Svar del 3

Kom på att jag glömt svara på den sista delen av frågestunden, så här kommer den:

hej , har du något tips på vad man kan göra när man rider i paddocken/volten förutom att man rider då i gångarterna och då man rider lite mera "kravlöst"
När jag ska rida ett kravlöst pass brukar jag tänka på att inte ställa så mkt krav helt enkelt, så det jag brukar göra är mest att göra mycket volter, serpentiner och sånt.

känner du mer press på tävlingar att det måste gå bra och så när du har en så stor blogg? jag menar att många kanske känner igen dej och då kanske du får mer blickar på dej än förut typ hoppas du fattar frågan
Jag har alltid varit väldigt fokuserad och verkligen velat göra så bra som möjligt ifrån mig på tävlingsbanan, så det är ingen större skillnad på det planet. Dock så kan det ibland slå ännu hårdare om det går dåligt, om jag rider dåligt. Då brukar jag hoppas att ingen såg och förbarma mig över att jag är så pass offentlig på bloggen haha :p

Vad är ditt tips på att bli säkrare i hoppningen som person? Jag är rätt mesig för höjder men älskar ändå att hoppa!
Att inte hoppa högre än vad man själv och hästen klarar av. Då går det förhoppningsvis bra, och med medgång stärks självförtroendet.

Jag har även en häst som taggar till ordentligt i hoppningen, men jag får inte ta honom i munnen då studsar han bara. Men om jag inte tar i honom så "drar han iväg" mot hindret i alldeles för högt tempo lixom.. Testat med olika bett men han är likadan ändå.. Vad har du för tips?
Jag skulle försöka ha en jämn kontakt hela tiden och försöka rida i ett sådant jämt tempo som möjligt hela tiden. Sen skulle jag kanske prova att alltid sakta av till trav framför hindren ett tag, så att han får bort reflexen att bara öka farten så fort ett hinder kommer.

Min fråga: Tycker du att det här är något som är värt att skriva på för? :)
http://namninsamling.se/index.php?Namn=Namn&sida=2&nid=4783&fnvisa=namn
Och kanske pusha lite för på bloggen, så vi kan få till en förändring. Borde vara extra intressant då du har en lillasyster som rider ponnyfälttävlan. :)
Är inte alls insatt i fälttävlan, så jag har ingen direkt åsikt faktiskt :p

när tycker du att man kan säga att hästen/ponnyn är gammal?:)
Det beror så himla mycket på sammanhanget, så att sätta ut en exakt siffra kännns omöjligt.

Vad är ditt tips för en häst som drar ioväg så fort den ser hindret. lixom lugn men sen när jag styr upp så drar hon iväg mot hidnret, skulle vilja träna henne att vänta och hur gör jag det? sen överhuvudtaget hur tränar du lydnad på dina hästar ? :)
Lite liknande som svaret ngra frågor upp. Att galoppera fram till hindret,  sen sakta av till trav precis vid det läget den brukar dra iväg och sen hoppa hindret i trav är något som jag tycker bruakr fungera bra. Gör man det tillräckligt ofta så brukar hästen själv backa av när man kommer fram till hindret.
Jag brukar göra mycket tempoväxlingar, avsaktningar osv, både på volten och när jag rider ut.

Vad tycker du är roligast att göra med ridningen?
Hoppa :)

Har du många förebilder?
Nej det har jag inte.

Har du någon annan kontakt med Rosanna, ni skriver ju inte så mycket om varandra i bloggarna, trots att ni tränar tillsammans ibland?
Någon annan kontakt? Vadå? :p Alltså vi är ju syskon!

hej, undrar om du har något tips för en nervös häst.. ? när jag är ute och tävlar så blir hon som en helt annan häst, hur lugn som helst hemma men när vi åker transport ut någonstans på tex. tävling så hoppar hon och far, spriner runt runt och stegrar när man går med henne. hon kan helst plötsligt få ett dampryck när man sitter på henne och kan kasta sig på människor och hästar, liksom som en svart vägg så att hon inte ser någonannan än sig själv.. det är väldigt läskigt ibland och jag måste spänna mig hela tiden för att vara beredd på att stoppa henne när hon springer iväg, på så rätt blir hon spänd själv och då funkar ingenting. tacksam för svar!
p.s, även om jag är väldigt lugn själv så hjälper ingenting. med graman funkar hon helt okej på andra tävlingar, men utan så är hon jätte vild.
Vissa hästar gillar nog inte att tävla helt enkelt. Kanske har hon varit med om något obehagligt någon gång. Personligen skulle jag tänka över om det verkligen är rätt häst för mig om jag själv älskar att tävla. Att tävla ska ju vara något som är roligt. Och när det dessutom är farligt för både än själv och dom runt om kring en känns det som om det inte riktigt är värt det. Om du absolut vill tävla med henne så skulle jag nog försöka åka på lite mindre tävlingar ett tag och hela tiden fokusera på att hon ska vara lugn och att allt ska vara lätt och roligt.

Vad tycker du man ska göra om man är höjdrädd med ändå vill tävla lite högreklasser?
Försöka att inte fokusera så mycket på höjden. När det blir högre klasser är det ju faktiskt inte höjden som är det svåraste, hoppa ett högt hinder kan ju dom flesta, utan svårigheten kommer emellan hindren. När jag går en bana som jag tycker känns hög brukar jag knappt kolla på hindren utan bara fokusera på allt däremellan. Det brukar funkar bra för mig iaf!

Tycker du att schalalaaolsson är en bra ryttare & blogg?
Vet inte vem hon är riktigt :p

har du samma hjälm när du tränar som när du tävlar? vissa har ju träningshjälm och tävlingshjälm
:)
Har två hjälmar som jag varierar lite emellan.

har du någongång upplevt att lito kan bli lite lång och lite hängandes i handen? Hur gör du isf för att han ska sluta med det?
Ja. Då brukar jag göra mycket halter, övergångar och tempoväxlingar för att få honom att lägga med vikt på bakdelen istället för att hänga i handen. Sen brukar jag hela tiden försöka tänka på att rida mycket med benen och så lite som möjligt med handen så att han inte har något att hänga i liksom.

Vilken är din favorit ungdomsryttare?
Har ingen direkt favorit, finns väldigt många som är duktiga!

Finns det någon ryttare du verkligen ogillar?
Ja, men tänker inte skriva ut det här :p

Måste bara fråga en till sak, va är det för höjd på dom olika klasserna i hoppning?
Typ Msv B ponny och häst osv?
MSVB för b-ponny är 1 meter, c-ponny 110m, d-ponny 120 och för häst motsvarar det 130.

Kan inte du och din syster göra en vidioblogg ? :D
skulle vara super kul :)
Haha njaa då skulle det nog mest bli en video full av tjaffs :p

Vad kollar du först på när du ska köpa en häst?
Och vad är den viktigaste egenskapen hos en bra hopphäst tycker du?
bra blogg :D
Försöker kolla på helheten. Ingen häst är ju perfekt, alla har både nackdelar och fördelar. Då måste man bara komma fram till vad som väger över.
Den viktigaste egenskapen är huvudet, viljan att hoppa och vara felfri. Det spelar ingen roll hur bra den hoppar eller hur snygg den är om den inte har den rätta mentaliteten.
Tack :)

Kan inte du göra som ett större inlägg om din nästa tävling, liten som stor? Typ hur tävlingsplatsen var, funktionärerna, ordningen, priserna... ja, ge dina åsikter om det! :) det vore jätteroligt isf!
Kram Stina
Jo kanske :)

Kan inte du ge lite tips på hur du tränar konditionen på dina hästar? :)
Rider ut mycket i skogen, galopperar på ängar, osv.

DU har ju sagt förrut att du inte tjänar pengar på bloggen men att du får ngt annat. Vad får du? :)
Du har världens BÄSTA blogg!!
Har fått lite erbjudanden och även ganska många nya kontakter osv. Taack vad glad jag blir!

Jag vill passa på att säga att din blogg är jättebra men skulle behöva något tips på hur jag ska göra så att min ponny blir mer rädd om sig när han hoppar?För i vissa språng hoppar han jättebra medan i nästa så hoppar han knappt av och river med frambenet:(
Tack så mkt! Med hästar som river med fram brukar jag hoppa mycket studs för att få dom snabbare i frambenen. Sen brukar jag tänka över hur jag rider just den hästen och prova tänka om lite. Vissa hästar river tex mindre om man rider i ett lägre tempo, medan andra behöver tänka helt själv för att inte riva. Det bästa är nog att åka till en tränare och fråga om råd, samt att prova sig fram lite.

Hej, älskar din blogg! Men du sa att du skulle göra ett inlägg om din mammas häst karriär, men det har du inte gjort - eller har jag missat det?
Kram Lovisa (Håller tummarna för Ture<3)
Har inte gjort d än för mamma ska snart börja blogga själv har hon sagt, så då kan ni läsa det där ;)

hur rider du hästarna inför tävling, som vanligt, eller bara slappt ? :)
Brukar rida ett lite kortare pass med fokus på hästens lydighet.

Tänker du ta föl av Zazaou?
Det är inget jag planerat i dagsläget.

Varför började du blogga?
Vad fick dig att börja blogga?
Tycker din blogg är jättebra,
du verkar vara jätteduktig,
bra förebild! :D
Från början var det meningen att min blogg skulle vara en träningsdagbok för min egen skull. Men sen började folk läsa den och nu är nog syftet lite annoslunda, även om det fortfarande är grundtanken. Tack!

Följer du andras bloggar också?
Ja, ganska många faktiskt!

Skulle int kunna ha typ som en slags (vet inte vad jag ska kalla det) men där man kan skicka in filmer till dej också typ kollar du och sen lägger du upp den mest lyckade hopprundan tex på bloggen med en länk, (asso när det gäller sits och allt) med en motivering :) haha du kanske fattar vad jag menar ;)
Nja, vill nog inte hålla på och bedöma andra på det sättet. Sen känns det som om det skulle ta ganska mkt tid också. Men tack för tipset!

hej hej :)
Jag undrar om du har något/några tips för hur man tränar sittsen över hinder och om du har ngt tips för hur man får en bra underskänkel (alltså ner med hälen och rätt placerad) Tycker du har super bra både sitts och skänkel!
Och till sist måste jag säga att din blogg är super!
Kram!
Tack så mycket vad roligt! Det man kan göra är att hoppa mycket utan stigbyglar. Då är man tvungen att ha en stadig sits för att inte flyga av, plus att man får in balansen. Annars så är ett tips att försöka få någon att stå bredvid som kan säga till så fort hälen åker upp elle man slänger fram överlivet. Framförallt gäller det att öva så mycket så att det kommer automatiskt.

Undrar om du varit med på någon stilhoppning?
Vad fick du för poäng i så falll?
Var med i mountin horse cup för ngra år sen med ponny, och då tänkte jag så mycket på att det var stilhoppning att jag red i slowmotion och lyckades få tidsfel i en LB haha.

Hej! Bra blogg:-) undrar hur du utfodrar hästarna under tävling?
Tack! Precis som vanligt, men kanske med lite mer betfor. Sen när det är varmt brukar jag tillsätta extra salt också.

Har du något tips hur man kan träna upp sin avståndsbedömning? Älskar din blogg :D
Lägga ut en bana med bommar hemma och rida den så ofta som möjligt. Det sliter inte på hästen samtidigt som det är superbra träning för ögat. Vad roligt :)

Har du haft tankar på att till slut få upp Lito och Zazou till de klasser du tillslut tävlade Ture med? :) Alltså 1.5o typ :)
Ja det är såklart mitt mål iaf, sen får vi se hur det går!

Hejsan! vill säga att du har en superbra blogg!!!!
1. Är du någonsin nervös när du tävlar?
2. Är det hästar du vill jobba med i framtiden? Och isåfall, hur långt vill du komma?
3. Tränar du något förutom ridningen?
Tacktack :) 1. Ja ibland! 2. Nja, tror inte det faktiskt. Men jag kanske ändrar mig! 3. Nej inte i nuläget, men jag borde göra det känner jag.

Måste bara fråga också, hehe, ditt hår är alltid så platt och fint. Plattar du det eller är det så platt naturligt?
Tack för en jättebra blogg!

Nej det är så platt av sig själv (tyvärr). Vill ha lockigt! Tack själv!

Har du nå bra tips på bra markarbets/hopp övningar som man skulle kunna köra?
Kolla i kategorin "övningar" :)

Vad tycker du om NH?
Vet inte exakt vad det är om jag ska vara ärlig :p

hej,jag har en ponny som är 18 år och har varit i fint hull nu på vintern/våren. Hon älskar mat och nu går hon ute dygnet runt dock så är dt inte så mkt gräs i hennes hage men hon har gått upp lite i vikt o fått lite gräsmage. jag hade tänkt att jag kanske skulle gå lite med henne på morgonen kanske i en 20 min o sen rida på kvällen men dt blir väl inte för mkt för henne så att hon blir slutkörd/utsliten att gå två gånger per dag? vet ju att hon har lätt för att gå upp för älskar mat.
Nej inte om du bara går en gång, det är nog bara bra för henne :)

vad tycker du om rollkur (eller LDR eller hperflexions vad man nu vill kalla det)?
Tycker det är hemskt!

kan du inte lägga upp en film där du rider dressyr på alla tre :) (4 om man tar med Ture)
Jo det kanske jag kan ngn gång :)

När märkte du att din blogg började växa :)?
härligt blogg för den delen :D
Den har växt sucessivt hela tiden tror jag :) Tack!

Hej! Älskar dina fina pollar o din ridstil, grym helt enkel!
Men min fråga är, kommer du vara med på Gotland då Wisby Ridklubb har nationell hopptävling?
Vad roligt, tack :) Nej tyvärr!

kan du inte skriva vad det är för modell och färg du har på din/a cwdförbygel/ar :)? kanske lägga ut länk på modellen också och vart man kan beställa :)? tycker den e skitsnygg!
Tror att det är den här jag har. Har en mörkbrun och en brun :)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack för en skitbra blogg =) Vilket inlägg var det du skrev om photoshop? Kan du länka det? skulle va jättesnällt =)

2010-08-16 @ 15:28:18
Postat av: ponnyryttare

Hej! Har du något tips hur man får sin ponny i tävlingskondition snabbt efter sommaren? Har hållit igång, men behöver mer muskler och mindre mage;)

2010-08-18 @ 17:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0