Veterinärkoll

Idag kom veterinären hit och kollade igenom Ture. Ska ju börja sätta igång honom ordentligt nu, och vill veta om han helt frisk innan jag börjar trappa upp på träningen. Egentligen skulle jag ha gjort det innan vintervilan, men han har ju haft ett par hovbölder så det har ju inte gått. Fick iaf klartecken om att han är fit for fight inför igångsättningen, skönt!



Det är bra att göra sådana här veterinärkontroller ibland i förebyggande syfte. Om det skulle vara någonting är det ju bra att veta det så fort som möjligt. För de som är med i landslaget är det tex en väldigt stark rekommendation att man ska kolla igenom hästen minst en-två gånger per år, helst mer än så. Många av proffsen gör det tom efter varje meeting. Personligen tycker jag det kan vara smart att göra det i samband med vinter/sommarvilan, för då har ju hästen gått hårt ett bra tag och det är ofta då det kan uppkomma problem. Dessutom har man ju verkligen tid att åtgärda problemet om det skulle vara något, utan att missa några viktiga tävlingar osv. 

Fast på tal om att det - att fokusera för mycket på att inte missa några viktiga tävlingar tycker jag är idiotiskt! Det är allt för många som inte låter hästen bli helt frisk innan den börjar tävlas, eller kanske ger hästen lite preparat så att det inte ska märkas för stunden. Det här förlorar ju alla på i längden! Oj, nu känns det som om jag börjar komma in på ett sidospår om doping här, det var inte meningen (även om jag har mycket att tycka till om inom det ämnet, usch!).

Det jag vill säga är iaf att man ofta tjänar väldigt mycket på att vara förebyggande! Vissa tycker att det är onödigt att kolla hästen om den ändå är frisk, men alla gånger märker man inte början på en skada på samma sätt som en veterinär kan se det. Dessutom skadar det ju inte att vara på den säkra sidan i vilket fall som helst..

 

 


Kommentarer
Postat av: isabella

Har letat igenom hela din blogg nu och vad har du för träns? :P Antar att det är CWD? Det är skitsnygg iallafall. Hur mycket kostade det?

2009-12-28 @ 22:17:38
Postat av: denice

Jag håller helt med ! Det är så många som har alldeles för bråttom med sina hästar och det visar sig ju tillslut.

2009-12-28 @ 22:26:47
URL: http://denicesundberg.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Håller helt med dig om doping och kolla hästarna minst en gång om året. Kollar min ponny i början av tävlings säsongen och underhåller sedan med massör eller kiropraktor under tävlandet. Vid avslutad tävlingssäsong går en kiropraktor grundligt igenom ponnyn. Anser det är ett bra koncept. Åker även en gång i halv året och fixar sadeln. :)

2009-12-28 @ 22:41:44
Postat av: Frida

jag håller med dig fullständigt, och har själv stött på flera som inte låtit sina hästar vila, trots hältor, för att de inte vill missa en tävling eller en träning. helt idiotiskt enligt mig! >:(

2009-12-28 @ 22:42:49
URL: http://lillwiberg.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag tycker det där beror lite på vad man gör med sin häst! Om man bara lunkar runt hemma så är det kanske lite onödigt att lägga pengar på veterinär "när det inte behövs".. Men har man en tävlingshäst ska man givetvis kolla igenom den regelbundet :)

2009-12-28 @ 22:44:06
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Veronica

Jag ångrar verkligen att jag inte kollade upp min häst i förebyggande syfte. Han hoppade hur bra som hellst och allt var frid och fröjd, tills han plötsligt stannade på en tävling. Då hade skadad gått för långt. Han har nu stått sen i april, och längre lär det väl bli för att han ska kunna bli återställd.. Så jag kommer definitivt vara noggrannare med att kolla hästarna! Fast dom kan gå hur bra som hellst, så kan det ändå vara något. Man tjänar på det i längden :)

2009-12-28 @ 23:42:38
URL: http://veronicasroka.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jag tycker också att det hade varit skönt med en veterinärkoll på hästarna men mina hade ingen lång ordentlig vintervila..

2009-12-29 @ 00:49:33
URL: http://westerngirl.devote.se
Postat av: Frida Viktorsson

vad skönt med veterinärkoll när ´du ska sätta igång honom igen, får hoppas nu att han håller sig frisk

2009-12-29 @ 00:54:36
URL: http://friid0a.devote.se
Postat av: Denise

Hej, jag undrar bara hur mycket täcken du har på dina hästar utomhus när det är ca -15 grader. Alltså hur många gram o så? :) Jätte tacksam för svar!

2009-12-29 @ 08:30:54
URL: http://denisemarklund.blogg.se/
Postat av: Elli

Min häst blir vetrinärkollad vid varje skoning :) Men det beror lite på att han blir skodd på en klinik och min låtsaspappa jobbar där :)



Men jag håller absolut med! Så ofta som vi gör är kankse inte riktig nödvändigt :P Men absolut att man ska besikta dom lite då och då.

2009-12-29 @ 10:37:28
Postat av: Anonym

va bra att han var fräch!!:D

2009-12-29 @ 10:49:26
Postat av: Mickan

Gör du böjprov då eller får veterinären bara kolla när han longeras etc. ?

2009-12-29 @ 11:12:30
Postat av: emelie

jag brukar kolla min häst vid sommar och vinter ^^. Det är verkligen en sak alla borde göra helst tävlingshästar :)

2009-12-29 @ 14:03:17
URL: http://emeliiesv.blogg.se/
Postat av: Erica Sjöström

Har också veterinärkollat mina hästar innan vintervilan. Jag gör det varje vinter. Ibland blir det fler ggr per år, men då är det bara om jag misstänkter att något kan va fel... Håller med om att många har på tok för bråttom att sätta igång hästarna och tävla igen efter skada/behandling... Det lönar sig aldrig i längden.. De håller en tävling eller två sen måste de behandlas igen...

2009-12-29 @ 14:28:20
URL: http://ericasjostrom.se
Postat av: Emily

Han är så fin Ture, ser så klok ut :) påminner om min häst om han skulle varit vit istället haha ;)

2009-12-29 @ 20:54:24
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: linda

Håller helt klart med!

Postat av: Jossan

Ja jag håller med om att det är smart att kolla hästen i förebyggande syfte, det vinner väl alla på i längden. :) Men sen finns det ju också dem som behandlar hästen i förebyggande syfte. Det tycker jag bara är onödigt och egentligen inte särskilt schysst mot hästen.



btw, vilka fina hästar du har! Så himla söta! :)

2010-01-06 @ 21:54:25
URL: http://youngspirit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0