Dagens ridpass

Idag var det mjukt och fint på volten, så jag kunde ÄNTLIGEN göra lite bomövningar med pollarna.

Körde samma pass med Ture och Ulanda. Började men lite travarbete, öppnor, slutor mm, och sedan även cavaletti. Sedan körde jag samma sak i galopp, men istället för cavaletti hoppade jag på en åtta över en bom som jag lagt längst medellinjen. Efter det hoppade jag 5 studs som jag lagt på böjt spår på en 15 meters volt. Sedan satte jag ihop övningarna till en. Har försökt rita den övningen i paint, men det var lättare sagt än gjort. Hoppas ni fattar nåt.


Grön = trav
 Röd = galopp.
Avstånd mellan studsen = ca 3 meter
Avstånd mellan cavalettisarna = drygt 1 meter

Ulanda gick ganska bra. På den sista övningen blev det dock vissa problem. När jag saktat av efter studsen i vänster varv, och skulle svänga in på cavalettisarna, så la hon bara av i svängen. Hon har ju vissa svårigheter med att svänga snävt, vet inte om hon kanske inte orkar eller något, och nu kom det fram att det var värst i vänstervarv. Hon sladdar liksom bara ut baken, sen går det långsammare och långsammare och tillslut står hon stilla. Detta blev dock bättre ju fler varv jag körde övningen, och i slutet var hon riktigt duktig!

Ture var lika fin som vanligt. Allt känns så lätt när jag rider honom. Hade kanske vissa tendenser till att bli lite lång och långsam över studsen ibland, men det blev bättre ju mer jag red. Har ju inte hoppat han på jättelänge nu känns det som, så han kan gott behöva lite korta studsserier nu ett tag framöver så han blir lite snabb och snärtig i benen igen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad har du för avstånd mellan studsen???

Vad rekomenderrar du till ponny?

2009-03-31 @ 09:04:10
Postat av: Mikaela svarar

Jag hade ju som sagt 3 meter. Med en ponny (d-ponny?!) så skulle jag nog korta ett par dm.

2009-03-31 @ 11:46:04
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Anonym

hoppelihopp

2009-03-31 @ 11:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0