Nya rutiner för mätning av ponny

Från den 1 januari 2010 gäller nya rutiner för mätning av ponny i Sverige. Mätningen kommer dels att ske på bestämda mätplatser och dels registreras i Tävlingsdatabasen.

- Den manuella administrationen med mätintyg är förlegad och ger inte möjlighet till tillräckligt bra kontroll och uppföljning. Det är dags att ta steget in i modern teknik, säger Ridsportförbundets sportchef Tomas Torgersen på förbundets webbsida.
 
I samband med de nya rutinerna får också mätreglementet en översyn. Ponny ska fortfarande mätas vid 4, 6 och 8 års ålder dock kommer det nuvarande begreppet slutmätning att ändras till sista obligatoriska mätningen. Mätningen ska fortfarande utföras av förbundet utsedda mätmän
 
De nya rutinerna innebär vidare att ponnyn kommer till mätmannen i stället för som nu tvärtom. Den som vill ha ponny mätt bokar tid via Tävlingsdatabasen där även betalning sker via klientmedelskontot. 

Källa: tidningenridsport.se


Det här tycker jag är jättebra!

Idag är det ett vanligt faktum att "mäta ner" en ponny. Det finns många olika knep för att få den lägre för stunden. Det finns även vissa mätmän som är "kända" för att få ponnyn till den höjd man vill.  Varför finns det gränser för hur hög en ponny får ha om dom ändå inte följs?

Men hur ska man göra med en häst som är, vi säger 20 år, och som har tävlat väldigt framgångsrikt i flera år? Så mäter man den och det visar sig att den egentligen är en häst. Man kan ju tycka att eftersom den gått som ponny i så många år så kan man inte bara ändra det helt plötsligt. Och den nya ägaren kan ju faktiskt inte rå för att den mättes ner för över 10 år sedan. Fast är det mer rättvist att den är för stor om den är gammal?

Nu kommer vi till nästa intressanta fråga: När man ska köpa en ponny, vems ansvar är det att se till att det är en ponny? Något som jag har funderat över - varför finns det inte hästar som är 149 cm höga? Om man kollar på hästannonser så är det ett väldigt lågt antal som är mellan 149-153 cm. Men det borde ju finnas massor av hästar i den höjden också. Det måste det ju göra, rent teoretiskt sett. Nej, för är dom 149 mäter man antingen ner eller upp några centimeter

I alla fall, dom nya reglerna känns mycket bättre än dom förra. Det känns väldigt orättvist för dom som faktiskt har en ponny som håller måttet när flera andra rider ponnyer som egentligen borde gå som hästar. Det här är dock en svår regel att hålla rättvis, men de här nya rutinerna känns i alla fall som ett steg i rätt rikting!

 
Min lilla b-ponny såg alltid ut att vara en kategori mindre än dom andra ponnysarna. Iof var det kanske inte så konstigt, hon var bara 120 cm i mankhöjd. Men hon slog nog många c-ponnyer under hennes karriär!


Kommentarer
Postat av: Jennifer

bra regler tycker jag! =)

2009-10-17 @ 11:33:44
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Amanda

Samtidigt kan jag förstå folk som har en häst på 149 cm att dom vill mäta ner dom. Kanske inte jättekul att tävla mot stora hästar med en häst som är precis över ponnygränsen.



Tycker istället att dom precis som med ponnytävlingar borde köra hoppning i olika kategorier beroende på höjd. Då skulle folk kanske sluta försöka mäta ner eller upp.

2009-10-17 @ 12:09:03
URL: http://mjuppi.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ruggigt bra..

Jag har faktiskt också många gånger funderat varför det inte finns en "E-kategori", för de hästar som är 149-153/55 (eller liknande), för sedan finns det ju små hästar och även stora hästar... Om man säger så. De ponnyer som inte håller måttet blir ju dömda som skogsridning etc, och även de kan ha stor potensial (fast kanske inte klarar kombinationerna på stor häst tävlingar..)

2009-10-17 @ 12:10:56
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Tuva

Sööt ponny:)

2009-10-17 @ 12:48:41
URL: http://hoppetossans.blogg.se/
Postat av: sofi

Min B-ponny var 124 cm, upplevde samma sak att alla andra ponnyer var mycket större.

2009-10-17 @ 16:18:16
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: cathie

Det där ser man jämt på ponnytävlingar... B ponnysar som är nästan lika stora som D och så vidare.. Bra med nya regler som förhoppningsvis gör det mer rättvist! :)

2009-10-17 @ 17:47:17
URL: http://cathie.se
Postat av: Madeleine h

Min ena ponny Amanda, hon såg oxå ut att vara en katagori lägre än alla andra, b-ponnysar. För hon var bara 111,0cm i mankhöjd ;)

Men hon vinner ändå! :D :p

2009-10-17 @ 18:36:56
URL: http://madeleinehenriksson.blogspot.se
Postat av: Emelie

jag har börjat läsa din blogg sen bara ett par dagar tillbaks och följer den dagligen nu, jag måste bara säga att jag verkligen älskar din blogg ! :)

2009-10-17 @ 19:38:24
URL: http://emeliehoglund.blogg.se/
Postat av: louise

Riktigt bra regler tyckert jag! Synd att dom inte fanns när jag tävlade ponny, jag hade en liten c-ponny (132cm), så jag tävlade ju också ibland mot små d-ponnys... :P

2009-10-17 @ 19:50:21
URL: http://lllllouise.blogg.se/
Postat av: Jenny

jag tänkte fråga om du kunde skriva lite om gaggbetet jag vill gärna vet lite om de :)

2009-10-17 @ 22:28:20
Postat av: Tove

vilken söt ponny! :)

2009-10-17 @ 22:45:34
URL: http://tovehs.blogg.se/
Postat av: Sandras Riddagbok

Jag har också många gånger undrat var dessa 149-hästar är! Bra att de inför nya regler. Det innebär ju också att det hela diskuteras.

2009-10-17 @ 23:35:06
URL: http://sandrasriddagbok.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har en fråga till dig.. Sålde mina hästar som jag tävlade upp till 140 med i början på året pga att jag inte hade ngt sug längre, men börjar känna av det igen. Letar egentligen fetr ett föl eller en åring, men vad ska man egentligen titta på då mer en stammen, extriören, temperamentet o benställningen? Har du några tips?

2009-10-18 @ 02:06:56
Postat av: sarah

Tycker det verkligen det är ett steg i rätt riktning!!

2009-10-18 @ 08:55:29
Postat av: Anonym

vad har du för magplatta?

2009-10-18 @ 12:27:27
Postat av: Hanna P

Jag håller med Amanda och Johanna att det borde finnas fler kategorier även för hästar.

2009-10-18 @ 12:53:13
URL: http://www.hannapersson.com
Postat av: Anonym

Förra året hade jag en underbar liten b-ponny, endast 121 cm men det betyder ju inte att dom hoppar sämre! vi red SM i hoppning och vann nationell Msv, en sån ponny glömmer man aldrig<3

du har en riktigt bra blogg(:

2009-10-18 @ 18:56:44
Postat av: Annie

Vilken sida läste du detta på? Har en ponny som ska sluta mätas nästa år, och vill veta mer! :)

2009-10-25 @ 18:03:10
Postat av: Nora Sandberg

Jätte fin häst du har! :D det ser jätte bra ut :) satsar också i hoppning ^^

2010-07-07 @ 22:03:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0