sig sedan att hon har något som kallas "Shivering" som man inte riktigt vet vad det är än, man vet bara att musklerna i hästens bakben skakar utan att hästen kan göra något åt det.

Det påverkar inte ridning eller hållbarhet över huvud taget, men det blir sjukt jobbigt för hovslagaren, och det kan bli problematiskt att kratsa hovarna eller brodda.

Shivering i sig gör inte att hästen får panik, men i min hästs fall hade hennes tidigare hovslagare antagit att hon drog åt sig benet och skakade för att vara dum, så han hade slagit till henne när det hände - och det var det hon hade blivit rädd för...

Man säger dock att shivering blir värre och värre med åren, fast i min hästs fall har det blivit bättre. Hon kan fortfarande bli rädd ibland när det skakar, eftersom hon vet att hon är besvärlig då. Men ju mer hon litar på mig, desto mer kan hon slappna av när jag lyfter hovarna, och ju bättre går det! Det enda jag har fått ändra är att jag inte kan ha vilken hovslagare som helst, men måste ha en med mycket tålamod och mycket kunskap - så det enda negativa följden har egentligen blivit att hovslagaren är ganska mycket dyrare, men det är det värt!



Haha, värsta novellsvaret, men ja - undrar du något om shivering så är jag din go-to-guy! Haha..!

2009-12-16 @ 10:35:43
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: joelle - EN HÄSTBLOGG

En av mina hästar vill inte heller bli kratsat bak eller något. Fast han vägrar bara att lyfta på dom, den enda gången han lyfter så kickar han för att "bli av med mig" Han tycker verkligen det är jätte obekvämt!



Jag har inte kommit så långt med det här att träna bort det på honom, men jag gör som du. Klappar mycket och sånt, sen försöker jag lyfta hovarna utan en hovkrats i handen och sen släppa den så att det blir jag som bestämmer när vi är klara. När han vande sig vid det började jag pilla med fingrarna på hoven och liknande. Gör det några gånger varje gång och det har börjat bli bättre nu, men han är fortfarande en mardröm att kratsa bakhovarna på;)

2009-12-16 @ 10:41:19
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Linnea

min ena häst hade stoooora problem med att någon tog i hans ben och hovar (alla 4). Han kom till mig som 5-åring, och hade aldrig varit skodd förut.



Vi ringde den duktigaste hovslagaren vi kände till, och han fick sig en utmaning... Vi tränade ju på att för4söka ta på och lyfta benen flera ggr om dagen, men han var väldigt enveten och lättstressad, så vi hade en del problem.

Hovslagaren fick kämpa rejält med honom, han stod på ett ben och sparkade med de andra 3 efter oss och hovslagaren, helt ärligt. Det var sjukt =P

Men med mycket tålamod och ett kraftigt grepp om den hov han just då grejade med, så gick det tillslut efter ett par timmar, så han hade då skor på alla 4.

Hovslagaren brottades med honom varenda gång i över ett halvår, men det blev mindre och mindre för varje gång eftersom vi tränade mycket med lite NH-teknik och tillslut kunde ta i hans ben och överallt på kroppen.

Inom ett år blev han som världens snällaste häst att sko =)



Vi blev dock tipsade flera ggr om att plegga honom lite inför hovslagarens besök, vilket kanske hade fungerat...

jag vet andra som provat plegg på svårskodda hästar, och undan för undan minskat dosen och sen slutat helt.



Prata med din hovslagare och veterinär, men jag tror att lite plegg kanske kan hjälpa just nu första gången iaf, och sen träna så mycket som möjligt, gärna NH-inriktat för att få ett tydligt ledarskap.

Om du till 110% blir hästens ledare är det lättare för den att ha tillit till dig och acceptera allt du gör med den, och den får respekt för och lyssnar på dig på ett annat sätt.



hoppas det går bra =)

2009-12-16 @ 11:10:04
Postat av: Louise

Vissa hästar är bara sådär. Kan bero på brist i hanteringen som unghäst eller bara något som inte känns bra för hästen. Det är väl nästan bara ston man ser detta hos.



Dock, jag blir lite misstänksam ändå. Hon bockar mycket ockå och just det där beteendet har jag sett mycket hos hästar som sedan visat att de har kissing spines.

Men det behöver ju inte vara något, bara en fundering.

2009-12-16 @ 11:19:09
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Hade samma problem med mitt sto. Tränade bort det på en vecka.

Jag gjorde helt enklt så att jag lyft upp hovarna HELA TIDEN. Utan att kratsa. Varje gång jag gick ut i hagen, varje gång jag gick in i boxen, ja så for jag var i närheten av hästen. Lyfte säkert upp bakhovarna 25 gånger per dag ett tag (om inte mer). Sedan började med att slå lätt med hovkratsen på hovarna. Därefter började jag kratsa samt slå med hovkratsen på hoven. Började hon vifta med benen så gjorde jag bara om allt en -2 gånger till. Bara för att. En vecka senare så lyfte hon självmant hovarna så fort jag kom med hovkratsen och sa "hov upp" :)



Hoppas det löser sig!

2009-12-16 @ 11:21:35
URL: http://alexandralidberg.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Ett tips är att ta hjälp av någon som håller på med horsemanship. Vilket problem man än har, så går det alltid att lösa! :)

2009-12-16 @ 13:07:40
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: johanna

2009-12-16 @ 13:43:55
Postat av: Linnea

Tålamod.. Eller så kan man juh försöka bremsa. :)

2009-12-16 @ 14:43:53
URL: http://linneaalatalo.blogg.se/
Postat av: emmah

Hej, min ena häst har samma problem. innan jag ger dig tips vill jag bara säga att det blir halare när du har di häst/ponny skodd. det kan du även fråga din hovslagare, jag har valt ej sko bak på min ena häst då den främst väldigt rädd, och har fina hovar samt hästen har bättre grepp och fäste utan skor. de flesta tror hästarna blir bättre med skor, men ej sant. när man har skor måste man använda broddar. som vid hinder ger hästen otrolig mängd kraft när den landar när den har broddar i. annars tips, ta på bakbenen mycket UTAN hovkrats. gör det tillen vana att bara ta mycket på bakbenen och sedan öva sukksesivt att börja lufta så smått och ingen göra någon sak utan det. efter en tid kan du sedan ta fram hovkratsen när hästen litar på dig när du lufter bak benen.

2009-12-16 @ 14:49:05
Postat av: Sofi

Min förra häst var svår att lyfta på bak. Men vi lät honom stå med "tån" i marken. På så sätt var han lugn. Hovslagaren fick lära sig att sko med hoven väldigt nära marken. Senare kom det fram att hästen hade problem med ryggen och därav gjorde det ont när den lyfte bak.

2009-12-16 @ 14:59:23
Postat av: mikaela

min ponny är också sådär :(



jag skulle också helst vilja ha bakskor, men det går verkligen inte.. Jag kan kratsa hovarna, men hon kan inte skos ..

2009-12-16 @ 15:24:57
URL: http://miiiiikaelaskoglund.blogg.se/
Postat av: Elin

Det bästa är nog att ta reda på orsaken till att hon inte vill låta dig lyfta bakbenen. Har en 4-årig valack som blev väldigt svår att lyfta hovarna på efter en skoning då hovslagaren var oerfaren och det tog alldeles för lång tid. Kanske har din häst varit med om samma sak? Eller så kan det finnas andra orsaker till problemet.

Om du hittar orsaken så blir det lättare att lösa problemet annars så håller jag med om att det är bäst att gå fram sakta så att hästen aldrig får någon orsak till att vara nervös eller rädd. Lycka till!

2009-12-16 @ 15:41:37
Postat av: Anonym

Har inte läst alla tips men skriver kort ett tips;

Träna på att lyfta och ta på bakbenen inte bara i stallgången utan i hagen etc. och släpp direkt när hon blir stressad, om du håller kvar blir hon ännu mer stressad och kopplar det till något dåligt nästa gång. Om du lär henne att du släpper när hon vill kommer hon till slut låta dig hålla längre och längre i dem.

Tar lång tid att träna upp..

2009-12-16 @ 17:11:17
Postat av: natalie

min ponny var precis likadan i början, men med mycket träning så försvann det. antingen lyfte hon och "hände" på en så att man inte orkade hålla eller så kickade hon lite.

det är viktigt att hon litar på dej och att du inte stressar henne utan tar det lungt. jag lyfte bara benet lite på min ponny och sedan släppte jag ner, sen lyfte jag igen och släppte ner. gjorde så ett par gånger på varje ben under en tid och nu går det bra att lyfta benen. jag lärde känna henne så jag visste hur långt jag kunde pressea henne. sen pressade jag henne lite mer för varje dag som gick, krävde lite mer och sen gick det :)

lycka till och hoppas att det fixar sej :)

2009-12-16 @ 18:57:45
Postat av: Jessica

min kompis häst hade också jätte stora problem med att sko hennes ponny i bak. I början fick dom ge henne lugnande och skit och då var det ju såklart inga problem. Men när sen när det var in real så hade hon fortfarande problem , men inte alls lika "farligt" så hovslagarn kom ut några gånger i veckan och prata med ponnyn och rörde henne överallt och slog lite försiktigt på hovarna och sånt där :)

och nu är det inga problem :D

2009-12-16 @ 19:44:28
Postat av: Sissi

jättefin häst <3

2009-12-17 @ 18:56:03
URL: http://enligtsissi.blogg.se/
Postat av: Linnea

Vet att vi prata lite om det i portugal, men Rachman har ju shivring så ha henne i endast grimskafti griman samtidigt som hon antingen får lite mat eller massa morötter som ni matar med. På så sätt kopplas bakbenen med en bra stund eller vad man ska säga. Rachman älskar hovslagaren nu för att det dels gått så bra men också för att han vet att han alltid får massa mat haha. Om hovslagaren är rutinerad och har skott shivring hästar vet han vad han måste göra! Även fast hon inte har shivring alls, säkert lite samma tänk med massa tålamod! Lycka till pöss o kram!

2009-12-21 @ 20:43:45
URL: http://dressyrryttarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0