Stigbyglarna som jag använder

Equipe
Pris - ca 1200:-

Lättviktsstigbyglar i plast. Det sägs att man svårare ska tappa stigbyglarna, och även fastna i dom, när dom är såhär lätta. Dom "flyger" ju liksom med foten. Jag håller med, dom är svårare att tappa, men dom är också betydligt svårare än en par tunga stigbyglar att fånga om man väl tappar dom. Då flyger dom ju runt och håller på hur mycket som helst. Anledningen till att jag köpte dom var främst att dom var snygga faktiskt. Men jag gillar dom! Dom har ju inget ledande i sidorna, utan är gjutna i en del, men det är inget som stör mig. Tycker dom är sköna att rida med!



Sprenger
Pris - ca 1500:-

Har tydligen något patenterat 4-länkssystem som gör stigbygeln flexibel i fyra riktningar. Det gör den säkrare och följer ryttaren oavsett diciplin. Den ska också hjälpa till at avbelasta höft, knä och anklar, samt skona minisker och leder.
Ärligt talat känner jag ingen skillnad från någon annan stidbygel, så jag tycker den är lite överskattad faktiskt.





Kommer inte ihåg vad märket heter
Pris - ca 800:-

En billigare variant som liknar Sprenger-stigbyglarna  på utseendet, och även när man rider med dom enligt mig. Skulle antagligen inte ens känna någon skillnad på dessa och på Sprenger-stigbyglarna om jag inte visste vilka som var vilka. Även dessa är ju ledade i sidorna, vilket ska gynna till en bra hälposition och en bättre balans.


Kommentarer
Postat av: IA

Stigbyglarna från Equipe är bra.. men jag har dem som är ledande i sidorna :)

2009-07-13 @ 12:29:26
URL: http://missia.blogg.se/
Postat av: alina

Vad menar du med att du och din familj inte har betalat för dina hästar och att din familg inte äger dina hästar. Utan det gör häst och sportresor? vad menar du? Har inte du betalat nått för dina hästar? >Skulle du kunna förklara i ett inlägg?? snälla kram alina. Förlåt för att denna kommentar inte har ngt med inlägget att göra men ändå!!

2009-07-13 @ 15:59:20
Postat av: Elin

Haha, har just skrivit om mina stigbyglar så går jag in här och får se att du också gjort det :-P Haha, aja intressant att jämföra. Vi hade inte riktigt samma iaf ;-)

2009-07-13 @ 16:03:13
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Caroline

tack så mycket =)

Jag prenumerar på din blogg nu.

Prenumera på min med =)



2009-07-13 @ 17:47:23
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Jk

jag älskar sprenger ;) dom passar mig bra eftersom jag har lite fuckade knän och så. ridskolan har kwickout och dom är inge kula, dessutom har dom inga ordentliga plattor, så foten glider jävligt lätt ur.

2009-07-14 @ 00:29:59
URL: http://jjessica.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har också sprenger, men mina är med bred fotplatta å dom tkr jag om väldigt mkt:)

2009-07-14 @ 16:22:08
Postat av: Sofia

Jag rider med sprenger just nu och jag känner ingen skillnad mellan ledande sidor och fasta. har inte riktigt förstått grejen med dem egentligen.

2009-07-14 @ 16:27:28
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: N

är det inte så att de med ledande sidor ska se till att man inte fastnar i stigbygeln om man ramlar av?

2009-07-14 @ 17:17:22
Postat av: Sandra

Har använt springer nu en bra stund, och jag tycker inte heller att de hjälper speciellt mycket. Går nog över till de äldre tunga jag har (kommer inte ihåg märket).


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0