Problem-hjälp



Hejsan Mikaela!
 
Först vill jag bara säga att du har en skit bra blogg, som jag följer slaviskt :D
 
Jag har problem med min häst. Jag lyckas aldrig riktigt få honom i en lugn och mjuk trav. Det går inte riktigt att sitta ner och arbeta honom i traven, utan han bara rusar iväg. Det är just traven som jag har problem med, i skritten och galloppen fungerar det jätte bra. Utan det är just i traven han springer på som ett ånglok och jag kan inte arbeta honom på rätt sätt. Det känns jobbigt att inte kunna ha ett riktigt dressyrpass utan att behöva göra jätte stora volter och behöva rida lätt hela tiden. Vill kunna få honom lugn och samlad i en bekväm trav för oss båda.
 
Sedan var den en sak till.. Han har väldigt svårt att ha kontoll över sina ben, han snubblar lätt när vi är ute och rider, eller bara rider i paddocken. Har du någon lösning till detta problem, eller till båda problemen skulle jag bli jätte tacksam!
 
Tack på förhand.
 
MVH Lisa



Mitt svar: Tack så mycket vad roligt att höra!

Det jag skulle göra är att göra mycket avsaktningar/halter. Så fort du känner att det börjar rinna iväg, sakta då av till skritt några steg, och börja sedan om på nytt i traven. Det här kan ta ett tag, och det krävs mycket tålamod, men tillslut brukar det faktiskt hjälpa! Tänk på detta varje gång du travar - inte bra på volten utan över på uteritter. Ju mer konsekvent du är desto snabbare kommer det förmodligen ge resultat :)
 
Angående att han snubblar - brukar du rida i kuperad terräng? Kalhyggen och sånt? Jag rider ju ganska mycket i sådan terräng, och något jag har märkt är att hästarna lär sig efter hand hur och var dom ska sätta ner fötterna. Många hästar har snubblat mycket i början, men sen ju mer man rider över stock och sten desto säkrare blir dom på fötterna. Du kan ju även lägga upp bommar på volten som du skrittar över - allt för att få hästen att förbättra sin koordination
 
Lycka till hoppas något av tipsen hjälper!

Har ni läsare några fler tips?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Att variera med longering inspänd eller tömköra är inte så dumt. Då får man chansen att jobba hästen samtidigt som man kan se den från sidan. Inte blir hästen störd av ryttaren heller och är det en styrkegrej så kan ridningen bli bättre när han först får träna upp sig utan ryttare.



Annars är det ju lydnaden som Mikaela skriver, MASSOR med avsaktningar och verkligen försöka få honom att komma på bakdelen och bära upp sig.



Är det så att han är lite ovan med att jobba på rätt sätt i traven, tänk på att det blir jobbigt så han kommer inte orka så länge i början. Men beröm massor när han börjar jobba på rätt vis så löser det sig nog snart.



Och avslutningsvis så är det ju alltid bra att rida för en tränare! :)

2009-09-29 @ 01:44:04
URL: http://hannasvedlundstahl.blogspot.com
Postat av: josse

Tycker det är jättebra som ni båda har skrivit

Kan ju passa på att säga:

GRATTIS på namnsdagen Mikaela! :)

2009-09-29 @ 07:02:10
URL: http://josefinz.bloggsida.se
Postat av: Linnea

Tycker det är helt rätt som du säger Mikaela, avsaktningar & halter. Sen skulle jag även försöka lägga mindre volter (alt åttvolter) & ställa igenom hästen ordentligt (nästan överdrivet), då är det omöjligt för den att springa på & den måste tänka lite mer på vad den gör..



Angående snubblingen så är det rida över bommar & rida ut i terräng som är det bästa! Jag har lite samma problem med min häst, hon är lite snubblig oså men det tar jag med ro. Hon är trots allt bara 4år & har växt 5cm i sommar, då får man vara lite sen i reflexerna tycker jag ;)

2009-09-29 @ 09:38:12
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Anonym

Grejen kan ju också vara att den inte är riden i en bra balans och ökar då farten för att kunna hålla balansen eller som man säger "rädda sig " . Behöver inte vara så men kan vara så.

2009-09-29 @ 18:30:58
Postat av: Vilma

Halloj Mikaela:)

Jag har ett litet problem med en häst jag hoppar.



Mitt problem är att han efter hinder rusar iväg. Han tar lixom ner huvudet och ökar (bockar ibland). Jag har förstås provat att direkt efter hindret dra upp huvudet, det påverkar bockandet, däremot inte rusandet. Det kan bli ett stort problem, jag vill inte hoppa hinder i flygande fläng, men när jag lägger volter på banan får jag ju fel. Efterssom han är lite osäker så vill jag att han ska komma rätt på hinder i ett bra tempo. Det beror inte på höjder eller så.



Har du ett bra tips som kan hjälpa? Vore otroligt bra :D



Tack för en fin & bra blogg förresten :D

2010-04-26 @ 20:31:49
Postat av: Tellan

Jag har ett problem.. När jag rider eller till o med tränsar han så gapar han. Han kan gå och gapa när man bara går med han. utan anledning. har du något tips på bett eller nått? :)



tackam vid svar (:

2010-05-31 @ 18:32:47
URL: http://stockholmsryttarna.blogg.se/
Postat av: My

Hej!

Första gången jag läste din blogg idag. Kanon! Suttit här hur länge som helst!



Jag skulle behöva lite hjälp med min ponny, hoppas du kan hjälpa mig.



Det är så här, jag har en D-ponny som jag har haft i snart tre år nu. Första året tävlade vi hur mycket som helst och det gick jätte bra. Sen helt plötsligt började han vägra. Så vi tänkte att det är nog för att vi har tävlat nästan varje helg så han kanske bara behövde ett litet break. Sen gick det nästan ett år tills jag tävlade igen, jag har inte riktigt suget för det och inte tiden.

Men jag tränar två gånger i veckan, en hoppningen och en dressyr. Det har jag gjort sedan jag köpte han så gott som. Så nu har jag börjat tävla han igen. Jag tävlar inte högt bara LD - LC. Min första tävling i år gick jätte bra. Han hoppade hur bra som helst och tyckte det var riktigt kul. Men sen helt plötsligt så började han vägra. och i förra tävlingen så vägrade han ut sig. Jag blev jätte besviken, efter all träning vi har lagt ner och så mycket pengar på allt så känns det endå som att han ska hoppa.

Men det är liksom om att han tänker hoppa sen precis innan hindret så bara säger han nej, förstår du?



Har du något tips på hur jag ska göra?

Skulle bli jätte glad!



Tack// My

2010-10-08 @ 14:31:10
URL: http://juastme.blogg.se/
Postat av: sofija arvidsson

Hej Mikaela, ja visste inte riktigt vart jag ska vända mig så jag testar att maila dig och hoppas på ett svar!



Jag köpte en häst i maj 2009, när jag fick hem henne visste jag inte så mycket om henne, mer än att hon var mesig och kunde inte så mycket, men jag tänkte liksom att jomen det går nog att ordna!

Men nu har jag haft henne i ett år och jag tycker det går otroligt långsamt, hon är sjukt mesig, hon litar aldrig på mig, jag kan inte rida själv i en manege eller paddock utan att hon springer runt och får panik, när jag rider med någon annan, och om den personen går ut, så ställer hon sig,och bockar och springer runt som en annan knas!

Hoppningen går väl hyffsat, förutom att hon inte svarar på mina hjälper, hon går inte fram när jag vill, antingen ska hon vara SKIT pigg, eller SKIT seg..

Och hur mycket jag än försöker sänker hon sig aldrig och börjar arbeta i form, det kan hända några enstaka gånger, men inte ofta, och nu har jag börjat tröttna, jag tycker inte det är kul alls att rida mer, men jag kan inte sälja henne för hon är min ögonsten,

så nu behöver jag hjälp, vad ska jag göra??

Snälla svara, om du inte vill svara i bloggen svara gärna på min mail,

Kramar Sofija!



[email protected]

www.sofijaarvidsson.blogg.se

2010-10-20 @ 20:08:52
URL: http://sofijaarvidsson.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej Mikaela!

På ridskolan jag rider på så finns det en häst och han är född 2003.. jag rider honom varje torsdag för ingen anna i min ridgrupp vill rida honom. Han är då född 2003 och är innriktad på dressyr. Till problemet.. han kan vara ganska enveten ibland och bara travar på, han kan vara jätte svår att sakta ner och bara springer och springer. min ridlärare ger min inte precis dom bästar tipsen så jag vänder mig till dig. vi är 11 stycken i min grupp vilket gör att jag oftas rider upp i baken på den andra hästen och måste byta plata om och om igen.. han går oftas fint på tygeln i skritten (och ibland i galoppen) men i traven så funkar det inte! :( hela mitt träningspass blir förstört för att jag kan få honom mjuk och fin i skritten och gallopen men inte i traven, mitt högsta mål är att kunna fixa detta!

jag vill bara att han går på tygeln i ett fint och samsad trav!



tack på förhand!



kram!

2011-03-03 @ 10:30:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0