Wembley hos kiropraktorn

Idag kom kiropraktorn hem till oss för att kolla igenom några hästar, bland annat Wembley. Vi brukar göra det lite då och då. Det är dock väldigt viktigt att man har en kiropraktor man litar på, men också att man själv hela tiden är lite kritisk och inte sväljer allt dom säger med hull och hår. Hade nämligen en ponny förrut som kiropraktorn sa hade bäckenförskjutning, men som i själva verket hade spatt. Detta kom dock fram alldeles försent, iom att kiropraktorn hela tiden sa "det här kan jag fixa, snart blir han bättre" osv. Men det är en annan historia, och det var en annan kiropraktor.

Han som var här idag tyckte att Wembley var jämt och fint musklad, men det han hade att säga var att han var lite högställd bak och därmed lite svankryggig. Om han musklade på sig mer i ländryggen, och kom upp med ryggen, skulle han inte längre se lika högställd ut bak. Så nu ska jag försöka rida han mycket i låg form, nästan lite unghäst träning, för att han ska bygga nya muskler där. Sen skulle jag klättra mycket, hoppa mycket studs, göra mycket tempoväxlingar i galoppen osv.

Dom som har sett Wembley galoppera vet ju att han har en lite speciell galopp som är ganska svår att reglera. Kirokraktorn trodde att det kunde bero på detta, han har liksom svårt för att få bakbenen under sig och på så sätt få en rund och elastisk galopp.

Jag tror dock att det blir svårt att ända en hästs galopp och en hästs kropp, när han gått och sett ut så här i så många år. Men det skadar ju inte att fösöka!


Kommentarer
Postat av: Amanda

Han är verkligen fin, Wembley. Ska bli roligt att se dig rida honom snart. Får se om vi åker på samma tävling igen såsmåningom :)

2009-06-17 @ 18:17:21
URL: http://nogg.se/AmandaG
Postat av: Cicci

Själv är jag verkligen superkritisk till kiropraktorer/equiterapeuter. Jag brukar ändå låta en kolla på mina hästar då och då, men henne känner jag sedan länge och jag tror vi tänker rätt lika. Hon jobbar också mkt med massage, laser och ackupunktur för att lösa upp spänningar, vilket jag tror är bra. Men, det där med bäcken hit och bäcken dit, är inte det kiropraktorernas specialare? Jag tycker att VARJE häst som blivit kollad har snett kors eller snett bäcken, och alltid säger dom att "den har ramlat i hagen eller så". Hmm.. Nej, tror som du säger att man ska vara kritisk, annars kan man bli avlurad en massa pengar på helt felaktig behandling.



Förresten, ska du åka och tävla i Sundsvall på Summer Horse Show? Har ngt minne av att du varit där och tävlat någon gång tidigare. :)

2009-06-17 @ 22:18:36
URL: http://ciccieurenius.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej!



Kan inte du ha ett inlägg där du har en "rundgång" i ditt stall ? Vore jättekul att se =)



Måste bara få säga att din blogg är verkligen super, jag lär mig massor =D

2009-06-18 @ 09:02:27
Postat av: emma

jag har själv ändrat min hästs kropp och galopp totalt, eller byggt upp henne i fram istället för i bak så mycket då hon var överbyggd i bak, och galoppen var vi tvugna att ändra för att hon inte hittade sin egna balans och smidighet lika bra som nu! och när kroppen ändrades så ändrades ju hennes galopp ganska naturligt till det resultat vi önskade! lycka till!

2009-06-18 @ 10:04:55
Postat av: Mikaela svarar

*Amanda - Tack! Ja det hoppas jag verkligen :D



Cicci - Ja precis, och vi frågade även en veterinär om det där med bäckenförskjutning, och han sa att det är praktiskt taget omöjligt att en häst ska kunna få det.

Ja jag var där förra året, men tyvärr tror jag att det kommer att krocka med andra tävlingar i år.



Sandra - Nu är det ganska många som bett om det, så jag får väl ta med mig kameran någon dag och fota lite mer ;) Det finns ju ngra bilder här iaf - http://tavlingsryttaren.blogg.se/2009/march/bilder-pa-stallet.html



emma - Okej vad använde du dig av för övningar då? Roligt att du lyckades! *

2009-06-18 @ 13:30:07
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0