Dagens ridpass

Red Ture en stund på volten. Red inte så tufft utan lät honom mest gå i en ganska låg och lång form.

Gjorde lite mjukgörande övningar. Bland annat en där man börjar i öppna längst långsidan. Sen vid mitten gör man en volt och övergår sedan till sluta den resterande biten av långsidan. Gjorde också lite serpentiner i galopp. Började med lite mjukare och större bågar utan att byta, så att det alltså i vissa bågar blev förvänd galopp. Sen gjorde jag lite mindre och fler bågar med ett byte på meddellinjen.

Han var superfin, sökte sig väldigt bra framåt neråt!

Skrittade av en tur i skogen. Tänkte att det skulle bli skönt för honom att bara få gå en avslappnad skogstur. Men icke, vi råkade ju gå förbi några får. Då blev han såklart rädd och spänd som en stålfjäder! Får nog helt enkelt finna mig i att Ture alltid kommer vara som mest avslappnad på volten, och att sköna avslappnade skogsturer inte är något han uppskattar lika mycket som jag.




Kommentarer
Postat av: Astrid

Ja den övningen med öppnor och slutor tycker jag är jättebra och enkel.

2009-10-03 @ 13:18:27
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Josefin

Haha, jag kanske är lite patetisk, men aja, måste få fråga dig, du som verkar ha bra koll. ;))

Jag rider min D-ponny (korsning mellan New forest och arabiskt fullblod), och jag undrar, är jag för tung för henne? Jag väger nog drygt 55kg kan jag tro, är jag för tung?

2009-10-03 @ 16:42:07
URL: http://ponnyryttaren.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Min pålle är lika rädd för kossor och har varit med om en hel del när han stött på kossor, som exempelvis hoppat över taggtrådsstängel som gått in i bogen som han dragit med sig några hundra meter innan man fick stopp osv. En jäkla tur din pålle bara blir spänd, min får panik :S



Nu till något annat: Som hästmänniska så är man ju väldigt insyltad i sig själv och sina egna tankar och idéer så nu tänkte jag försöka ställa en fråga till dig som har vana av många olika typer av hästar.



Jag har en pålle som fick lichia och borrelia i somras och han RASADE i vikt, gick ner runt 80-100 kilo och revbenen syns fortfarande hemskt mycket och höftbenen likaså. I och med att han gick ner så otroligt mycket i vikt så pass fort så fick han ett blåsljud på hjärtat som han förhoppningsvis blir av med igen när han går upp i vikt. Han är ju hemma igen efter en intensivkur av veterinär osv men nu har jag problemet: Hur fasen ska jag få upp honom i vikt snabbt igen, speciellt med tanke på hans blåsljud? Har du några bra tips? Speciellt till en pålle som annars inte heller är särskilt "matglad" och är allmänt tunn i vanliga fall pga att han har mycket fullblod i sig.

2009-10-03 @ 18:27:58
URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hej, jag har en fråga. :)



Vad är volten för något som du rider på?

Och vad är volten bra för, för hästen? :)



Tacksam för svar. :D

2009-10-03 @ 18:57:35
Postat av: anna

haha hästar är för roliga, tänk att ett så stort djur kan ha sådan respekt för några små får ! ;p

2009-10-03 @ 20:19:13
Postat av: rebecka

de går inte att rida lugna skogsturer me min häst heller.. xD

2009-10-03 @ 20:21:47
Postat av: Anonym

Hur funkar det med hopptävlingar. Får man inte se bana förens på tävlingen? Alltså är det då man måste memorera hela banan?

2009-10-04 @ 01:47:37
Postat av: nicole hartwig - hästblogg

tycker sånt är märkligt att hopphästar som kan hoppa vad somhelst blir lätt rädda i skogen eller rädda för får haha.

2009-10-04 @ 16:49:31
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: Sprallan

fin & intressant blogg du har! :)

2009-10-04 @ 18:24:51
URL: http://busponny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0