Svar del 2

Skulle verkligen uppskatta svar!
Har ett pampigt halvblod som har lite Arabiskt Fullblod i sig, så nog kan det vara fart i han ibland.
However, då jag själv inte verkar kunna komma på en lösning på mitt "problem" så kanske du kan ge lite tips.
På senaste tiden har han blivit rätt respektlös mot bettet, dvs lyssnar dåligt och kör hellre upp huvudet/drar åt sidan för att komma undan, lite lagom irriterande detta.
Förhållningar och eftergifter när han lyssnar gör ingen vidare skillnad, lyssnar fortfarande dåligt och segt.
Kanske låter som en "drastisk åtgärd" men provade på ett hackamore på han, (förövrigt är han nio år gammal), men efter ett par gånger så kände jag ingen skillnad på hans uppmärksamhet.
Kort sagt så kanske du har lite tips på t.ex sätt man får hästen att helt enkelt lyssna mycket mer/alert, eller övningar som får dom mer samlade och koncentrerad.

Svårt att säga när jag inte sett hästen, men utifrån din beskrivning låter det som om det är just mycket lydnadsarbete han skulle behöva. Tex mycket avsaktningar, igångsättningar, halter, tempoväxlingar osv. Försök att vara konsekvent i ditt arbete och ha tålamod, det kommer nog ta lite tid. Det bästa är nog egentligen att åka till en tränare som kan hjälpa dig. Kanske skulle du ha nytta av att variera betten lite, vissa hästar trivs av av att byta bett ofta. Lycka till!

 

Hej! Hur har du råd med dina hästar? Är det dina föräldrar som betalar eller?:) kram!
Ja, det absolut mesta betalar dom, vilket jag är väldigt glad över. Annars skulle jag aldrig ha råd!

Hur nöjd är du med Lito en så länge? Vad är hans fördelar/Nackdelar? :)

Har ju inte ridit honom så mycket än, men jag gillar honom jättemycket! Dock kan jag tycka att det är lite svårt att få honom jobba korrekt. Har är ju ganska överbyggd bak och lite lågställd fram, så det är svårt att få honom att sätta under sig ordentligt. En fördel är att han är väldigt lyhörd för sitsen, det gäller bara att lära sig utnyttja det ordenligt.

 

Kan hända att du redan skrivit om det jag tänker fråga, men skulle nog ta tid för mig att hitta det haha så smyger in frågan här i frågestunden istället..
Vad rider du oftast med för bett, rider du ofta med hjälptyglar, ooch vilket bett hoppar du helst med?
Riktigt bra blogg förövrigt!

Över lag rider jag gärna med så oskarp betslig som möjligt i det vardagliga arbetet. Men om det behövs är jag inte rädd att betsla upp lite, framförallt i hoppningen, eftersom att jag föredrar att kunna rida med mindre hjälper och ett lite skarpare bett, än att behöva slita och dra med ett mildare bett. Dessutom är det ju väldigt vitkigt att hästen lyssnar på hjälperna, annars kan det bli farligt, speciellt när hindrena kommer upp lite i höjd. Vilket bett jag rider med beror först och främst på vilken häst jag sitter på. Ture gillar jag att rida på pelham, medan jag på Zazou alltid har vanligt tränsbett. Hjälptyglar som tex graman tycker jag är ett superbra hjälpmedel i vissa fall, men det optimala entligt mig är såklart att inte använda det så ofta. Kul att du tycker det!

 

Hejsan. Jag har en liten fråga. Heter Ture bara Ture eller heter han någon mer? =)

Han heter Häst & Sportresor Saturnus  (eftersom det är Häst & Sportresor som äger honom) :)

 

Vet att frågan inte är hästrelatierad och du behöver inte gå längre in på ett svar, svara bara ja eller nej :) Har du pojkvän?

Haha okej, nej

 

Hej! Vet du om det är möjligt att anställa någon som kan vara med och lära en hur man ska sköta sin häst?
Jag funderar i framtiden (säkert minst om 10 år eller så) skaffa häst, men känner att jag kan för lite. Då vore det bra att kunna få hjälp liksom. Lycka till med allt! Är grymt imponerad!

Ärligt talat har jag ingen aning, men det borde det ju finnas :) Tack så mycket!

 

Kan inte du lägga ut en bild på dina rosetter? haha! :D
eller typ öppna säckarna de är i och fota (A)

Haha har en bild som jag tog för nåt år sen på en del av "högen" :p

 

hur många hästar har du ?

3

Har du alltid hållt på med hästar ?

Sen jag var typ 5 kanske

 

Vart bor du ?:)

Norrtälje ungefär

 

Har du sommarjobb/jobb? Eller hur kan du köpa alla saker till hästarna? :)

Nja, har ju haft lite ponnyer som jag utbildat och sålt, och på så sätt har jag haft pengar. Sen får jag mitt studiebidrag också. Och sen får jag hälften av de pengarna jag vinner med hästarna. Det är mest dom pengarnasom går till hästsaker.

 

Hur högt har du hoppat?

Vet inte faktiskt, typ 160 kanske!? Har aldrig tänkt "nu ska jag hoppa så högt som möjligt", hoppar väldigt sällan höt öht.


Vad hette din första häst?

Toscana

 

vad tycker du mest om för raser?

Halvblod

 

jag skulle vilja veta vilken av dina hästar som du tror kan gå längst. vem tror du kommer vara din förstahäst sen när/om alla är på samma nivå. ture vet vi ju kan hoppa, men tror du att någon av de andra kommer bli snäppet vassare sen, eller tror du att ture kommer vara oslagbar? ;)

Oj vilken svår fråga! Lito känner jag ju inte än, så han tycker jag det är svårt att uttala mig om. Jag hoppas dock på att han kommer kunna gå samma klasser som Ture i framtiden. Zazou tror jag mer kommer bli en "speedhäst" i kanske 140 klasser, men vem vet hon kanske också kan gå 150? Har ju inte rikigt "testat" henne än på det sättet, men allt jag gjort hittills talar om att kom skulle kunna gå långt :)

 

 

Hur lång är du ? :-)

typ 178

 

har du något tips om hur man kan klättra i klasserna? :)

Vet inte om jag kan svara på den här riktigt. Det beror ju jättemycket på vad man har för förutsättningar, för hästar osv. Grunden är väl att aldrig ge upp utan att kämpa för det man verkligen vill.

 

har du något tips för att få igång bakbenen?

Mycket av och igångsättningar, sidförande rörelser, tempoväxlingar, studs osv.


har du några tips på hur man känner att hästen jobbar med bakbenen?

Det är svårt att förklara, men då brukar ju hästen komma in under sig av sig själv, och därmed få en lätt framdel och bli lätt i handen.


ska du köpa en ponny över sommaren som sommarjobb detta året också? :)

Vet inte, kanske :)

 

När Julia gästbloggade så skrev hon om ett par tygel "handtag" som hon använde på en av sina hästar. Vet du om dom är tillåtna att tävla med ??

Det vet jag inte säkert, men jag har för mig att dom är det? Kolla i TR för säkerhetsskull!

 

roligaste/bästa tävlingen du har vunnit? :)

Har inte nån vinst som sticker ut sådär direkt.

 

hur lång är du & hur mkt väger du?

Är 178, vet inte hur mycket jag väger faktiskt.


Hur många SM har du hoppat?

2 på b-ponny, 2 på d-ponny, 2 på c-ponny och 6 på häst tror jag (kan det vara så många? :P)


Vad är din mest betydelsefulla vinst/plac/ritt?

Det är nog 2:a platsen i Morgondagens vinnare i Scaninavium, och 4:e platsen på inomhus JSM i fiol


hur mnga dagar i veckan tränar du för ngn tränare?

Det är jätteolika, men max 1.

 

Hej! Jag rider liksom du och utbildar just nu min häst som jag senare planerar att tävla (förhoppningsvis de lite högre klasserna). Min fråga till dig är: Hur pass planerande är du i din ridning? Lägger du upp mål för året, mål för månaden, mål för veckan, o.s.v. Planerar du din ridning för veckan? Berätta lite, helt enkelt. Tack för en bra blogg, Mvh

Jag är nog inte den planerande typen över lag. Det är något jag skulle kunna bli bättre på. Jag har väl en ungefärlig plan i mitt huvud om hur hästarna ska gå varje vecka, typ ridas ut si och så många dagar och gå på volten så många dagar. Dock så brukar det här ändras när veckan går, beroende på hur hästen känts dagen innan osv. Tävlingsmål är jag lite bättre på. Jag brukar tänka att jag det här året vill att den hästen ska gå dom klasserna, och strävar efter att nå dit. Jag har dock inga mer exakta mål direkt, utan det blir lite som det blir oftast :p

 

Vad var det med lito du tyckte om så att du köpte honom?
Har du fått några negativa/positiva komentarer av att du köpt honom??
Tycker han är riktigt fin!
Kanon blogg btw!

Att han hoppade så bra och det kändes som om vi passade bra ihop. Det är många som tycker han ser jättefin ut, men det är ett par som sagt att dom inte skulle rekommenderat honom utifrån tidigare erfarenheter om honom. Tack, det tycker jag med :D Kul att du tycker det!

 

Har du något tips på hur man ska rida en häst som lätt krullar ihop sig och går bakom hand? :)

Försöka rida med mycket ben och få hästen att verkligen jobba med bakbenen, sätta under sig och på så sätt gå i en "ärlig" korrekt form, istället för att bara krulla ihop halsen. Försök att verkligen få den mellan hand och skänkel. Jag skulle göra mycket tempoväxklingar tex, och kanske rida mycket ut i skogen så att hästen tar bettet och får en ärligt framåtbjudning.

 

Vilken av dom hästar du har haft har varit svårast och sälja? asso känslo messigt. (:

Det måste har varit min c-ponny Minstral. Hade honom många år, och vi båda utvecklades så otroligt mycket under dom åren. Sen var han så himla gullig med världens härligaste personlighet!

 

Vad tycker du om bloggen http://klackarnaitaket.blogg.se som var på Blogawards i höstas?

Har ingen uppfattning om den om jag ska vara ärlig.

 

Skulle du ta en frysmärkt travare om det visade sig att den var en JÄTTE Duktig hoppare? :P

Ja det skulle jag, fast jag tror jag skulle tänka efter en gång extra eftersom det fatkiskt är väldigt ovanligt att travare hoppar dom högsta klasserna.


Kommentarer
Postat av: Anonym

varför hänger du inte upp rosetterna? :o

2010-04-26 @ 15:38:24
Postat av: Mikaela

Ang. frågan "När Julia gästbloggade så skrev hon om ett par tygel "handtag" som hon använde på en av sina hästar. Vet du om dom är tillåtna att tävla med ??

Det vet jag inte säkert, men jag har för mig att dom är det? Kolla i TR för säkerhetsskull!"



Jag kan säga: Det är dem :) bl.a. Svante Johansson tävlar med dem, de heter Rein Bows

2010-04-26 @ 16:57:32
Postat av: Anonym

Min travare har vunnit MDV a i hoppning :D

2010-04-26 @ 17:01:40
Postat av: linda

Måste bara säga att jag älskar din blogg ! <3

2010-04-26 @ 17:56:27
URL: http://lindalidstrom.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej! Vill bara säga att detta är en jätteintressant blogg eftersom jag själv är ryttare!:) Ville bara kommentera en grej, tjejen som hade problem med att hennes häst inte lyssnade... Jag såg att hon hade provat hackamore o att det inte hade hjälpt men ville bara försäkra mig om att hon oxå hade kollat tänderna på hästen, kan vara därför den inte lyssnar på bettet kanske. Får den rätt kost? Min häst tex kan inte gå på vare sig betfor el krafft grov eller liknande, hon får bara lusern-pellets o fodertillskott då hon blir mycket mer harmonisk o behöver lusernen för att hålla hull. Skulle hon gå på de andra blir hon som en tickande bomb, vi har provat det.

2010-04-26 @ 19:08:33
Postat av: Sophie

Hejsan! Jättefin blogg du har :)

På tal om travare, var på tävlingen i helgen där en travare hoppade 90, 1m och hoppade sjukt fint! Sen hörde jag en som gått upp till 140 :) Så de kan, men tar nog sin tid att utbilda först kanske ifall de gått på travet innan.

2010-04-26 @ 22:24:13
URL: http://sussiiis.blogg.se/
Postat av: Anonym

kan du inte visa fler bilder på dina rosetter, priser, pokaler, plnketter osv?????? berätta lite

2010-04-26 @ 22:26:03
Postat av: Anonym

vart har du dina rosetter??

2010-04-26 @ 22:34:14
Postat av: EmbLeM

Att vanvårda prisrosetter på det där viset! :P

2010-04-27 @ 09:10:29
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: fanny

haha rolig tjej som skriver att hon sett en travare gå 90, 1m, det kan en häst med tre ben komma runt. du skrev ju dom HÖGSTA klasserna, och varken 1 m eller 1.40 är dom högsta klasserna :p

2010-04-27 @ 10:05:25
Postat av: l

jo det var ju en som frågade vad man skulle göra med en häst som gärna ville gå bakom hand, och du svarade att man skulle rida mer med benen och så. men om man liksom har en väldigt pigg häst och "farten" är hög och den typ viker in huvudet så att mulen nästan nuddar bringan? så inte liksom att den typ böjer halsen utan typ viker in huvudet? för om man rider mycket med benen på en sådan häst så drar den väl bara iväg ännu mer eller vad man ska säga? :)



asbra blogg förövrigt, lätt bästa hästbloggen! :)

2010-04-28 @ 15:49:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0