Markarbete med Ture

Eftersom underlaget var såhär ikväll på volten:...



...så höll jag mig på fyrkantsspåret så mycket som möjligt under kvällens ridpass. Det begränsar såklart urvalet av övningar, och då gäller det att ha lite fantasi. Siktade främst in mig på galoppombyten längst fyrkantsspåret. Nu kom det fram lite intressanta saker. Ture är vanligtvis väldigt bra på galoppombyten, och är väldigt känslig. Han byter galopp bara jag byter tyngdpunkt på sittbenet. Jag brukar dock oftast göra galoppombyten när jag byter varv, dvs när jag vänder snett igenom/gör volt tillbaka mm. Vi brukar befinna oss var som helst på banan förutom på fyrkantsspåret. Så fort jag försökte göra ett byte längst spåret fattade han inte. Detta gällde mest i högervarv, alltså från höger till vänster galopp. Han/jag har tydligen lättare att byta från vänster till höger, något som jag aldrig märkt av förut. Denna övning är väldigt bra på det sättet - den är mycket avslöjande.

Jobbade med detta ett tag, och eftersom Ture är väldigt lättlärd och oerhört samarbetsvillig gick det super i slutet! Över lag kändes han faktiskt väldigt bra genom hela passet, väldigt mjuk i båda sidorna och lydig för både bakåt- och framåtdrivande hjälper.


Kommentarer
Postat av: Malin

Intressant läsning!

2009-03-17 @ 22:19:53
Postat av: Leonora - The Crazy one

Hoppas du haft en härlig dag :)

allt väl?

2009-03-17 @ 22:25:40
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0