Svar del 3

Jag förstår inte hur du vågra hoppa så högt som 1.50 =/ Har du aldrig ramlat av och gjort dig illa i samband med att du har hoppat? Har du några tips på vad man ska göra om man är rädd för att hoppa större hinder. Så fort hinderna blir en aning större blir jag super feg.
Tack igen för trevlig blogg!
Träning träning och träning ;)
Jo jag har fått en ordentlig hjärnskakning en gång, och brutit nyckelbenet en gång, annars har jag varit väldigt förskonad från skador (pepparpeppar).
Jag vet att det är svårt, men en sak är att försöka sluta fokusera så mycket på höjden. Och självklart lita på att man klarar det. Att våga hoppa högt är även en vanesak, det är en färskvara. Om man inte hoppat högt på ett tag, så vänjer man sig lätt av vid det och tycker alla hinder känns höga. Något konkret jag brukar göra ibland är att bygga upp  några hinder på 170 på volten. När jag sedan sänker och själv ska hoppa känns det hur lågt som helst! Jag brukar även titta mycket på väldigt höga hopptävlingar där hindren ligger på 160, då känns också dom hindren jag ska hoppa väldigt lågt.
Tack själv! =)


Hej!
Hur brukar du värma upp inför en hoppträning alltså innan du börjar hoppa höga höjder, vilken höjd startar du då på? Börjar du alltid med cavaletti, eller hur gör du, hoppas du förstår min fråga hehe

Det beror helt på vilka hinder som står framme. Oftast hoppar jag bara något vanligt lågt enkelhinder, kanske runt 50 cm. Sen höjer jag stegvis.


Hej! Undrar om du kan ge mig något tips till bett, träningar och sånt. Har en ponny som är väldigt pigg, blir het ibland men fungerar ändå ganska bra på vanligt, smalt bett. Har lätt för att bli spänd och dra upp huvudet. Trots att han är så känslig tycker jag inte att han svarar riktigt på skänkeln i dressyren, men om man har sporrar så slår han bara mot dom och spänner sig. Lika om man tar ett skarpare bett på honom kan han bli spänd. Håller med om att det finns alldeles för några bett tillåtna för ponny! Och när man bara galopperar kan han bli spänd och slå en massa bakut, dock är han mkt bättre nu än förut. Låter väll kanske som att han är omöjlig, jag vet inte :P men det är han inte ;) jag själv har ridit msv hoppning innan jag köpte honom och han går bara LB än så länge. höjden är ingen problem för honom men måste träna upp lydnaden och ridbarheten. Har du något tips på spec övningar som du tror kan passa oss?
Jättefin blogg du har iaf! :)

Det är alltid svårt att säga när man inte sett ponnyn i verkligheten, men eftersom du säger att han spänner sig när du sätter på ett skarpare bett skulle jag rekommendera att kämpa vidare med det milda. Något du kan prova är dock att sätta på ett hackamore, kanske har han ont i munnnen? Annars skulle jag jobba med mycket av och igångsaktningar. Försök att få honom avspänd. Kanske inte kräva så mycket av honom i början, utan göra det lätt för honom för att sedan öka arbetet stegvis när han känns avslappnad.

Tack! =)

Ska du till Falsterbo ?? Isf ska du tävla eller bara vara där.
Ja, ska dit och kolla.

Kan du inte berätta vilka tävlingar du har tänkt delta i till hösten och vintern.
Faktum är att jag inte har planerat så långt än, men så fort det är gjort hade jag tänkt skriva och publicitera en tävlingsplanering =)

Vilken linje går du på gymnasiet ?
Sam ekonomi med idrottsprofil

Hej!
Jo, jag har en häst som är väldigt svår att fatta vänster galopp på, har du några bra övningar/tips?

Det kan förmodligen bero på att hästen är olisidig, så det jag skulle rekommendera är att börja från grunden med att få hästen mer liksidig. Det gäller att arbeta med det i alla gångarter. Ju mer liksidig din häst blir i skritt och trav desto lättare kommer det bli att fatta galopp.
Du skulle även kunna träna hästen på töm eller i longerlina utan ryttarens belastning och inverkningar. Viktigt då är att  hästen går med eftergift och fattar i balans utan att rusa.


har bara en sak att säga: FETT bra blogg asså, shit asså blir helt glad nr jag ser att du skrivit ett nytt inlägg!!!
fortsätt så tjejen!!
Åh vad glad jag blir över sånna här  kommentarer, TACK!

Hur kan man träna hästen att bli så stark/smidig/utållig som möjligt för att orka ett meeting så som dina gör? Brukar du intensiv träna dina hästar om du har kortarr tid på dig innan ngn spec träning och hästen inte är i toppform?

Jag jobba hela tiden för att hästen ska vara i bra kondition. Jag försöker hålla mig borta från intensivträning, utan istället hålla en jämn hög nivå på träningarna hela tiden. Tror att det slitr mindre på hästen. Självklart måste den också få återhämta sig, men efter det brukar jag sätta igång den stegvis, och som sagt intensivträning försöker jag hålla mig borta ifrån så mycket det går.
Det jag gör mycket är att arbeta mycket ute i skogen, köra mycket intervallträning. Sen brukar jag hoppa mycket studs, ju fler och högre desto mer effekt, men även jobbigare för hästen.


Hej! Hur skulle ett veckoschema se ut för en häst som inte har så mycket muskler och styrka men som är igång om du hade den?
Gillar din blogg mycket!
Skulle rida ut den mycket för att få upp grundkonditionen. Passen på volten skulle jag inte göra så långa, utan ganska korta med innehållsrika. Jag skulle träna mycket studs, låga och få i början, och sedan i takt med hästens styrka höja dom och lägga till lite fler. Ett förslag att börja med skulle kunna vara att rida ut den en dag, sedan ett pass på volten nästa dag, och sedan en vilodag. Sen börja om igen.
Vad roligt! =)


hejsan:) Först vill jag säga att jag gillar din blogg as mycket. Roligt att se att det går så bra för dig! Håller själv på med hästar och tävlar i hoppning men endast på väldigt lågnivå. Men det är helt klart det bästa som finns;)
Ungefär hur ofta hoppar du? (gånger per vecka)
Tack så jättemycket! =)
Detta beror väldigt mycket på individen, vilken kondition hästen är i, hur rutinerad den är och hur mycket träning den behöver. Låga hinder som tex studs och liknande anser jag dock att alla hästar behöver då det är rena styrkeövningarna, så sådana hinder hoppar jag kanske 2 gånger i veckan.


Ungefär hur ofta tävlar du?
Kanske 20 - 30 helger. Många av dessa är endagars tävlingar, men ett flertal är också meeting.


Hur gammal är du?
Fyller 18 den 24 juli =)


Kommentarer
Postat av: Mikaela

din blogg är verkligen bra! Läser varje dag och den har hjälpt mig i min ridning faktist!

2009-07-03 @ 10:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0