Svar del 1

Svarar ganska kort på alla frågor, så om du vill ha ett mer utförligt svar kan du maila till [email protected]



har du ridigt på ridskola någon gång?
Ja, men bara någon enstaka gång.

tycker du det är jobbigt att tävla när du har mens?

Nej inte speciellt

Okej har en fråga då; hur mycket kostar det att hålla på med din sport i månaden? :)

Oj. Det kostar nog ganska många tusen! Har aldrig riktigt räknat på det faktiskt, men beroende på hur ofta jag tävlar/tränar kan det variera väldigt mkt.

Ni måste ha ett väldigt brett kontaktnät när ni kan hitta så fina hästar till bra priser, men du har aldrig övervägt att köpa hästar från uppfödare och ha några unghästar gåendes på gården i väntan på inridning och tävling?
Vi har tyvärr inte stallplatser osv till ett sådant upplägg. Sen tar ju alla hästar tid, oavsett hur gamla dom är, så det känns inte som om tiden räcker till heller. Dessutom känns det som om mamma aldrig har varit intresserad av unghästar på det sättet, och det styr ju mycket hur det blir :p

Jag undrar vad du har för storlek på dina tretorn stövlar? :) ( Älskar din blogg!)

Tror jag har 40 i dom. Har alltid 39 annars, så tycker dom är lite små i storlekarna. Vad kul :D

hej har du några bra förslag på styrke övningar ! har en före detta travare som behöver stärka upp sig för och kunna bära sig i galopp , vänster varv går bra , men i höger är de fortfarande trögt

Kolla under kategorin "övningar". Där finns det lite förslag. Jag tycker nämligen det är jättebra att ta hjälp av bommar och små hinder. Annars är backträning bra, likaså mycket tempoväxlingar och av/igångsättningar.

Hur många hästar har du haft? :p

Många :p Vet inte exakt hur många, men över 10 iaf skulle jag tro.

Hoppning eller Dressyr? :D

Hoppning!

Vad heter din häst/hästar? :)
Ture, Zazou och Lito

När du lade upp ditt första inlägg med videon på Litograf så var det en del kommentarer som verkade förvånade över att det var just den hästen och många antydde att du skulle behöva rejäla "lycka till" osv.
Är det någonting speciellt med honom som är känt bland dem som sett honom? Skulle bara vara spännande att veta... Tycker det ser ut som en toppenhäst. Tack för en bra blogg!
Det verkar nästan som det. Det enda jag vet är att dom har haft problem med att har testat lite genom att typ sticka lite och sådär. Annars är jag lika nyfiken som du vad dom syftar på faktiskt :p Tack själv!

hur lyckades du göra satt du fick rida i globen??:D

Har aldrig ridit i globen :p Om du menade scandinavium så kvalade jag dit genom massa tävlingar.

vad e ditt bästa tips för en som vill lyckas inom hoppning?

Precis som i alla andra sporter - att aldrig ge upp utan kämpa för sina mål.

vem är din favvo tränare??

Har flera som jag tycker är bra, har nog ingen direkt favorit.

hur många hästar har du??

3

kan du berätta steg för steg hur man lär en häst ett galoppombyte? hur har du gjort?  har nämligen en häst som jag tävlar hoppning med och det är jobbigt att sakta av och byta hela tiden. Förstör rytmen liksom.
Jag brukar börja med enkla byten, dvs galopp tex snett igenom, sen några steg skritt, och sedan den andra galoppen. Antal skrittsteg i mitten ska bli färre och färre, och tilslut ska man inte behöva skritta alls. Något som även är bra är att byta över bommar och samtidigt göra det nya galoppskänkeln. Det brukar hjälpa till att få hästen att fatta vad man vill.

skulle du inte kunna presentera din mamma och hennes hästhistoria eftersom hon verkar ganska hästkunnig så att säga! (:
Jo visst! Kan göra det i ett eget inlägg sen.

Jag undrar om du har något tips på en hoppövning som kan öka självförtroende hos hästen.
Om man sätter ett hjälphinder framför hindret så  brukar det få både ryttaren och hästen att känna sig lite mer säkra. Det gör ju så att det blir praktiskt taget omöjligt att komma fel :) Sen överlag att hålla sig till helre för enkla övningar/höjder än för svåra. Att bygga upp ett självförtroende tar tid och kräver mycket försiktighet.

Vad är ditt mål med ridningen? några spec klasser du vill rida?

Jag vill absolut satsa hela young rider tiden ut och vara med och strida i mästerskapen osv., sen får vi se vart jag ligger när jag blir senior. Då blir allt så himla mycket tuffare känns det som. Självklart skulle det vara jättekul att vara i toppen, men jag är medveten om att det är en ytters liten procent som kommer dit. Min inställning just nu ser ut lite likt detta: Jag vill såklart bli bäst i världen, men jag tänker bara hålla på så länge det känns roligt. 

Har du alltid velat hålla på med hästar eller ville du bli något annat när du var liten?

Har hållt på med hästar sen jag var runt 6 tror jag, och innan dess kommer jag faktiskt inte ihåg om jag ville hålla på med något annat då.

Vad får dina hästar för foder? :)
Mängd osv:)
Foderstaterna ändras lite beroende på hur mycket hästen går, hur den ser ut i hullet osv, men just nu ser dom ut såhär.
Ture - 1,5 l Krafft Sport 2 ggr om dagen.
Zazou - 1 l Krafft Grund 2 ggr om dagen
Lito - 1 l Krafft Grund 2 ggr om dagen.
Sen får dom 12 kg hösilage var per dag också.

Vet inte om du berättat de här förr men vet du något om Wembly? Vart han tagit vägen och så?
Har hört lite smått, men vet inte var han är just nu faktiskt.

vart kan man ta licens?
jag vill börja tävla och sånt, så jag undrar om du har några tips på hur man kan förbereda sig osv? :)
Man löser licens hos ridsportförbundet. Kolla in deras hemsida, www3.ridsport.se. Kanske börja hoppa någon klubbhoppning eller liknande för att känna på hur det känns men under lite mindre allvarliga förhållanden. Sen se till att verkligen vara redo för dom klasserna man startar, inte börja på för höga höjder. Då blir det så lätt pannkaka.

Hur många hästar har du haft genom åren och vad var din första för någon? :)

Skrev ett inlägg om detta för ett tag sen, HÄR. Det stämmer inte fortfarande riktigt, men i början stämmer det iaf!

Vad har du för plan efter gymnasiet?
Ska du ta ett år och bara satsa på hästarna som många andra? Jobba? läsa vidare direkt?
Är det förresten i år eller nästa du tar studenten?
Tar studenten i år. I höst hade jag tänkt försöka jobba halvtid samtidigt som jag satsar på hästarna. I framtiden skulle jag vilja ut och resa lite också, och ännu längre fram plugga vidare. Har inte så bestämda planer egentligen, så vi får se hur det blir :p

Mockar du själv varje dag? :P

Oftast!

Vad har ni för underlag i er padock?

Någon sorts sand.

har du några förslag på ridskor/ridstövlar, säkerhetsvästar, vantar och ridhjälmar som är bra? :)

Det är jättesvårt att säga eftersom jag inte vet i vilken prisklass samt till vilket syfte. Personligen gillar jag Tretorn ridstövlarna, racesafe västarna, Roeckl-vantarna och Charles Owen + GPA hjälmarna.

när fick/köpte du din första häst ? :)

Tror jag var 6 år, kan ha vart 7 också.

rider du alltid ture på pelham? i dressyren också?

Oftast gör jag det. Det är inte det att han går sämre med vanligt tränsbett egentligen, men både jag och den förra ägaren har kommit fram till samma sak - att det bästa är att rida med pelham oftast. Det är en lång historia att förklara varför. Vanligtvis brukar jag ju vilja rida med så oskarpa bett som möjligt.

hur äter du på en dag? för är ju viktigt att ryttare också äter rätt för att orka. :)
Håller med dig om att det är superviktigt! Dock är jag kanske inte så jätteduktigt på det här med att äta rätt :p Äter mycket frukost, oftast yoghurt och flingor. På vardagarna får jag ju lunch i skolan, och om jag kommer hem innan middagen så äter jag mellis när jag kommer hem. Oftast yoghurt då med, eller någon macka. På helgerna blir det de flesta gångerna något likandne till lunch. Sen blir det middag och sen oftast ett kvällsmål efter det. Är alltid så hungrig på kvälllen :p

hur ofta hopptränar du dina hästar?
Det är olika. Nu har jag tex inte hopptränat på jättemånga veckor. Men som oftast är det väl varannan vecka.

hur ofta använder du bommar/hinder i veckan?

Det varierar också, men i snitt kanske 1-3 ggr i veckan.

vilken är din favorithästras? :)
Halvblod, svenska/tyska/belgiska/holländska.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Wembly står i halmstad nu :)

2010-04-24 @ 22:13:26
Postat av: karro :)

vad härliga bilder du har i din blogg :D

och fin header!

jag har frågestund på min blogg nu, skulle vara jätte snällt om du ställde en fråga!

kram :)

2010-04-24 @ 22:18:10
URL: http://onlykarolinas.blogg.se/
Postat av: Ida

Intressant blogg, kul att någon skriver om nåt annat än mode och sånt:)

2010-04-24 @ 22:29:53
URL: http://idasjuveler.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Tack så jätte mycket för svar! :D

2010-04-25 @ 09:05:39
Postat av: Skåning

Ang frågan om "lycka till" med Lito, så tror jag att det kan vara så att folk tänker såhär: Annika är väldigt väldigt erfaren, har ridit massor massor med unghästar, unghäst-VM osv.., hon är en superryttare som gör bra resultat på de flest hästar hon sitter på, och har HON haft problem med hästen så tänkte folk kanske att du kan behöva ett lycka till (inget negativt menat mot din ridning, för man ser tydligt att du passar han som handen i handsken, och jag tycker ni rider lika mjukt och fint:)). MEN som vanligt är ju folk som de är, och det de gärna glömde var att han HAR HAFT de problemen, problem har de flesta unghästar mer eller mindre någon gång. Lycka till med dina fina hästar!!

2010-04-26 @ 11:51:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0