Läsarfråga

Hur tar du hand om din hästs ben? Du tävlar ju rätt högt, vore kul att läsa! :D Nånting man själv kanske borde testa :)

Svar: Jag är inte en sådan som lindar varje kväll eller använder liniment stup i kvarten. Jag försöker hålla mina hästar friska på ett sådant förebyggande sätt som möjligt genom att stärka dem. Då behövs inte alla dessa "onaturliga" hjälpmedel såsom back on track osv, som jag vet att många använder sig av.

Det som jag framförallt gör är att rida på ett väldigt varierande underlag. Detta stärker hästens senor, ligament osv, vilket minskar risken för framförallt förslitningsskador. Mina hästar har varit väldigt förskonade från denna typ av skada (pepparpeppar), så det verkar fungera.

När väder och vind tillåter rider jag nog i snitt ut varannan dag. Vi har ngra bra rundor som innehåller en bra variation av underlag, tex kalhyggen, asfaltsvägar, grusvägar och gräsvägar. Jag vet att många är rädda för att rida ut på sina fina tävlingshästar med tanke på den påstådda höga skaderisken. Ingen av mina hästar har någonsinn blivit skadade under en uteritt, så det är förmodligen inget man behöver vara rädd för.

En annan sak som jag tror är bra för hästarnas ben är att inte stå inne i en box hela dagarna. Våra hästar går ute i en flock om 10 hästar, i stora kuperade hagar, ca 8 timmar om dagen. Även om de mest lunkar och betar, så rör de sig nästan hela dagen. Det här medför att blodcirkulationen hålls igång och det stärker också benen.

Vet inte om mitt svar var till någon hjälp, det är inte direkt något speciellt jag gör/har för att hålla alla hästarnas ben friska. Jag tror dock inte att det finns någon sådan sak, såsom en mirakellinda/pad, eller en mirakelkräm. Det viktigaste tror jag är att använda sitt sunda förnuft, att tex inte bara rida runt runt på volten varje dag, efter att hästen stått inne hela dygnet. Det är min teori iaf, och det verkar fungera bra!


Kommentarer
Postat av: Ronja

Du verka vara en riktigt duktig tjej, kämpa vidare :) /Ronja

2009-03-23 @ 13:46:16
Postat av: Malin

Kul o läsa om en tävlingsryttare som låter hästarna vara hästar oxå! Tummen upp! :)

2009-03-23 @ 18:43:53
URL: http://mindcooler.blogg.se/
Postat av: Amanda

Fasiken vad roligt det är att läsa din blogg och dina svar till frågorna. Jag skulle nog ha svarat nästan identiskt på den där frågan ;) Mina hästar har heller aldrig lindade ben, eller back on track. De är också ute 8-9h/dag och går tillsammans :) Och varierade underlag får man ju gratis av att rida ut mycket. Och peppar, peppar... Mina hästar har aldrig haft några problem med senskador eller liknande :):) Känns som en uppsats nu menmen...



Ja jag ska till Gävle, men bara över en dag! Vilka hästar ska du åka dit med? :)

2009-03-23 @ 19:18:41
URL: http://nogg.se/AmandaG
Postat av: Anna

Bra svarat!

2009-03-24 @ 23:13:46
Postat av: Jossan

Vilken underbart sund inställning du har!

2009-07-11 @ 18:17:27
URL: http://www.metrobloggen.se/jozzizen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0