Dagens ridpass

Byggde upp lite övningar på volten idag.

- "Klockan"

- En studs bestående av räcke, ett ganska högt kryss, räcke

- Tre smala sockerbitshinder (3 sockerbitar i rad) på var sida om en låg men bred oxer. Ett galoppsprång emellan varje

- Sen ett smalt hinder och ett vatenmattsräcke diagonalt så att man lätt kan byta varv


(storhästavstånd)





Lito
Det här var jättebra övningar för honom!

Började med att rida fram med massor av öppnor och slutor i alla gångarter. Sen hoppade jag fram på en 8:a över vattenmattan och smalhindret.

Efter det hoppade jag klockan. I början var han ganska motsträvig och jobbig, men när jag jobbat några varv så gav han sig och var riktigt fin! Varierade mellan 3 och 4 galoppsprång. Fick hela tiden vara nogrann med att han inte sladdade ut bakdelen.

Sen övergick jag till studsen. Han var väldigt stark bakom, så jag gjorde halt varje gång.

Efter det hoppade jag sockerbitarna och oxern. Det här är en ganska svår övning faktiskt iom att sockerbitshindren är så pass smala och kommer så pass snabbt. Det är lätt att hästen smiter på sidan på dom bakom oxern, så här får man verkligen en check att hästarna är ordentligt inramade mellan skänklarna. Lito smet på sidan första gånen, men sen var det inga problem alls. Dock var han fortfarande stark efter, så fortsatte med mina halter.

Till slut satte jag ihop en liten bana. Började med studsen, sen smalhindret på diagonalen, sen dom tre bommarna på klockan som ligger längst staketet, sen vattenmattan och tillsist sockerbitarna och oxern. Det svåraste för mig och Lito var att hinna hoppa smalhindret efter studsen, samt hoppa de tre bommarna i klockan i balans. Där rann det lätt iväg och det blev svårt att få med hela honom i svängen.


Joey
Hoppade inte alls lika mycket på honom, utan tog bara studsen och sockerbitarna och oxern några gånger. Sen tod jag bort sockerbitarna och höjde upp vattenmattan och oxern till 1 meter. Han var jätteduktig!


Zazou fick gå en skrittur i skogen tillsammans med Ture.

Kommentarer
Postat av: Maria

Fler såna här inlägg, dom är jättebra och intressanta tycker jag! :)

2010-08-19 @ 21:58:24
Postat av: j

vilken fin header och blogg !

vad händer imorn då? :)

2010-08-19 @ 22:20:49
URL: http://jempapempa.blogg.se/
Postat av: Hanna

Låter som en bra övning, speciellt långsidan med sockerbitarna och oxern! Vore kul om du kunde få till en film när du rider så man kan se dels övningarna i sig men även hur du löser ev problem :)

2010-08-20 @ 10:26:33
Postat av: Jose Garcia

Bra inlägg :)

2010-08-20 @ 12:15:15
URL: http://ejercicios-bajar-peso.blogspot.com/
Postat av: Sara

Ser ut som en bra övning. Föresten vad bra att du lägger in olika övningar så man får lite tips då det är idetorka:)

2010-08-20 @ 14:08:38
URL: http://saraochshaman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! Ska du tävla i Sala på Sorf (bronshästen) nu i helgen med Zazou och Lito? :)

2010-08-20 @ 15:29:40
Postat av: Katrinne

Tack för träningstipset! Ska testa detta! :)

2010-08-21 @ 21:56:03
URL: http://www.ryttarliv.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0