Dagens ridpass

Red först ut Nocke en sväng. Blev mycket galopp och lite skritt i skogen.

Sen red jag Ture på volten. Gjorde denna övning:
 

Jag hoppade hela studsen totalt 8 ggr, 4 ggr i varje varv. Vanligtvis brukar jag hoppa denna övning 10 ggr, 5 ggr i varje varv, men eftersom jag inte gjort den på väldigt länge med Ture, samt att jag egenligen gör den lite för nära tävling för min smak (ska tävla i hegen), så gjorde jag den alltså "bara" 8 ggr.

Jag gjorde såhär: Först hoppade jag studsen en gång, sen jobbade jag honom ett par varv i galopp, sen hoppade jag studsen igen, jobbade honom ett par varv i galopp osv. tills jag hoppat studsen 4 ggr. Sen tog jag en lång (kanske 5 min) skritt paus, för att sedan byta varv och göra samma sak i andra varvet.

Som jag sa på filmen är denna övning bra för att höja mjölksyrenivån eller hur man säger. Den är ganska tuff för hästen, men oerhört effektiv. Men den är inte bara bra för hästen utan även för ryttaren. När man hoppar studsen är det nämligen viktigt att inte störa hästen, den ska sköta sig helt själv, och det är därför perfekt att fokusera på sin egen position. Balansen och följsamheten är två saker som är väldigt bra att öva på genom denna övning. Eller som för mig som har en tendens att gå lite långt fram med överlivet, nu kunde jag verkligen fokusera på att vara så upprätt oh stilla med överlivet som möjligt, samt ha skänklarna klistrade vid sidan. Supernyttigt! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

hur långt är det mellan bom-bocken-1 studsen?

2009-05-20 @ 09:03:30
Postat av: Mikaela svarar

Det är ju ungefär 3,5 meter mellan 1-metershindrerna. Mellan 1-metershindret och 50-cm hindret är det ett par dm kortare, och mellan 50-cm hindret och bommen är det ännu ett par dm kortare, alltså ca 3,10.

2009-05-26 @ 08:57:58
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

Det är ju ungefär 3,5 meter mellan 1-metershindrerna. Mellan 1-metershindret och 50-cm hindret är det ett par dm kortare, och mellan 50-cm hindret och bommen är det ännu ett par dm kortare, alltså ca 3,10.

2009-05-26 @ 08:58:30
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0