Gårdagen och dagen

Igår red jag Zazou och Lito på volten. På Zazou gjorde jag en övning av cavalettis och ett kryss som redan stod uppbyggda på volten.


Började med trav över cavalettisarna på volt. Sen gjorde jag halt vid det röda krysset. Sen cavalettisarna en gång till, men denna gång fattade jag galopp vid krysset och fortsatte ner längst långsidan och hoppade över det lilla hindret. Sen saktade jag av vid trav vid det röda krysset, in på volt över cavalettisarna igen, halt vid krysset osv, cavalettisarna igen, galopp vid krysset, hoppade över hindret osv.  

Det jag fokuserade mest på var att använda mycket säte och lite hand vid halterna och avsaktningarna, samt att försöka hålla Zazou så avslappnad som möjligt hela tiden. Hon var finast i höger varv, sen i vänster varv var hon lite springig. Vet inte om det berodde på att hon var lite trött kanske.





På Lito inriktade jag mig på en annan sak. Min dressyrtränare tyckte att Lito mest skulle jobbas på rakt spår i nuläget för han är lite "sladdrig" i bakdelen. När man rider på volt är det lätt att han skuter ut/in bakdelen istället för att verkligen sätta under sig ordenligt. Därför är det lättare att komma åt honom och få honom att jobba korrekt och därmed stärka sig när man rider på rakt spår. Så igår gjorde jag en övning längst fyrkantsspåret.

Blå= skritt
Gul = kort galopp
Röd = ökad galopp

Samma sak här, försökte tänka på att hela tiden använda så lite hand som möjligt och istället använda sätet.



Idag reds alla hästar en tur i skogen.


Kommentarer
Postat av: Therese

Jätte kul när du lägger upp dina övningar och förklarar , hjälper en annan som är ganska seg vad man ska träna på för dagen :D

2010-08-30 @ 20:43:07
URL: http://www.tengelbrektsson.blogspot.com
Postat av: Lina Renström

Bloppis i bloggen!

2010-08-30 @ 21:38:16
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Liza B

Gillar också när du lägger upp övningar =) Jättekul att få lite tips!

2010-08-31 @ 13:48:27
URL: http://lizas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0