Problem-hjälp



Det är så här, att jag har en sent utbildad femåring på foder, och vissa dagar blir han lite väl stark (ofta då jag börjar rida honom i form,). Låter jag honom gå med huvudet uppe i skyn och ger han små hjälper då lyssnar han på dem men som sagt inte när jag försöker rida honom i form. Detta leder till att jag känner att jag måste ta tag i honom lite väl mycket i bland annat avsaktningarna. Jag vill ju kunna rida mjukt och känsligt och ändå få honom att lyssna. Så min fråga är nu ungefär : Hur får jag honom att lyssna på små hjälper även då han går i form? eller hur jag får honom känsligare i munnen ?
Hoppas verkligen du har några bra tips jag behöver all hjälp jag kan få ! 
Mvh Malin :)

Mitt svar: Det är förmodligen för att han tycker det är jobbigt. Jag tror att ju mer du kämpar på, dvs. rider honom i form och arbetar honom där, ju starkare i kroppen kommer han bli och ju mindre stark i munnen.
 
Det du kan göra är att göra mycket lydnandsövningar helt enkelt. Mycket av och igångsättningar, halter, tempoväxlingar osv. Då övar han ju även upp styrkan samtidigt. Försök rida mycket med sisten och vikthjälperna, och beröm honom myckt när han lyssnar bra. 
 
Fyll jättegärna på och utveckla mitt svar (det behövs)!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag håller med om att hon borde rida med sätet, sliter hon honom i munnen så kommer han bara bli ännu starkare &så slutar det i maktkamp där hästen garanterat vinner!

2009-09-21 @ 14:41:23
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Sanna

Köpte en sjuåring för 10 månader som endast var lite snabbt inriden, hennes resa har precis börjat då jag tyvärr blev skadad. Det är en dam med högt blod och mycket nerver! Hon har också en tendens att bli otroligt stark, speiellt i avsaktingar från galopp och även i galoppen, men även när man rider på banan över bommar och dylikt. Mitt tips är samma som Mikaelas, mycket avsaktningar, lydnad. Öva gärna från backen, som t.ex tömköra, då slipper hästen även våran extra vikt på ryggen då dom inte är så starka än. Min trivs super med tömkörning och det har hjälpt henne mycket. Men om någon har mer tips, säg gärna till! Detta var en fråga som även jag skulle vilja ha lite tips på till min egna galning, hehe :)

2009-09-21 @ 16:24:00
Postat av: Ida A

Jag håller med de andra, öva mycket övergångar, försök rida mycket med sätet och glöm inte att hålla om med benen även i avsaktningarna så han får med sig bakbenen. Lyckta till!

2009-09-21 @ 17:06:35
URL: http://idaho1989.blogspot.com
Postat av: Hanna

Var konsekvent! Jättenoga att man verkligen är på sig själv, tar man en förhållning som inte går igenom, ja då måste man bryta av till skritt eller göra halt.



Så att hästen inte lär sig att den inte behöver lyssna utan bara "ångar på". Gör massvis med avsaktningar och halvhalter. Ibland bara några steg med trav, sen skritt igen så att han blir vaken på att lyssna på förhållningen också.



Sen är det ju en styrkegrej också, det där med formen kommer ju mer man tränar. Men med tanke på att han är rätt ung och lite efter i utbildning så gör det hellre lite för lätt än för svårt och beröm massor.



Viktigt att lätta/mjukna i handen så fort han lyssnar!!! Kommer säkert bli bra med tiden, ta gärna hjälp av en tränare också. Lycka till! :)

2009-09-21 @ 18:31:22
URL: http://hannasvedlundstahl.blogspot.com
Postat av: nicole hartwig - hästblogg

sitt ner mycket i traven och trava i ett högt tempo så han orkar och lösgör honom alltid innan du börjar rida på riktigt. ha alltid ett stöd på yttetygeln, och våga lätta på innertygeln när han går rätt. (som berömm)

2009-09-21 @ 23:36:50
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: Elin

Nått som jag tycker vore värt att nämna är att om han går emot dig mera när du rider honom "i form" så kan inte det vara frågan om en korrekt form, vilken kommer bakifrån och genom hela hästen och inte förens du hittar den så kan du få med dig hästen till 100%. Sen är tipsen här en väg dit men jag tycker att det är värt att tänka på iaf.

2009-09-22 @ 00:13:26
Postat av: Anna

Håller med om det som sagts ovan. Har även ett tips om att gå ut i skogen och klättra. Det stärker på ett bra och roligt sätt. Viktigt att tänkt på då är att hästen inte börjar springa, utan skritar på i ett lugnt, men bra tempo. Börjar de springa uppför direkt så är det oftast för att göra det lättare för sig.

2009-09-22 @ 08:49:06
Postat av: lisa welin

Tack för tipset!

kanske skulle passa på att rådfråga lite jag med :)



Jag har ett c-ponny sto som är väldigt kort i steget. Visst kan hon ta stora språng i galoppen främst men skulle vilja veta hur jag länger och får stora språng utan att hon springer fortare. Traven jobbar jag på med att rida lätt sakta och hitta takten och jobba med magen. Men skritten stör jag mig på mest. den är så kort, det känns som om jag inte kommer någonstans.



Har du någon bra övning för att länga alla gångarters steg och språng utan att få det att gå fortare ?



Vore guldvärt om du svarade! :)

Mvh lisa.

2009-09-22 @ 22:40:30
URL: http://griseknoe.blogg.se/
Postat av: Sally

Håller helt med Elin!



Det är lätt att man bara fokuserar på huvudet och om hästen böjer på nacken när formen i själva verket kommer av sig själv när hästen har en äkta framåtbjudning. Mitt tips blir att låta honom gå upp med huvudet och istället försöka få med bakbenen, då kommer allting annat av sig själv! :)

2009-09-25 @ 13:58:00
Postat av: Lindavs

Alltså, jag vet inte om jag riskerar att få en utskällning nu. Men jag hade en tränare som sa att jag måste vara superkonsekvent med min häst som gärna springer ifrån arbetet när det blir jobbigt. Så klart så ska man utgå ifrån sätet och mjuka hjälper, men om man absolut inte får någon respons på det så kan man behöva göra ett abrubt brott enligt henne. När hästen lyssnar det minsta då så gäller det ju att bli mjuk i hand och säte. Man får dock aldrig se tygeltaget som en bestraffning. Då blir det lätt fel och för mycket. Sedan så är det lättar att få kontroll över hästen om man tvingar den att överställa lite. Men var glad över att du har energi i din häst ")

2009-09-26 @ 15:14:32
URL: http://nogg.se/lindavonseth
Postat av: theres

Jag tror inte att en häst någonsin vill "springa ifrån arbetet" utan antagligen har han ont i nacken el munnen och orkar inte hålla formen.



Du får arbeta ordentligt lösgörande i alla gångarter på lite längre tygel, utan att kräva något av hans huvud eller någon "form", jobba med hans bakben och rygg och lösgörande övningar för halsen. Formen kommer bakifrån, när du har ridit honom rätt och han är redo kommer han komma ner i en perfekt form.

2010-12-22 @ 12:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0