Krigshästar

Sitter och kollar på Kingdom of heaven. En sjukt bra film! Men det är en sak jag alltid tänker på när jag kollar på såna här krigsfilmer (med risk för att kanske låta en aning känslokall mot människorna):

I de allra flesta fall är det ju hästar med och krigar. Och i många fall blir dom spetsade/stjutna/knivskurna bara för att människan på ryggen ska ramla av eller något liknande. Det här är så himla hemskt! Jag tycker krig är hemskt och onödigt, och det är jättehemskt att så många krigande människor avlider, men seriöst, ibland kan jag faktiskt tycka att det är ännu mer sorgligt när hästarna dör! Helt oskyldiga hästar som gör allt för att tillfredsställa människan på ryggen tar skada och mister livet bara för att människor är så himla maktgalna. Krigarna har ju trots allt egen vilja, de går ut i ett krig för att döda och är fullt medvetna om alla risker, men hästarna... dom är ju liksom 100% oskyldiga, dom gör det endast för att vara människan till lags. Usch, tänk hur många hästar som dött i alla krig, som fick legat och lidit och förblödigt där på slagfältet. Usch!



Oj, nu hör jag att reklamen är slut, tillbaka till tv:n!

Kommentarer
Postat av: Therese

HÅLLER MED!

2009-12-18 @ 23:34:11
Postat av: Carro

Jag är likadan. Ser jag något på tv där människor skadas av såa saker så är det strunt samma. Men är det något djur som skadas så kan jag lätt börja gråta.

Det värsta är att i gamla filmer som de spelar i, där skadar de ju djuren på riktigt.

2009-12-18 @ 23:43:21
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Zozzo

Det är verkligen hemskt. Så där tänker jag också så fort det är hästar med i krigsfilmer. Kram kram

2009-12-18 @ 23:44:32
URL: http://zozzooo.blogg.se/
Postat av: Jenny

Usch! sådär tänker jag på VARENDA krigsfilm (det kanske är en bidragande orsak till varför jag oftast inte gillar den sortens filmer), så himla hemskt när man tänker på det..

2009-12-18 @ 23:54:11
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kan bara hålla med dig, så tänker jag alltid när jag ser bilder, filmer eller om någon bara pratar om krig...



I vissa krig har det tro det eller ej varit fler hästar än människor som dödats :(

Och i vissa krigsföringar har de försökt "utrota" hästarna i just det landet de är ute efter, alltså de har bränt ner stall och skjutit på krigshästar itanför striderna, barea för att föärsvaga fienden eftersom en attack av en ridande armé är svårare att tackla... Plus att det förstår det andra landets krigsföringsplaner och försvar.

Helt jävla sjukt att folk är så hjäertlösa.



Folk som drar ut i krig får ju skylla sig själva, även fast det ä'r helkorkat och fullständigt onödigt, men ja, hästarna som tvingas ut och får lida och skadas och skjutas, spetsas, fällas, bryta ben och sen bara ligga och lida tills de tillslut dör... nej, usch. De har inte valt det själva, de har inte någon egen röst eller vilja i det hela som sagt att de vill offra sig för att människor är så jävla dumma....



och nästan alla krig är i grund och botten baserade på religion. Religion som ska vara folks tro och det som ska ena folkmassor och hjälpa... Det är istället det som skapar mest konflikter, människohat, rasism och annat...



fyfan för krig och stackarsa alla de hästar som fått offra sig för människors dumhet.

2009-12-19 @ 03:37:14
Postat av: Anonym

Jah håller med deej, stackars hästar! tur att min står välbevakad i boxen <3 haha

2009-12-19 @ 08:39:02
Postat av: emma

Jag håller med helt. Jag klarar inte av att kolla på krigsfilmer. Jag är väldigt känslig mot sånt. (;

2009-12-19 @ 09:08:19
URL: http://eemmapersson.devote.se
Postat av: Emily

Tänker precis likadant! Blir jätteglad när ryttaren ramlar av och hästen får springa iväg oskadd, då kan man andas ut på nått sett :P hemskt när de blir skadade :( tänk att det var jättevanligt med hästar i krig förr.. ush

2009-12-19 @ 09:25:30
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: erica

Så tänker jag alltid också. för det är ju inte direkt hästarna som har valt att vara där....

2009-12-19 @ 09:37:03
Postat av: Maria

Är precis likadan! Blir inte att man tänker på människorna...



Fin blogg btw :)

2009-12-19 @ 10:05:23
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: Ullis

Känner och tänker precis likadant som du. Människan har alltid ett VAL att kriga eller inte. Hästar (djur) har inga val att göra. De förväntas bara ställa upp. Hemskt.

2009-12-19 @ 10:37:21
Postat av: Anonym

Jag kan absolut inte se sånna filmer , hemskt att se hästarna !även om det bara är film så har det vatt värre på riktigt förr i tiden :/

2009-12-19 @ 10:41:09
Postat av: Sisterhood

Ja, håller med!! =)

Vem tycker inte krig är onödigt?

Men krig beror ju oftast på missförstånd mellan olika religioner. För alla religioner har en olik syn på allting och sedan så innan bilens tid så var ju hästarna samhälets drivkraft och färdmedel. Och även fast det fanns bilar på senare tid så var hästarna betydligt mycket smidigare än en bild och man kunde ta sig fram i terräng som inte en bil kunda ta sig fram i.



Men jag håller med död är tragiskt oavsett om dety gäller djur/människa. Usch, det ser ju rätt så brutalt ut i filmer också. Vilket det gjorde i verkligheten också men nae klart det är ju alltid tragiskt och hemskt..



Mvh Sisterhood - En tävlingsryttares vardagsblogg..

2009-12-19 @ 10:43:26
URL: http://www.sisterhoood.blogspot.com
Postat av: Lamia

Jag undviker att kolla på krigsfilmer, jag har aldrig förstått mig på såna..

2009-12-19 @ 10:53:34
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: haj

vad önskar du deej i häst önske listan?

2009-12-19 @ 11:17:01
Postat av: Jennie

ja det är ju mer synd om hästarna och jag blir mer ledsen när dom dör än när en människ dör!

2009-12-19 @ 11:35:35
URL: http://stuupid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med dig! Jag blir inte ledsen när människorna dör, däremot när hästarna dör. Tänk så mycket dom ställer upp för att få ett slut på ett krigsfält. Oavsett om man bara sett det på film och vet att det egentligen inte händer ngt med dom får jag en klump i magen. :S

2009-12-19 @ 13:11:50
Postat av: Anna

Usch jag håller helt med, klarar knappt av att kolla på såna filmer.

2009-12-19 @ 13:28:41
URL: http://aanniiiss.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med. Har tänkt samma sak måååånga gånger :P

2009-12-19 @ 14:38:35
Postat av: Anonym

Jag tänker exakt likadant! Människorna som är dumma nog att ställa upp i krig får skylla sig själv, det är deras val. Vad har hästen för val? den vet ju inte vad den ger sig in på! USCH!

2009-12-19 @ 16:20:06
Postat av: Anonym

jag håller med, bryr mig mer om hästarna än människorna ja :S

2009-12-19 @ 16:20:36
Postat av: Anonym

Känner du till någon som ska sälja sin d-ponny? helst ska ponnyn inte vara för dyr :)

2009-12-19 @ 16:44:18
Postat av: Denize

Jag håller helt med. Jag tänker så hela tiden!

Somsagt, jag tänker också mer på hästarna än människorna.

2009-12-19 @ 20:21:11
URL: http://wroteyourname.blogg.se/
Postat av: Elin

Usch har också tänkt på det där och tycker mkt mer synd om hästarna än människorna!

2009-12-21 @ 12:34:48
URL: http://elinpamlin.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Ibland? Det ÄR hemskt! Hästarna är där och ställer upp för ryttarna, det är ryttarna som ska dö för sitt land/åsikt/sak inte hästarna!

2009-12-25 @ 01:43:54
URL: http://stallsnack.blogg.se/
Postat av: Malin

Absolut ! det är klart att det är hemskt. Men man måste tänka på att förr så va inte hästar enbart till gulligull å hopptävlingar (faktiskt aldrig) det var ett transportmedel exakt som våra bilar å flygplan nu fixar.... så va glad att vi har teknologi nu att ta oss fram och inte hästarna.

2010-01-12 @ 01:17:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0