Könsfördelningen inom ridsporten

Tycker inte ni att det är lite intressant med könsfördelningen inom ridsporten (inriktar mig främst på hoppning)? Det pågår ju ganska mycket diskussioner om det just nu.

I alla hästtidningar, på alla ridskolor, och i alla styrelser inom sporten pratas det om hur man kan engagera fler killar i ridningen. Man frågar sig om anledningen till att endast 2 % av personerna på ridskolorna är män. Man pratar om att många killar som rider i ung ålder blir mobbade i skolan. Man inför vissa "killgrupper" på ridskolorna.

Folk i allmänhet anser att ridning är en tjejsport. Visst, detta stämmer förmodligen. Jag kan t.ex. slå vad om att säkert 99 % av er som läser min blogg är tjejer. Om man går in i en ridsportbutik finns det nästan enbart tjejkläder. Majoriteten av reklam inom hästvärlden inriktar sig främst på det kvinnliga könet. På startlistorna till tävlingar möts man nästan enbart av tjejnamn. Eller vänta nu, det är här vi kommer till det intressanta. Är detta verkligen korrekt? Är det verkligen fler tjejer än killar som tävlar? Ja, på lägre nivå är det sant, men faktum är det blir fler och fler killa ju högre upp vi kommer, så på den högsta nivån är det snarare tvärt om. Här är det killarna som utgör en majoritet. Hur kommer det sig egentligen?



Min gissning är att killarna har andra mål när de börjar rida. Och för att de ska fortsätta rida måste de vara väldigt motiverade iom den stämpel ridning har i samhället, och på så sätt når de även längre. De som inte vill och kämpar tillräckligt för sitt intresse sållas bort under tonåren pga. mobbingen som många hästkillar tyvärr utsätts för.
Sen känns det som om de flesta killarna som rider gör det för att de verkligen vill komma någon vart tävlingsmässigt. Killar som börjar rida de rider, medan tjejerna borstar, kelar, pussar, gullar och blir väldigt fästa vid sin häst. Givetvis rider även de, men det jag vill komma fram till är att killarna ofta har andra mål med sin ridning än vad många tjejer har. Måna killar är mer tävlingsinriktade än tjejer, och är mer fokuserade på sin ridning prestationsmässigt. De vill alltid ha en chans att vinna, och försöker ofta ta chansen om den finns. Passar t.ex. inte hästen så säger mannen "vi säljer och köper något annat". Kvinnan däremot blir oftast fäst vid hästen och vill inte ge upp. Nu menar inte jag att det inte finns målinriktade tjejer, självklart finns det massor av oss också och många tjejer tänker på samma sätt som ovan, men om man tittar på hur det ser ut procentuellt mellan könen, så kan detta vara en förklaring till varför det är som det är.

Vad tror ni?


Både OS guld och silver togs av manliga ryttare i hoppning år 2009


Kommentarer
Postat av: Camilla

du har så rätt! gäller nog inom de flesta ridsporter, de få killarna som är engagerade har verkligen höga mål!

2009-06-01 @ 23:35:05
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Helt rätt, tror jag :)

Förresten, du ligger trea på Bloglovin listan över Hästsportbloggar :D

2009-06-02 @ 00:05:28
Postat av: Anonym

Hur är det med Tessa? Berätta =)))

2009-06-02 @ 00:08:44
Postat av: Malin

Vad kul att du tog upp det här! Vet inte hur många gånger jag har diskuterat det här med olika människor. Men jag måste säga att det som du säger verkar väldigt vettigt.



Fler såna här "tankeställarinlägg" tycker du verkar ha väldigt mycket bra och vettiga tankar. :)

2009-06-02 @ 00:47:47
Postat av: Anonym

kan du inte ordna en liten frågestund snart? :)

2009-06-02 @ 09:18:14
Postat av: Cicci

Det är väl som med så mycket annat, tjejer förväntas inte vilja satsa på att lyckas, medans killar veerkligen förväntas vilja satsa. Vi är ju uppfostrade från det vi var små att som tjejer inte ta lika mycket plats, eftersom att det är så samhället har sett ut.



Jag tror med andra ord inte att det är någon egentligen skillnad mellan könen, utan skillnaden ligger i hur vi uppfostrats. Skulle man uppfostra ett litet barn som "könlöst" så skulle det barnet bergis leka med både leksakshästar, leksaksbilar, barbies och nallar. Vare sig det var en kille eller tjej. Hoppas ni hänger med på hur jag tänker. :)



Här har jag skrivit ett inlägg om detta tidigare i år!

http://ciccieurenius.blogg.se/2009/april/gubbavaldet-i-ridsporten.html#comment

2009-06-02 @ 12:26:21
URL: http://ciccieurenius.blogg.se/
Postat av: Josefine Sohlman

tack så mycket! det var bo, han den där killen som är överallt. han skickade 6 mejl med bilder, haha ;)

2009-06-02 @ 13:05:23
URL: http://jshorses.blogg.se/
Postat av: Amelie

Du har verkligen rätt i vad du säger!

Jag var med och red på en clinic för johan spetz för ett tag sen och då sa han en bra sak

"tjejer frågar hästen om de vill utföra uppgiften medans killar tänker nu ska vi göra det här." Jag tycker det var ganska bra sagt. det är nog en av anledningarna till att killar kan nå toppen på ett annat sätt en tjejer.

2009-06-02 @ 17:00:42
Postat av: Linnea

Fast i Sverige är det ju rätt många fler tjejer i ridsporten.. Jag vet inte om dom pratar om bara Sverige eller globalt i media? För utomlands är det ju fler killar som rider..

2009-06-02 @ 22:39:39
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Ida Ahlbäck

Jag tror det är så att många killar som rider inte nödvändigtvis går på ridskola, utan rider "privat", jag menar de kan ju liksom inte bara komma från ingenstans och rida 1.50 hoppning?

2009-06-05 @ 12:47:06
URL: http://idaho1989.blogspot.com
Postat av: Ina Jacobsen

Ett ämne som jag mååånga gånger gått och tänkt på. För allt du skriver är ju sant, vi ser näst intill inga killar på ridskolorna men slår vi på eurosport med hoppning så ser vi att där är majoriteten manliga elitryttare. Varför? Eltar vi kvinnior med fel hästar och killarna byter tills de hittar den perfekta? Nöjer sig kvinnor med det lilla medans killarna sattsar för fulla halsar? Jag tror att vi aldrig får svar på de frågorna.

2009-06-06 @ 10:09:40
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: betty

hej hej... detta ämne är alltid hett omtalat.. jag tror det ligger mycket i det som ni redan skrivit men även att fler kvinnor trillar ur sporten från den högta nivån pga familj! visst finns ryttarinnor som kan ha både familjen o sporten MEN vilka har inte hört ytrycket sen jag skaffade barn så har jag börjat tänka på tänk OM! kvinnorna i soprten har tävling o ridning på hyllan under en graviditet och jag tror att många prioriterar om i livet om vad som är viktigast! kunna hinna umgås o mysa med sitt barn eller vara ute i leran hela dagarna o tömma energin på att hålla på med våra underbara tävlingshästar! kvinnorna i sporten står över o låter männen ta över "tävlandet". sen kan man ju fråa sig om vilken i familjen som gör det avsuttna arbetet! =)

men o andra sidan är det fel!? Vi MÅSTE ju föra den svenska ridsporten vidare! så att det föds in fler "ryttarbarn" e ju inte fel! haha vi kanske ska införa lika starkt avelsarbete på folket som vi satsar på våra hästar! =)

mvh betty

2009-06-10 @ 12:15:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0