Svar!

Äntligen kommer svaren på era frågor!


Har du någon kille?
nope

Har du eget stall eller är du inhyrd?
Jag har ett eget stall på gården.

Vilken av dina hästar var dyrast vid inköp?
Ture och Ulanda, dom kostade lika mkt.


Tävlar du din ponny någonting nu för tiden eller är det bara de stora hästarna?
Mycket bra blogg förövrigt, du verkar oerhört duktig!!
Ja det gör jag =) Tack så mycket vad kul att höra!

Vilken tycker du är din största framgång hittils? Och vad har du för mål i framtiden?
Hmm.. Svår fråga. Jag måste nog säga att jag är med i juniorlandslags-truppen, samt självklart 2:a platsen i Scandinavium. Sen är ju 6:e platsen i ponny SM något som jag aldrig kommer glömma =) Målen kan du läsa om lite längre ner ;)

Du skrev ett inlägg förut med tips hur man kunde lägga upp ett ridpass, och som punkt nummer fyra (?) skrev du nåt med själva ridpasset, eller liknande. vad brukar du göra då?? :) skit bra blogg!!
Det är jättevarierande från gång till gång. Det räknar jag dock som själva huvuddelen av passet. Det är där jag tränar på det jag känner att jag eller hästen behöver träna på. Jag kanske hoppar lite studs för att stärka hästen och få den snabb i benen, eller kanske övar extra mycket på förvänd galopp, eller så kanske jag övar extra mycket på galoppombyten. Det är som sagt väldigt varierande. Tack så mycket =)

Vad jobbar dina föräldrar med? ;P Rider någon av dina föräldrar? Jättebra blogg för övrigt :)
Mina föräldrar driver ett eget företag som heter Häst & Sportresor. Ja mamma rider och har även tävlat fälttävlan och hoppning (på hobbynivå) förut. Pappa kan rida lite, men bara om han har en supersnäll häst. ;) Tack! =)

Vad har du för sadel?
Hemma rider jag mest med en Prestige golden star. På dom stora hästarna tävlar jag dock med min älskade Equipe-sadel!


Kan du inte lägga in lite bilder på dig utan ridhjälm? ;)
Haha varför inte :p Ni får några nya, dåliga, fula webcambilder, bara för er ;) Som ni ser är jag alltid suuuperseriös på bilder :p

  
     

Vad är det högsta hindret du har hoppat?
Jadu, jag tror inte jag har hoppat så mkt högre än 150-160 kanske. Jag gillar inte att hoppa onödigt högt, det sliter så ofantligt mycket på hästarnas framben. När jag hoppar hemma hoppar jag praktiskt taget aldrig högre än 110-120, förutom vid speciella tillfällen. Mest hoppar jag dock hinder som ligger runt 50-100. Mina hästar behöver inte träna på att hoppa högt, jag vet redan att dom kan det. Liksom för väldigt många hästar är det inte höjden som är problemet, utan allt handlar om lydighet och styrka.

Vad tycker du är dina starkaste sidor inom ridningen?
Oj... Hmm... Jag är väldigt lugn, stressar inte upp mig i onödan om man säger så. Sedan har en hög koncentrationsförmåga tror jag. Jag brukar också få höra att jag har en väldigt bra känsla för hinder (avstånd och sånt).

Hur lång är du? :)
Har faktiskt inte mätt mig på länge, men drygt 175 skulle jag tro. Kanske ngra cm längre.

Vilken klubb tävlar du för?
Roslagens Rid och körklubb.

Hur länge brukar du rida per pass ungefär?
Kanske runt 50 min. Det kan dock variera väldigt mycket, jag slutar inte förrän det känns bra. Jag är väldigt envis, så ibland kan jag rida hur länge som helst :p haha nejdå men iaf upp till 2 timmar.

Om du räknar ihop all utrustning du och hästen brukar ha när ni tävlar, hur mycket kostade den totalt? gjorde nämligen det själv och kom på att det var väldigt mycket pengar jag red runt med :p
Haha undrar om jag verkligen vill veta detta. Är lite utav en märkesnörd, så tror det kan bli ganska mycket. Glurp. 46 000 fick jag det till när jag räknade ihop lite snabbt. shit, sjukt ju :o

vem tränar du för?
Det är olika, men de jag tränar regelbundet för just nu är Haking och Ann Liwing.


Rider du dressyr för någon instruktör också?
Inte för tillfället, men har gjort och ska ev börja göra det igen snart.


hur många ggr har du ramlat av på ture? :P
Haha andra tävlingen ramlade jag av 2 gånger :p sen kanske ett par gånger till så vi säger 4 ;) Alla gånger har han gjort riktiga fulingar. Efter hindren så har han slängt sig åt fel håll och jag har fortsatt rakt fram haha :p


Vad tror du är nyckeln till din framgång?
Oj vilken svår fråga! Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag tror det är jättemånga faktorer som har spelat in. För det första har jag ju självklart tränat jättemycket. Jag är väldigt konsekvent på det sättet, är hästen i behov av att ridas, så rider jag oavsett väder eller hur mkt klockan är eller något sådant. Jag vet inte hur många gånger jag har bokstavligt talat tvingat mig ut och rida, fast jag egentligen inte hade ngn lust alls. Sedan har jag haft turen att hitta underbara ponnyer och hästar. Jag har dock inte alltid har fått färdigutbildade hästar, redan från vädligt ung ålder fick jag utbilda mina egna ponnyer. Det här tror jag dock har varit lite utav en fördel, jag har lärt mig jättemycket på detta! En ponny som jag tror har betytt jättemycket är min c-ponny minstral. Honom köpte vi billigt som en outbildad 7-åring, och jag lärde mig otroligt mycket på honom samt nådde fina framgångar och fick bra självförtroende. Samtidigt gav han ju oss en ekonomisk möjlighet att köpa en fin stor häst när vi sålde honom. Sen har jag ju en väldigt engagerad mamma, det har ju hjälpt en hel del. Som jag skrev förut i ngt inlägg så är det ju svårt att etablera sig i eliten utan att åka på många tävlingar, och det är ju svårt om man inte har ngn förälder som vill skjutsa. Sen är det säkert 100 andra faktorer också, det här var bara några exempel ;)

vad vill du bli när du blir stor?
Jag vet faktiskt inte. Visst, det skulle säkert vara jättekul att bli ryttarproffs på många sätt, men jag vet inte.. Jag satsar ordentligt nu, men i framtiden tror jag faktiskt att jag bara vill ha hästarna som en hobby. Jag gillar att skriva samt att fotografera, så jag har funderat på något yrke inom journalistiken. Men jag vet inte :p

vad vill du göra efter studenten? (du har väl 1 år kvar?)
Nej nu ger du mig ångest :o gud, det är faktiskt bara ett år kvar! Ärligt talat har jag inte funderat så mycket på det än. Kanske åka utomlands och jobba med hästar ett tag eller något.

vilken är den bästa häst du suttit på?
Gills ponnyer? Då måste jag nog svara min C-ponny Minstral. Han kommer alltid vara min favorit, och han har alltid varit bäst för mig! haha ;)



vad är ditt mål med ture, ulanda?
I år? Då är det 150 och bra resultat i SM som jag siktar på just nu med Ture. Sen skulle det vara hur roligt som helst att få rida något större mästerskap, men det vågar jag inte ha som mål. :p Med Ulanda är mitt mål att hoppa 140 och kanske kvala in till SM.


Vad rider du med för bett på dina hästar?
På Ture rider jag med pelhambett, och på Ulanda har jag för tillfället gags. Har dock inte hittat något bett som känns helt optimalt på henne än, så jag provar mig fram lite.

Vad anser du om att rida utan ridhjälm? Ser att du alltid rider med hjälm, det tycker jag är jättebra. Det är viktigt om man ska vara en bra förebild!
På ett sätt tycker jag att det är det är varje persons eget ansvar och beslut om att använda hjälm eller inte. Det skulle dock aldrig falla mig in att rida utan hjälm, jag har hört om allt för många olyckor med dödlig utgång som skulle kunna slutat mycket bättre om personen i fråga hade haft en hjälm på skallen. Det är en sådan oerhört lätt säkerhetsåtergärd som kan rädda så pass mycket, så det är bara onödigt att inte använda sig av den. Angående förebilder håller jag med dig. Jag tycker de unga ska uppmuntras att använda hjälm, och de tar ju ofta efter sina idoler.


Hur fick du idén för din blogg?
Det är en idé som jag bara kom på en dag och har haft länge i mitt huvud, men aldrig riktigt gjort någonting av. Sedan har många personer uppmuntrat mig att skapa en blogg, så då gjorde jag det tillslut ;)

Ser att du rider dina hästar 5gånger/vecka i var.
Tycker du de är för mkt att rida 6gånger/vecka på ponny när man tävlar LD och LC hoppning?
Min ridning innehåller uteritter, dressyrträning och hoppträning för instruktör 1gång/vecka och lite egen träning på ridbana då de blir mkt lösgörande arbete
Just denna vecka blev det bara 5 gånger, men jag brukar också försöka rida 6 gånger i veckan (Iaf på de stora hästarna, min ponny går inte riktigt på helfart än.) Det är enligt mig det optimala - aldeles lagom alltså. Det är ju viktigt att hästen går regelbundet och det blir ju faktiskt bättre ju mer man tränar. Eftersom du skriver att du även rider ut så tror jag inte det är för mycket. Om man dock rider 6 dagar i veckan på volten hela tiden så sliter detta vädligt mycket på hästarna, både fysiskt och psykiskt, och gör förmodligen med skada än nytta. Det är ju dock viktigt att de får en dag i veckan att vila så de kan återhämta sig. Tycker det du skriver låter jättebra, det låter ganska likt så som jag rider.


Kommentarer
Postat av: Jennifer H

Jätteroligt att läsa :)

2009-03-30 @ 10:45:52
Postat av: Frida

Haha tack för svaret mickis ;) <3

2009-03-30 @ 11:50:06
URL: http://fridieee.blogg.se/
Postat av: Erika

Åh, är det dina föräldra som äger Häst & sportresor? För två år sen reste jag och min syster till Skottland på rid & språkläger i två veckor. Det var verkligen jättebra! I sommar ska vi till Irland på fälttävlandsläger. :)

2009-03-30 @ 12:26:11
URL: http://thoressons.blogg.se/
Postat av: mikeliii

din blogg är helt underbar at läsa :D

2009-03-30 @ 16:08:10
URL: http://charliies.blogg.se/mikaelahoglund
Postat av: Anonym

FrågaMickis

2009-03-31 @ 11:53:01
Postat av: Anonym

FrågaMickis

2009-03-31 @ 11:53:12
Postat av: maddis

inget slår mini kastrullen:) <3

2009-04-02 @ 21:17:30
URL: http://madderavaldjr.blogg.se/
Postat av: Linda

Usch och fy för att rida och verkligen träna 6 dgr i veckan. Min förra tränare ville att jag skulle träna så pass mycket i ridhuset. Det blev ju tråkigt till slut :S

2009-04-21 @ 10:38:28
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej jätte bra blog såg att du tränade för haking gör du det fortfarande? Tränar oxå för honom :)

2009-12-27 @ 20:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0