Frågestund

Jag ska som sagt på träningsläger med pollarna denna vecka, måndag-torsdag. Kommer tyvärr inte att ha tillgång till internet, och kommer därför inte kunna uppdatera bloggen under dessa dagar.

Som vanligt när jag är borta så här länge från bloggen, så tänkte jag passa på att ha en frågestund. Så är det något ni undrar över, varsågoda att fråga i kommentarfältet =)

 
Kom ihåg att jag i första hand svarar på hästrelaterade frågor.

STOPP nu räcker det ;) Svarar på frågorna så fort jag får tid, antagligen i början av nästa vecka.




Kommentarer
Postat av: Amanda

Vem ska du träna för? :)

2009-06-22 @ 14:37:41
URL: http://nogg.se/AmandaG
Postat av: Michelle

Hej!



Först vill jag bara säga att du har en jättefinblogg med mycket bra läsning och tips, fortsätt så! :)



Sedan tänkte jag höra, vad har du för mål med dina hästar denna säsongen?

2009-06-22 @ 15:12:05
URL: http://michelleangerfelt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ska du på Ann Liwing träning? ;)

2009-06-22 @ 15:45:09
Postat av: Ida

Hej! Super bra blogg.

jag undrar om du ska tävla något i småland i sommar.

Det är sommar tävlingar här i Gislaved på GARK.

reg/nat sommartävlingar?

2009-06-22 @ 18:54:46
URL: http://idaljungquist.devote.se
Postat av: Amanda

Min häst blir lätt väldigt framtung och stark. Eftersom att jag bara är 15år och inte är så stark så kan det bli väldigt jobbigt. Vad rekommenderar du för övningar/bett?

2009-06-22 @ 18:55:23
Postat av: Anonym

vad tycker du om starka bett? bra/dåligt?

2009-06-22 @ 19:57:02
Postat av: Anonym

köpte du dina sadlar Equipe Performace och Prestige Golden Star nya?:)

2009-06-22 @ 21:08:08
Postat av: Anonym

Jag skulle gärna vilja veta hur mkt du tränar ? Vilka du tränar för. Och vad du tkr om dom :)

2009-06-22 @ 21:23:20
Postat av: Anonym

Tycker du har en jätte bra blogg, du skriver så himla bra och verkar vara en gullig och ödmjuk tjej!



Du som rider så höga klasser, tycker du aldrig att de blir högt när du tävlar? :)

Vad har du för tips om man är nervös när man ska tävla?



Lycka till på träningen :)

2009-06-22 @ 21:24:24
Postat av: ellenor

Hur hinner du med skola,hästar och vänner?

Jag har en häst och har knappt tid för annat.

Du har tre! Hur klarar du det? Blir det inte jobbigt, med plugg osv?



Jätte bra blogg :)

2009-06-22 @ 21:46:16
URL: http://jumprider.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag tänke på det att du rider dina hästar i så fin låg form,syns verkligen att hela hästen jobbar på fint med ryggen och trampar under sig, har du några speciella övningar/tips för att uppnå detta ?

Keep on du gör ett grymt jobb och blir väldigt motiverad av att följa din vardag genom bloggen :)

2009-06-22 @ 23:48:09
Postat av: Anonym

kan du inte lägga in lite mer bilder på eran gård, stallet, huset och allt sånt? :)

2009-06-23 @ 03:28:42
Postat av: Veronica

Hej! Jättebra blogg du har lyckats med!

Sen undrar jag, bli du sponsrad med hästar / finansiering av träning någonting eller är det endast din familj som står för alla hästinköp/kostnader?

2009-06-23 @ 07:38:31
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

Hej!



Jag undrar om du gör alla stallsysslor själv också!? Mocka och sånt.



Bra blogg, lycka till på tränings lägret, Ann Liwing?

2009-06-23 @ 10:14:46
Postat av: Anonym

Träning för vem? Ann Liwing?



Jag förstår inte varför du hoppar 150 utan tränare, det sliter ju oerhört mycket..



Och varför köper du en ponny när du e så lång? Varför inte en häst istället?



Varför säljer ni inte Nocke, han lär ju va värd en hel del nu faktiskt?



Varför rider du för Roslagen? Varför inte i en klubb som har elitlag och när andra presterar också?



Vad kostade Wembley??

2009-06-23 @ 10:42:47
Postat av: Linda

Vad tror du alla dina hästar är värda nu efter all träning du har lagt ner på dom? Som tur tex. han har du ju uppnåt rätt mycket med :)

2009-06-23 @ 10:52:51
Postat av: Anonym

Tack för en superbra blogg!



Har du några bra tips på hur man får en välmusklad bakdel på sin häst när det inte finns några klättringsmöjligheter där man bor?



Jag förstår inte hur du vågra hoppa så högt som 1.50 =/ Har du aldrig ramlat av och gjort dig illa i samband med att du har hoppat? Har du några tips på vad man ska göra om man är rädd för att hoppa större hinder. Så fort hinderna blir en aning större blir jag super feg.



Tack igen för trevlig blogg!

2009-06-23 @ 11:28:47
Postat av: caroline

Hej!

Hoppas det går bra på träiningslägret:)

Hur brukar du värma upp inför en hoppträning alltså innan du börjar hoppa höga höjder, vilken höjd startar du då på? Börjar du alltid med cavaletti, eller hur gör du, hoppas du förstår min fråga hehe

2009-06-23 @ 12:37:18
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Lina

Hej! Undrar om du kan ge mig något tips till bett, träningar och sånt. Har en ponny som är väldigt pigg, blir het ibland men fungerar ändå ganska bra på vanligt, smalt bett. Har lätt för att bli spänd och dra upp huvudet. Trots att han är så känslig tycker jag inte att han svarar riktigt på skänkeln i dressyren, men om man har sporrar så slår han bara mot dom och spänner sig. Lika om man tar ett skarpare bett på honom kan han bli spänd. Håller med om att det finns alldeles för några bett tillåtna för ponny! Och när man bara galopperar kan han bli spänd och slå en massa bakut, dock är han mkt bättre nu än förut. Låter väll kanske som att han är omöjlig, jag vet inte :P men det är han inte ;) jag själv har ridit msv hoppning innan jag köpte honom och han går bara LB än så länge. höjden är ingen problem för honom men måste träna upp lydnaden och ridbarheten. Har du något tips på spec övningar som du tror kan passa oss?

Jättefin blogg du har iaf! :)

2009-06-23 @ 13:37:35
Postat av: Lovisa

Här kommer lite frågor ;)



1. Ska du till Falsterbo ?? Isf ska du tävla eller bara vara där.



2. Kan du inte berätta vilka tävlingar du har tänkt delta i till hösten och vintern.



3.Vad har du för mål med hästarna i år?



4. Vilken linje går du på gymnasiet ?

2009-06-23 @ 14:23:07
Postat av: Amanda

Hej!

Jo, jag har en häst som är väldigt svår att fatta vänster galopp på, har du några bra övningar/tips?

2009-06-23 @ 15:18:24
URL: http://mandispettersson.blogg.se/
Postat av: fatima

har bara en sak att säga: FETT bra blogg asså, shit asså blir helt glad nr jag ser att du skrivit ett nytt inlägg!!!



fortsätt så tjejen!!



2009-06-23 @ 19:52:19
Postat av: Anonym

Hur kan man träna hästen att bli så stark/smidig/utållig som möjligt för att orka ett meeting så som dina gör? Brukar du intensiv träna dina hästar om du har kortarr tid på dig innan ngn spec träning och hästen inte är i toppform?

2009-06-23 @ 22:59:41
Postat av: Hanna

Hej! Hur skulle ett veckoschema se ut för en häst som inte har så mycket muskler och styrka men som är igång om du hade den?



Gillar din blogg mycket!

2009-06-23 @ 23:20:58
Postat av: ewe

hejsan:) Först vill jag säga att jag gillar din blogg as mycket. Roligt att se att det går så bra för dig! Håller själv på med hästar och tävlar i hoppning men endast på väldigt lågnivå. Men det är helt klart det bästa som finns;)



Frågorna:

1. Ungefär hur ofta hoppar du? (gånger per vecka)

2. Ungefär hur ofta tävlar du? (gånger per år)

3. Hur gammal är du?

4. Hur började du tävla och hur har du kunnat nå så pass hög nivå? :)



Ha de bra, kram

2009-06-23 @ 23:34:31
URL: http://ejoohansson.blogg.se/
Postat av: ewe

(förlåt för min dumma fråga om åldern, läste de nu på sidan) (A)

2009-06-23 @ 23:37:30
URL: http://ejoohansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilken är maxvikten tycker du för de olika kategorierna ponny och för häst? givet är alla olika, men på ett ungefär. eller hur brukar du tänka kring det (typ hellre lite tyngre och duktig, än lätt och nybbis)? vilken är maxvikten för dina hästar, enligt dig? :)

2009-06-24 @ 00:38:53
Postat av: Anonym

Vad är högsta du hoppat?

Vad är medelhöjden som du hopptränar med dina hästar?

Hur bestämde du dig för att skaffa så många hästar... och hur har du tid?

2009-06-24 @ 01:33:31
Postat av: jacqueline dinewald

Vem tränar du för?

Tränar du både hoppning och dressyr?

Hur många gånger tränar du, har du veckotränare eller månadstränare?

tummen upp för rolig blogg, du inspererar!

2009-06-24 @ 10:10:17
URL: http://charente.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Tränar du någonting för att hålla dig själv i form?

2009-06-24 @ 20:32:37
Postat av: sofie

hej hej :)) måste bara säga att din blogg är riktigt bra! man blir vldigt inspirerad av att läsa den.



nu till frågorna :P



varför bytte du ulanda mot wembly?

vilka klasser har han gått?

vad är ditt lånsiktiga respektive kortsiktiga mål med honom? :)

2009-06-24 @ 21:44:58
Postat av: isabella

kan du inte förklara lite mer vad som innebär när hästen tappar bakbenen innan hindret? tack för en super bra blogg, du inspererar =)

2009-06-25 @ 00:44:07
Postat av: Anonym

vad är korsgalopp?

2009-06-25 @ 01:21:38
Postat av: Malin

Hej!

Älskar din blogg :)



Jag funderade på hur det gick med Ullandas hovböld och om det går bra med nya ägaren?

2009-06-25 @ 01:54:32
Postat av: sofie

hej! hittade din blogg :) roligt att det går så bra för dig! kämpa på. nu ska jag snoka i din blogg också ;) kram sofie Berglund

2009-06-25 @ 09:18:13
URL: http://nogg.se/sberglund
Postat av: Anonym

har du någon gång blivit avstängd/fått en varning på en tävling?



vilka placeringar har du fått i alla SM du har varit med i?:)

2009-06-25 @ 13:30:53
Postat av: Anonym

Hur går det för Minestral nu?

När ska du tävla Tessa igen?

Gör du allting själv i stallet, mockar osv.?

Hur går det för Nocke och din lillesyster?

2009-06-25 @ 14:22:35
Postat av: Anonym

kan du skriva lite om hur det går för din lillasyster och hennes hästar? vet att det inte är hennes blogg men ändå ;p

2009-06-25 @ 16:29:29
Postat av: kajsa

hej hej :)

super bra blogg, alltid lika roligt och inspirerande att läsa dina nya inlägg :)



hur ställer du dig i frågan om att använda graman? bra, dåligt? skräp, bra hjälp?



ser framemot ditt svar!



lycka till med din ridning framöver, tycker du är ricktigt grym!!



:D :D



2009-06-25 @ 19:56:17
Postat av: hilda

Hej!



Tänkte bara fråga vad du har för framtidsplaner. altså efter gymnasiet, plugga vidare, åka utomlans, fortsätta rida hemma eller liknande?

Nu när du inte har kvar Nocke. Ska du ha ngn mer häst typ 3 tävlingshästar liksom?

2009-06-25 @ 20:17:02
Postat av: Lina

Bacchuz som du nämner i nått gammalt inlägg, är det samma som Bobo har nu?

2009-06-25 @ 20:58:56
URL: http://slevins.blogg.se/
Postat av: Sarah

Måste bara säga att du har en väldigt bra blogg! inspererande då jag också har en "hästblogg" och skriver om mina träningar och tävlingar.



- Men till frågan. Hur lägger du upp träningsplaneringen för varje häst? Rider du efter hur hästen känns för dagen eller har du en strikt planering eller planerar du tex vecka för vecka?

2009-06-25 @ 21:14:56
URL: http://sarahgustafsson.blogg.se/
Postat av: Evelina

jag skulle jätte gärna vilja ha lite tips, min häst har varit rätt bråkig, men vi har tagit oss ur problemen, då blev han istället riktigt het och bara kastade sig över de flesta hindren och då blir det en massa rivningar och annat onödigt, jag har börjat få tillbaka honom och han lyssnar mycket mer ( Allt detta har hänt inom loppet på 2 månader skulle jag tro )

men , han har fortfarande lite för brottom, och lixom "hinner inte med sin teknik " , före han började bråka och vara tjurig hade han Mycket bättre teknink och rev nästan aldrig, nu har vi stora problem med räcken, och oxrarna är han gärna i frambommen på.. Har du några bra tips, vad ska jag träna för att hitta tillbaka till flytet och få honom att komma tillbaka till sin bra teknik ?



Kanske rätt svår fråga, men hur jobbar du om du sätter dig upp på en sån här häst ?



Hoppas du har det bra på träningslägret och kanon bra blogg, önskar enbart mer tips på övningar ;)

2009-06-25 @ 22:14:52
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, när rider du med säkerhetsväst? Vissa bilder när du hoppar har du det och andra inte. Hur viktigt tycker du det är att man ska rida med säkerhets väst?

2009-06-26 @ 11:38:24
Postat av: Anonym

Hej, när rider du med säkerhetsväst? Vissa bilder när du hoppar har du det och andra inte. Hur viktigt tycker du det är att man ska rida med säkerhets väst?

2009-06-26 @ 11:38:35
Postat av: Anonym

har du ingen utrustning till salu?

2009-06-26 @ 17:45:23
Postat av: Ida

din blogg är en av dom intressantaste :).

Jag undrar om du kommer tävla något i småland, hade varit kul att se dig tävla :D

2009-06-27 @ 03:06:29
URL: http://idaaljungquist.blogspot.com
Postat av: Anonym

vad har du för ridkavaj?:D

2009-06-27 @ 20:31:50
Postat av: Anonym

Hej ! Du är en jätte bra inspiratör och ja blir väldigt glad av att läsa din blogg !



Jag har en fråga; jag har den C ponny som jag har växt ut och hon är ill salu. jag vet att jag är för lång och det käns när jag rider henne att balansen blir inte som de var förut och så... Men å andra sidan kan jag ju inte bara suta rida min ponny, speiellt inte när hon är till salu.. , eller ? Ponyn verkar inte lida, jag fortsätter att tävla och det går bra ! ( placeringar i nästan varje tävling och vinster med !) Det är nu som det går som allra bäst för nä jag fick hene hade hon världens undehals och bara spang ifrån mig och ville inte jobba.. så det är nu som resultaten kommer efter allt hårt arbete, men det är även nu som jag livit för lång..



Nu till min fråga;

Hur ska jag göra för att bättra på balansen och få henne mjuk innan folk provrider utan att det skadar henne ?

Kan jag fortsätta tävla (jag hoppar LC-LB nivå)

Ska jag rida på något speciellt sätt, ngt som jag bör tänka på ?

Jag är ca 174 cm lång & vägr 46 kg.. Är det jätte dumt att rida ponnyn då ?

Hur brukar du göra innan folk ska provrida, ngra speciella mjukgörande övningar ?



Det vore jättesnällt om du ville svara för jag vill inte göa illa min ponny, men nu känner jag mej bara förirrad ;s



TacK!



2009-06-27 @ 23:10:36
Postat av: Elizabeth

Mitt inlägg över detta , jag glömde skriva namn ^^

2009-06-27 @ 23:12:35
Postat av: Anonym

Slår ni eget hö?

2009-06-27 @ 23:20:05
Postat av: hilda

en fråga bara.



ser att du är väldigt noggrann med att hoppa med väst!?

de flesta juniorer "hatar" ju väst. och har de bara på tävling. men jag ser att du har det även på träningar och så!

varför är väl en ganska dum fråga.

när tror du du kommer "sluta använda väst", lixom kommer du ha det även som YR?

2009-06-28 @ 21:14:18
Postat av: Tove

Vet att du inte ville ha fler frågor, men tänkte ändå fråga (du får svara om du vill)...



Tycker jättemycket om dig och din blogg, men har en liten fundering...

Vet du hur ett Pessoabett inverkar på hästen, och varför rider du Nocke på Pessoa isf?

2009-06-30 @ 00:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0