-

idiot du sa precis att Z hade vilat jätte många dagar, hur jävla bra är det då att ta med en omusklad unghäst till en träning som dessutom har ståt flera dagar??????? förklara gärna

Svar: Vet inte varför jag ens svarar på den här "frågan", men var bara tvungen. Blir lika förvånad varje gång jag ser såna här kommentarer. Egentligen är det ju en ganska befogad och intressant fråga, men när man formulerar sig på det sättet undrar jag vad man egentligen vill få ut av det man skriver...

Aja, kan väl förklara som skribenten så snällt ber mig att göra. Att Zazou fick några dagars vila är inget jag ser som en nackdel (som jag skrev förut), utan jag tror det är bra för lite orutinerade hästar att få en kort paus från arbete ett tag rent psykiskt. Några dagars vila är ju absolut inget en häst berörs av fysiskt, dvs. om det sker vid ett enstaka tillfälle likt detta.

På frågan låter det nästan som om hon inte har en enda muskel på kroppen, men hon är ju faktiskt fullt igång och rids 5-6 dagar i veckan. Även innan jag köpte henne var hon i bra form, hon tävlade och tränades som vilken häst som helst. Visst behöver hon mer muskler på många ställen, men hur ska hon kunna få det om jag inte tränar? Hon är ju dessutom inte 4 år utan hon är faktiskt 6, så hon är ju absolut färdigväxt och allt sånt kroppsligt, och även i så pass bra form att hon är redo att börja byggas upp till full styrka.

Så jag ser faktiskt ingen som helst anledning till att ifrågasätta varför jag skulle ta med henne? Snarare tvärt om, det vore ju ganska dumt att inte göra det. Jag vill ju verkligen komma igång med henne nu, hon ligger ju redan efter i utvecklingen åldersmässigt så vi har mycket att ta igenom om man säger så!

Zazou och hennes förra ryttare på hennes första utomhustävling, maj 2009. Källa


Kommentarer
Postat av: Lina

Det var en korkad fråga av henne. Jag tror att du gör helt rätt i att åka med henne på träning i helgen och en kort vila ÄR bara bra när det inte är i samband med skada.

Personen i fråga hade nog en dålig dag. Hoppas du inte tar åt dig.



Fortsätt dom du gör för du är ruskigt duktig och lycka till i helgen!

2010-02-11 @ 22:57:19
Postat av: Ebba

Hålelr helt med dig Mikaela! Det är ju självklart att du ska ta med dig henne! FAttar inte varför personen äns ifrågasätter det!

2010-02-11 @ 23:10:28
Postat av: Maja

Man kan inte låta bli att fascineras av en del människor, haha!

Hon trodde säkert på allvar att du skulle åka iväg och träna på 1.50-banor med lilla Zazou efter flera dagars plågsam vila, haha!

Ursäkta men jag kan inte låta bli..!

Tror dessa bloggläsare verkligen att man inte känner sin häst? Bara för att man rider för tränare behöver det inte vara ett stenhårt pass, och du är ju bevisligen ryttare nog att avgöra hur mycket och hur hårt din egen häst ska gå.

Jag kan egentligen inte se ett bättre sätt att påbörja en "igångsättning" än för en tränare, då får man ju hjälp från början och vet på en gång vad man ska jobba vidare med!



Go for it, och jag hoppas verkligen inte att du tar åt dig när du själv vet hur mycket mer erfarenhet och kunskap du har än dessa bloggterroristerna :P

2010-02-11 @ 23:11:38
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha, vilken dum fråga! Sånna människor ska du bara igonrera :)

2010-02-11 @ 23:30:51
Postat av: Linn Skjetne

Alltså herregud, en del människor blir man så trött på :) Det var ju inte så att Z hade vilat i 1månad direkt. Håller med dig Mikaela, du är så duktig så all cred till dig!

2010-02-11 @ 23:44:56
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: ponnymamman

Måste bara säga att jag tkr det är imponerande av dig, Mikaela, att du tar upp ett inlägg som egentligen inte är nåt annat än ett rent påhopp, och tar dig tid att svara på det på ett fantastiskt trevligt o sakligt sätt, helt utan onödiga kommentarer.

Verkligen beundransvärt! Du är stark o duktig o en härlig förebild f våra unga ryttare!!!

2010-02-12 @ 00:00:31
URL: http://envanligponnymamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Herregud, vad har hon vilat 3 dagar eller vad va det??!! Alltså folk, fan de är så okunniga så det är skrämmande, hoppas idioten inte har häst själv.



Såhär är det, de kan vila helt i 3 veckor utan att det händer något!! På en unghäst är det kanon med några dagars/en veckas vilande emellanåt, de smälter det de lärt sig då, och evt träningsvärk får försvinna helt. Och oftast går de bättre efter vilan, precis som i detta fallet alltså. Dessutom har ju hästen gått i hagen och rört sig med andra hästar, så helt stilla har hon ju inte stått direkt.

2010-02-12 @ 09:05:08
Postat av: Elin Fornbrandt

Någon som hade vaknat på fel sida, eller alltid uttrycker sina frågor så otrevligt? Haha, jag är faktiskt rädd för att det var det sistnämnda. ;)



Men tycker du svarar bra på frågan! Bara att skratta åt sådana som inte har något annat för sig än att irritera sig på folk. You go girl! ;D

2010-02-12 @ 09:26:01
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Carro

Haha, vissa personer borde verkligen ta och ge sig^^

2010-02-12 @ 09:51:02
URL: http://hastochtraning.blogg.se/
Postat av: Rebecka- Dressyren

Haha! Åh herregud, för det första vet du faktiskt bäst själv och hon är ju inte omusklad någonstans :o

Och för det andra tycker jag att det är så otroligt tråkigt med sådana kommentarer du gjorde helt rätt som svarade på ett sådant sätt:) Otroligt avunsjuk person antagligen :) Din blogg är verkligen grymt bra, även om jag är dressyrryttare så har jag läst din blogg hela tiden :D Du skriver om så bra grejer! Och hästarna är jättefina:D

2010-02-12 @ 10:00:16
URL: http://dressyren.webblogg.se/
Postat av: tessan

håller med föregående talare !

All cred till dig !

Lycka till med Z !

Kram T

2010-02-12 @ 10:01:55
Postat av: Johanna

Folk är bara avundsjuka!! Himmla tråkigt men skit i dem.

2010-02-12 @ 10:51:51
Postat av: Jess

Ja, folk hugger verkligen till på minsta lilla sak... Jobbigt men sant.



Tänkte bara skriva vad jag tycker. Min hästar går i en rätt stor hage som han rör sig fritt i. Vilar han en dag skrittar jag och travar lite dagen efter, men det är jag det. Jag är otroligt försiktig och rädd om honom, och jag säger INTE att du inte är det, verkligen inte.



Sen är det ju väldigt stor skillnad på om Z hade boxvila i några dagar och sen iväg på stenhård träning, vilket jag inte tror att hon hade? :)



Superbra blogg, keep up the goooooood work! :D<3

2010-02-12 @ 11:07:23
URL: http://barajessy.blogg.se/
Postat av: Josefin

Åh, skit i sånna patetiska människor, det är helt uppenbart att hon är så grymt avundsjuk på dig! :s Jag tror att vi alla vet att du är en tillräckligt bra ryttare för att kunna avgöra hur hårt din häst ska gå. ;)

2010-02-12 @ 11:18:25
URL: http://ridsport.bloggplatsen.se/
Postat av: Anna

Håller med dig helt och hållet på allt. Ville även påpeka att en hästs skelett inte är färdigväxt förren den är 8 år. Dock så tycker jag fortfarande inte att påhopparen har några som helst belägg för att skriva det hon gör. Fortsätt som du alltid gjort!

2010-02-12 @ 12:54:13
Postat av: Åsa

Ha, vilket nötskal som har ställt de frågan! Personen ifråga borde veta bättre. En häst förlorar ingenting på att vila några dagar, vare sig muskelvis eller kondtionsmässigt - och det är ju inte så att det var boxvila, hagen är oxå stimulering för hästen!

2010-02-12 @ 13:01:30
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: E

När ska du ta upp för vad du letar för häst??? och vad du söker?? ska du bara köra tävla o sen sälja?? försod nog att du gjorde väl så med lizza????? eller vad letar du efter?? en häst att rida 150 på????? vad ska du göra med Z ?? ska den också säljas sen eller????? vilka pris klasser letar du hästar i och vad söker du helt enktl??

2010-02-12 @ 13:27:24
Postat av: Sandra Brunell

Helt otroligt korkad fråga..

Skönt att du orkar stå på dig själv.. :) Du har helt rätt i svar på "frågan"... Jag är helt på din sida.. :)

2010-02-12 @ 13:44:44
URL: http://tenglami.blogg.se/
Postat av: Lotta

en fullt igång häst kan stå en vecka utan att tappa kondis eller nått. så några dars vila gör inget :p

2010-02-12 @ 13:53:48
URL: http://excellentcharm.blogg.se/
Postat av: madde

Hej!

Vill bara säga att var och en gör vad man tror är rätt för sin häst sen får andra tycka vad de vill.

Jag gör som du mikaela och låter hästarna få lite vila ibland. Vilket jag tror på. Älskar din blogg fast och får massa insperation av dig till min egen ridning. Tävlar mest dressyr men har kommit på hur kul det är att hoppa när man gör rätt. hihi

Ibland när man får ide´torka el ingen drivande ork så läser jag om hela din blogg och vips så har jag mycket mer energi och någon bra övning el nått som du gjort med dina hästar. Fortsätt gärna med detta du är en stor förebild för mig all cred till dig// madde

2010-02-12 @ 15:08:57
Postat av: Danielle

Jag har nog bilder på henne med hennes förra ägare :)

2010-02-12 @ 15:31:32
URL: http://daniellenarberg.blogg.se/
Postat av: lena Mazetti

Hej Mikaela

Har en 15 årig dotter som rider ponny o har följt din blogg ganska länge så även jag som mamma o jag vill bara säga att du är en otrolig inspirations källa o förebild. så stort tack o lycka till med allt.hälsn lena

2010-02-12 @ 16:54:11
Postat av: josefin

Men det var ju en av dom mest korkade frågorna nånsin! tycker också att du gör rätt i att åka på träningen med henne! Som du själv skrev, hur ska hon få mer muskler osså om man inte tränar? :) Kommer säkert gå jättebra på träningen och ev. tävlingen nästa vecka! :) Lycka till! :)

2010-02-12 @ 17:54:13
URL: http://josefinzander.blogg.se/
Postat av: Kristina

Hej Mikaela!

Måste bara önska dig lycka till, både med träning och den planerade tävlingen med Z. Jag har följt dig och Z sen du köpte henne, via din blogg. Jag kom hem och Z var borta!!? hade ju faktiskt inte tänkt sälja henne, men F sa att ni passade så bra ihop, och ibland får man sälja det som går att sälja, när man har ett försäljningsstall. Jag köpte Z som 1 åring i Holland, och hade tänkt ha henne några år - tror väldigt mkt på hennes kapacitet, hon löshoppade fantastiskt redan som åring. Men du är säkert rätt person att ta fram hennes bästa sidor - så än en gång lycka till.

Kristina, mamma på Tallbackagård

2010-02-12 @ 19:56:38
Postat av: FRIDA VILTORSSON - Det mesta mellan häst & hov

vilken störande kommentar -.- ska man fråga något kan man la vara lite trevlig i alla fall. Tycker att det är bra att du inte tar åt dig !!

2010-02-12 @ 21:01:31
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Tror inte heller att någon eller några dagars vila gör något... Min unghäst har väldigt mycket fullblod i sig, och man måste verkligen vara uppmärksam och riktigt rida henne, hon kräver sin ryttare. Ibland när jag känner mig väldigt trött eller är stressad, så får hon helt enkelt vila/longeras/promeneras för att undvika problem som kan uppstå pga att JAG inte är i form riktigt. Vi har en väldigt bra relation och hon är väldigt positivt inställd till arbete, och jag tror att hennes välmusklade kropp ser ut som den gör just för att hon får tid att återhämta sig emellanåt :) Hon går i normala fall 5-6 dagar i veckan (allt från lugna uteturer till träning) men ibland blir det att hon går ca 4 dagar. Det bästa är väl att alla går på sin egen känsla och sunda förnuft - vad passar mig och min häst? helt enkelt :)

2010-02-13 @ 18:43:49
URL: http://seamonkey.blogg.se/
Postat av: ylva

heej! jag tycker att den som skrivit komentaren du svarat på gjort bort sig lite!

jag har själv unghästar och ag låter dom få ngn vilo period då och då för att smälta allt!

och sen at du tar med henne tycker jag bara är rätt, hon är ju inte direkt ngn omusklad 4 åring som nyss börjat hoppa .

2010-02-13 @ 23:00:38
URL: http://ylvafalkestrom.blogg.se/
Postat av: Lollo

Tycker du gör helt rätt i att ta med henne. Lycka till:)

2010-02-14 @ 08:56:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0