150 debuten avklarad...

... och jag är jättenöjd! Det var en lång och tuff bana (13 hinder, 16 språng). Var felfri fram till näst sista hindret som var en trekombination. Missbedömde avståndet lite, så han kom för långt ifrån in och rev det första och det sista i kombinationen. Annars var han så jäkla fin, han var inte i många bommar direkt. Och nedslagen var helt mitt fel, så han kan helt klart gå 150 utan problem! Även om jag är väldigt irriterad på mig själv eftersom det känns som om vi lika gärna kunde gått nolla, så är jag supernöjd att debuten kändes så himla bra (och inte alls högt haha)! :D

 









Bättre bilder kommer snart


Kommentarer
Postat av: Evelina

Åh vad roligt att det gick så bra :D

Önskar dig all lycka i framtiden :D

2009-06-28 @ 21:24:43
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det såg verkligen jätte bra ut ! Men stundtals går han lite emot bettet .

2009-06-28 @ 21:31:39
Postat av: Anonym

gud vad kul!

gillar verkligen din blogg :D

2009-06-28 @ 21:34:30
Postat av: Linda

Gud vad kul! Det ser int eså farligt högt ut ändå på film ;)

2009-06-28 @ 21:40:51
Postat av: Anonym

när kommer svaren från "frågestunden"?:)

2009-06-28 @ 21:47:46
Postat av: Maja

Det ser ju jättebra ut!

Han hoppar av tidigt på nästan alla hinder, och gör det på så vis lite svårare för sig än vad han måste. Fast han ser ut att vara så storhoppande att han själv väljer att göra så för att få ut så mycket som möjligt av språnget.

Min häst gör på samma sätt när hindrena blir högre.

Det tar lite mer på krafterna, men jag tror att man vinner mer på att hästen löser det så än vad man förlorar.



Kul att det går så bra för dig!

2009-06-28 @ 21:50:41
Postat av: Ronja

Fan vad stolt jag är gumman. Vad duktiga ni är. Det såg jätte fint ut. Puss!

2009-06-28 @ 21:51:38
Postat av: Erika

Gud vad kul att det gick bra, trots att det var lite knackigt här och var. Skrammlade rejält i vissa bommar och han hoppade av tidigt på många oxrar, men han kämpade verkligen för dig! Du borde vara stolt över att ha honom! Bra ridet, tror säkert ni kommer sätten en nolla framöver! Själv skulle jag aldrig våga på på sådana höjder ;)

2009-06-28 @ 22:35:05
Postat av: Mikaela svarar

Tack så mycket alla :D Är supenöjd som sagt!



Maja - När hindren blir högre blir ju också avsåndspunkten där hästen får dom bästa förutsättningarna längre ifrån. Kan hålla med om att vi kommer lite långt ifrån kanske tre gånger, men annars tycker jag faktiskt avståndspunkten är bra i förhålande till höjden på hindren! :) tack!



Erika - Jasså, dom ända två jag hörde va på planket och på räcket innan kombinationen. Jag kan tänka mig att du i första hand kanske tänker på oxern efter planket, men lyssnar man noga hör man att det är någon som river en bom på framhoppningen precis då(som låg nära bakom där mamma filmade). Man hör ju tom bommen som dunsar ner i marken :p Tack! :)

2009-06-28 @ 23:01:49
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Så toppenbra det bara kan bli i 150 debuten!!! Mickis, du är bäst <333!!!!!

2009-06-28 @ 23:07:35
URL: http://ponnyryttaren.webblogg.se/
Postat av: Madelene Andersson

Super fin runda, du rider sjukt bra:) du ska vara stolt!! det gick lite fortare mot slutet, men det såg super ut:)

2009-06-28 @ 23:25:00
Postat av: Danijela

Det var grymt kul att se på riktigt:D

2009-06-28 @ 23:27:36
Postat av: hilma

ser väldigt bra ut över lag tycker jag :) grattis!



men en sak, som är väldigt självklar för mig att se är att det blir lite väl mkt av och på. OM vi tar ett ett ex så säj att det är typ 7 jämna galoppsprång till ett hinder, då håller du i honom de första 5 sprången lite väl mkt så du ska kunna rida på frammåt de sista 2 sprången. Tycker faktiskt du gör detta mer eller mindre "alltid". Gör du detta medvetet eller råkar det bara bli så? Såklart förstår jag att du vill få "fart" för att övervinna hindret, (man har ju respekt när man deb en stor klass) men faktum är ju att när du måste rida på så pass mkt de sista 2 sprången, tenderar ofta hästarna att lägga sig lite på bogen och tappar en del av elasticiteten i galoppen. Altså på galoppsträckorna galopperar du först på sedan samlar du ihop honom jättemkt och rider sedan på frammåt sista galoppsprången. Jag som själv rider stora klasser gör snarare tvärt om (det mest optimala enligt "alla") dvs galopperar på i svängen vänder upp mot hindret och princip samlar upp galoppen (som en stålfjäder) och när jag kommer fram till hindret "släpper" man stålfjädren. om du förstår vart jag vill komma så släpper du den stålfjädern (galoppen)2 galoppsprång förtidigt, altså får han inte så opimala språng han skulle kunna ha, så skulle han inte behöva kämpa så mkt. Men du har en otroligt fin häst och du är superduktig. Men berätta gärna vad du tycker!

Lycka till i framtiden!

2009-06-28 @ 23:29:49
Postat av: Mikaela svarar

Lovisa - Tack :D Ture är :D <3



Madelene - Tack så jättemycket! :D haha ja det gick lite för fort, skulle tagit 6 galoppsprång till kombinationen!



Danijela - Roligt att träffas! :) Va det inte din kompis som fotade eller är jag helt fel ute? :p

2009-06-28 @ 23:31:06
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

hilma – Jag tycker att du beskriver en av mina största svagheter väldigt bra! När jag inte ser avståndet 100% så vill jag gärna sitta och avvakta istället för att våga galoppera på. Många gånger avvaktar jag för länge, och är då tvungen att gasa på för att få en bra avståndspunkt. Detta medför att han drar iväg lite efter hindret, och jag är då tvungen att ta en halthalt för att han inte ska bli för stark och flack. Detta i sin tur gör att jag blir tvungen att öka galoppen för att räcka fram på en distans. Det blir liksom som en ond cirkel. Jag tycker det är svårt att träna bort, för det har blivit en vana och kommer som en reflex. Vet inte om mina tränare inte har märkt det, eller om jag bara gör så på tävling, för det är inget de direkt brukar påminna mig om att inte göra.

2009-06-29 @ 00:04:03
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

hilma igen - Nu när jag har kollat igenom några av mina andra videoklipp har jag fått för mig att jag nästan bara gör så på Ture faktiskt. Det skulle vara intressant att veta om du håller med. Kanske har jag undermedvetet har fått för mig att han hoppar bättre när jag gör så. Han har ju inte någon fenomenal teknik eller obegränsat med scoop och kapacitet, så kanske känns det bättre om han kan ta hjälp av lite fart eller något. Det är ju helt fel att tänka så, då blir ju hästarna ofta bara flacka. Men jag vet inte, jag tycker det är väldigt konstigt att dom tendenserna mest kommer fram när jag rider honom, när det är han jag faktiskt litar mest på. :p

2009-06-29 @ 00:06:09
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Camilla

oj vilket hopp på sista! grattis till en fin ritt!

2009-06-29 @ 00:22:46
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tycker att det är jättebra, herregud det var ju debut på en hög höjd. Ture kämpar verkligen för dig och ni verkar tycka mycket om varandra. Lycka till nu, efter några 150-starter i kroppen så sätter ni nog nollorna snart :) Grattis till en bra debut :)

2009-06-29 @ 00:24:01
URL: http://nogg.se/AmandaG
Postat av: Hilma

2009-06-29 @ 06:27:08
Postat av: hilma

2009-06-29 @ 07:12:32
Postat av: Hilma

mina förra inlägg kom inte fram, men hoppas på att detta gör det iallafall!



Jag har också "studerat" fler av dina filmer, och kan absolut hålla med om att "problemet" är störst när du hoppar Ture. Anledningen är svår att veta, som du sa kan det vara att du innerst inne inte litar på hans kapacitet. (som tex Wembley vet man ju att han skulle kunna skritthoppa en oxer på 130 och fortfarande hoppa en halvmeter över utan ansträngning) En annan anledning är ju att Ture var den första hästen du red såpass högt med att du började rida på detta sättet när du gick upp i klasserna. Jag förstår att det är ett svårt problem att lösa, och eftersom att det mer eller mindre bara uppkommer på tävling blir det ännu svårare att lösa. Oftast räcker det att du gör såhär på ett hinder, sedan är du fast och fortsätter.

Väldigt bra övningar är att ha galopp bommar framför hinder hemma, 3,5 meter imellan hinder och bom och sedan drygt 3 meter imellan de andra, man kan även ha en oxer (parallell och bredare för var gång) och ha en bom 5,5 meter innan och även en bom 3,5 meter bakom hindret. Dessa övningarna inbjuder till att samla ihop galoppen fram till hindren och få rundare mer explosiva språng. Men då krävs det att du galopperar på innan du kommer fram till bommarna. Sitter du redan i en jättekort galopp så får han inte jobba för 5 öre och övningen blir nästan bortkastad! Även en bommar imellan hinder, på distanser och i kombinatioener är väldigt bra. första bommen bakom ett hinder ska vara 3,5 meter bakom och sedan ca 3 meter imellan andra bommar. Somsagt bommar är en väldigt bra lösning på sådannahära problem (=



Det där med avsprångspunk är också en grej, visst du ligger lite stort på visssa hinder, men det bryr vi oss inte om. Vi säjer att du rider mot ett hinder i vanlig galopp ligger lite (säj 50 cm)stort, istället för att rida på framåt, är det oftast bättre att inte "släppa" galoppen som du gör innan hindren utan istället fortssätta hålla ihop den och låta hästen hoppa av lite längre ifrån, men med en samlad galopp. Då blir mkt enklare för hästen att hoppa då man rider iväg hästen och släpper iväg den innan hindret tappar den ofta mkt kraft, som man istället skulle vilja ha till språnget.



En sak du skulle kunna göra är att gå ner och rid en 120 och rid bara som en träning. rid jättenoga (tänk tidsfel) du ska bara veta vägen på banan och sedan ska du bara tänka på att INTE rida iväg honom. Försök hålla en jämn rytm, drar han iväg, gör en halt och rygga honom. (drar han iväg eter ett hinder på framhopp, gör halt och rygga efter varje hinder på framhoppningen) tänk genom hela banan, håll ihop, håll ihop, fast håll galoppen. Trimma honom på banan, flytta ut rumpan, flytta in bogen osv. (rid långa vägar altså) Om du tror att du kan behöva göra 2 halter och rygga på banan, rid en unghästklass för då får du ju ha 3 "stopp" Detta är faktiskt väldigt bra.



Gud vad jag har sluddrat massa nu, ville bara ge dig lite tips :)



lycka till!!!!

2009-06-29 @ 08:10:45
Postat av: sandra

Grattis till en jätte bra runda! Tyckte det såg himla okomplicerat ut o jag tror nog att er nolla kommer snart! Håll i Ture, det är en fantastisk häst! All lycka till =)

2009-06-29 @ 10:28:39
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det såg skit bra ut!!! Inga problem alls, det såg väldigt enkelt ut. synd i trekomb bara, fast nästan alla rev där så du va inte den ända :D

2009-06-29 @ 11:04:47
Postat av: Danijela

Både jag och min kompis hade varsin systemkamera där och jag fotade när du red och det blev några bra bilder! :D

2009-06-29 @ 11:33:18
Postat av: sarah

Här kommer man hem skit nöjd över 1.30 debuten så debuterar du 1.50 liksom! haha ;)

2009-06-29 @ 11:56:33
URL: http://sarahgustafsson.blogg.se/
Postat av: A

Hej!

Har också sett det som Hilma sett. Jag gör så själv i bland har jag märkt. Men det är när jag så himla mkt bara vill va felfri helt enkelt. Om det tex gäller lite mer eller så. Det kan inte hjälpas för det kommer automatiskt på banan, man liksom faightas för mkt så att säga. Men jag vet om mitt problem, och förbereder jag hjärnan innan på hur jag ska rida, verkligen tänker igenom banan många gånger, att jag rider i rätt tempo, och ställer in mig på att inte ratta utan att det är flyt som gäller,så tycker jag faktiskt att det funkar.



Kanske är så för dig med.



Grattis till fin debut! Lycka till i framtiden.



(och du, jag tycker inte Ture ser begränsad ut ändå, och han har ju stort hjärta och det kommer man LÅNGT på!)

2009-06-29 @ 13:35:47
Postat av: Elin

Hjälp.. jag hoppas att ni som kommenterar en debut i 150 har gjort detta själv.. Annars borde ni vara tysta och LÄRA er av Mikaela! det är inte alla som går in och gör en sådan debut som Mikaela gör i 150..Visst jämna galoppsprång hit o dit.. Men det handlar väl om effektivitet i ridningen samt förtroende mellan häst och ryttare. Det har Mikaela.. Det är få ryttare som rider efter skolboken.. Som sagt SE OCH LÄR (istället för att skriva en uppsats om det du förmodligen inte själv kan utföra)

2009-06-29 @ 15:44:07
Postat av: Hilma

Elin: Anser att du syftar på mig?? (och ja jag har ridit det själv)



Det är inte negativa kommentarer vi ger, utan det är små detaljer (som man som ryttare ibland (ofta)missar själv) som vi "påminner" om för att de ska bli ännu bättre!!

Och jag håller absolut med dig, det var en JÄTTEFIN ritt (som de flesta av Mikaelas)och man verkligen ser hur samspelta de är och kämpar tillsammans.

Det var bara lite småtips för att det ska gå ännu bättre, och hålla i längden!

2009-06-29 @ 17:14:01
Postat av: Hanna P

Vad kul att det gick så bra, han verkar vara en pärla din Ture :)

2009-06-29 @ 18:33:07
URL: http://www.hannapersson.com
Postat av: Beccs

snygg runda :D

Förresten, var det inte en av dina hästar som kom lös på parkeringen? :P typ första dan.

2009-06-30 @ 13:36:06
URL: http://rebeccarichard.blogg.se/
Postat av: Sofia

det såg ju jätte bra ut :D

2009-07-01 @ 22:47:27
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: emma

kanonfin!

2009-07-03 @ 08:32:05
URL: http://nogg.se/tillylaitinen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0