Ang säkerhetsväst

Denna diskusion har varit uppe förut i min blogg - ska man eller ska man inte ha säkerhetsväst? Har skrivit lite om hur jag sälv ser på saken, och några läsare har skivit deras egna åsikter och erfarenheter. En del menar på att säkerhetsvästen många gånger snarare stjälper än hjälper, medan andra tycker att alla alltid borde rida med väst. För att komma till inlägget, tryck HÄR (dock ca ett halvår gammalt, så idag ser jag väl lite olika på några saker, men i grund och botten har jag kvar samma åsiker). Dela gärna med er av era egna tankar, det är alltid lika intressant att läsa!


Förra året i Belgien - utan väst. I Sverige är ju säkerhetsväst ett måste vid hopptävlingar för ungdomar upp till 18 år. Utomlands har dom inte alls hakat på den regeln, utan där är det helt upp till en själv.

Kommentarer
Postat av: Annica

Jag har aldrig använt eller ens provat en väst! Men när jag började rida var det inte samma självklarhet att ha väst. Tror inte ens att de vanligaste (hööks tex.) varuhusen hade en säkerhetsväst i sortimentet. Men skulle jag ha börjat rida idag är risken betydligt större att jag skulle ha använt mig av väst vid ridning i alla disipliner.

2010-02-05 @ 21:59:28
URL: http://annicahedlund.bloggagratis.se
Postat av: Sabina

Tycker att det är bra att man ska ha väst upp till 18, visst är det besvärligt med väst men efter 18 så får man göra som man vill, och då har man ju växt klart osså oxå, så man är väl lite "starkare" antar jag.

2010-02-05 @ 22:07:04
URL: http://szander.blogg.se/
Postat av: Katarina

Har ju en unghäst som dessutom är mesig (och kastar sig åt både höger och vänster) så jag rider alltid med väst hemma. Med tidigare häst har det vart lite så där med väst på tävling, beror lite på hur varmt det är och så, men aldrig på dressyrtävlingar i alla fall.

2010-02-05 @ 22:10:54
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Johanna

Haha, jag fyller ju 20 i år och tävlar fortfarande med väst.. :P Jag känner mig säkrare då och vågar satsa mer! Det känns så naket utan :)

2010-02-05 @ 22:22:28
URL: http://hoppryttarinnan.se
Postat av: Linnéa

Jag tycker att det är upp till var och en. "smaken är som baken" Själv tycker jag bäst om att ha väst, men bara när jag tränar och tävlar =)och på vintern så man blir lite varmare xp

2010-02-05 @ 23:05:49
URL: http://hamiltonhrimnir.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej Mikaela! Jag satt och kikade på hästannonser och fick syn på denna, e. Cardento =)

http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=137859&catid=searchresults&searchid=2329781

2010-02-05 @ 23:07:27
Postat av: Maria Gustavsson

Jag använder väst och kommer fortsätta, antaglien, eftersom min häst hoppar så konstigt x)

2010-02-05 @ 23:09:20
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: Anki

Jag har tyvärr ingen väst längre, har växt ur min. Men jag håller med dig om att var och en är ansvarig för sig själv.

Tycker dock att det är bra att yngre måste ha väst, för annars är det lätt hänt att man skippar det för att se cool ut.

På tävlingar och träningar bör man egentligen alltid ha väst för att vara en bra förebild..

2010-02-05 @ 23:35:05
URL: http://blackwing.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker det känns som en frihet att man är mycket mer rörligare utan väst, jag föredrar utan även om man vet att man kan flyga av, möjligheten finns alltid men sen finns det dom som faktiskt har "klister i rumpan" och det händer mer sällan. Visst det säkra före det osäkra, men tror det är upp till var och en. I o för sig känner jag mig nästan säkrare utan väst, jag vet då att jag inte kommer var så pass stel och spänner mig mindre, det måste ju vara ett plus liksom

2010-02-06 @ 00:26:37
Postat av: Anonym

Personligen känner jag mig mycket stelare och klumpigare med väst och jag rider faktiskt bättre utan.

Men däremot tycker jag att det är bra att ha väst vid uteritter, då man rider ensam eller på okända hästar etc.

2010-02-06 @ 00:53:42
Postat av: Åsa

Eftersom jag är uppvuxen under den period så säkerhetsvästen var mer lik en betongklump som inte gick att forma, så har jag väldigt svårt för säkerhetsväst idag. Köper jag en unghäst ngn gång har jag funderat på att köpa en, men då ska de bannemig sitta föjäkla bra och vara smidig som tusan för att de ska vara värt de. Med väst känner jag mig klumpig och osmidig och har svårt att "hänga med" och parrerra när hästen gör ngt "dumt". Så jag rider utan. MEn jag tror att de som är uppvuxna med väst idag kommer att ha, och har, en helt annan syn på saken. Det är nog en vane sak. Dessutom går ju forskningen frammåt, och västarna blir bättre (har jag hört iaf)

2010-02-06 @ 08:31:38
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: mikaela

jag tycker att det är bra att man måste ha väst i sverige upp till 18år.

Men själv så gillar jag inte att rida med väst, är allt för dålig med att rida med den. Även fast jag har en ponny som blir rädd, är busig och kan dra iväg ibland.



Ganska dumt av mig att inte använda min väst så mkt, jag har en skön väst egentligen.



Men jag tycker att det är mkt rörligare utan väst och såå mycket skönare utan.



Men jag ska försöka bli bättre :p

2010-02-06 @ 08:47:37
URL: http://miiiiikaelaskoglund.blogg.se/
Postat av: emeliee.

vad är det för bet du har på bilden på din häst? :)

2010-02-06 @ 09:03:20
Postat av: josefin

Tycker att man borde rida med väst faktist. Det är ju en säkerhets grej... Men jag föredrar själv att rida utan ;)

2010-02-06 @ 10:30:21
URL: http://josefinzander.blogg.se/
Postat av: Liz

Personligen tycker jag att man borde använda väst jämt. Visst är det varje persons ansvar och man får välja själv men jag tycker att det är riktigt töntigt att rida utan väst!

Ala de argument som finns "mot" väst är bara löjliga.

Är västen obekväm så bode man nog testa en annan modell. att det är fult... ja men det är ju mycket snyggare att sitta i rullstol...

Att "jag ska ju bara rida dressyr" eller "den här hästen är så snäll" är ju ännu dummare. Man kan ramla av på alla hästar även om det är världens snällaste och man behöver inte ens ramla av, man kan gå ikull med hästen och då hjälper det knappas med bra balans eller en snäll häst.

Nej, hjälm och väst borde vara en självklarhet för alla! Och jag förstår inte varför man bara måste ha det tills man är 18? Kan man inte skada sig när man är över 18? Eller är det en oskriven regel att alla över 18 är jätteduktiga och ramlar aldrig av och går aldrig ikull med sina hästar?

Min åsikt är att rider man utan väst kan man väl lika väl rida utan hjälm också, för man har ju uppenbarligen ingenting att skydda där uppe heller!

2010-02-06 @ 11:14:53
URL: http://lillagoajag.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hej, intressant blogg :)

Själv tävlar jag och tränar galopphästar och rider alltid med väst. De gånger jag ramlat av har dock inte säkerhetsvästen gjort så mycket nytta men eftersom det handlar om mycket unghästar och extramt laddade hästar dagarna innan tävling så ser jag det som självklart att ha det. I löpen är det dessutom obligatoriskt. Västarna jag använder är Racesafe västarna, jag har en ordentlig klass 3 väst i träning men en mindre och naturligvis, sämre klass 1 väst i loppen. Kan verka dumt men över lag så står man mer ihopkrupen i loppen än i träning och de större västarna är helt enkelt för klumpiga att använda då! Rekommenderar helt klart även ridhästfolket att använda dessa Racesafe västar, jämfört med de äldre modellerna som t.ex. Globus så är känns det nästan som att man rider utan när man använder racesafe. Det är värt att prova iaf, om man känner att man gärna rider med väst, men vill ha en bekväm ;) De är dessutom så smidiga att de får plats under kavajen, så då behöver det inte så fult ut heller :)

2010-02-06 @ 11:17:49
Postat av: Johanna

Är det så att man bara har väst det året man är arton? Och det året man fyller nitton behöver man inte det? Alltså man behöver inte ha fyllt nitton utan att det räcker med att man fyller 19 just det året? Hehe krångligt skrivet..

2010-02-06 @ 11:19:47
URL: http://johannakruse.devote.se
Postat av: Moa

Jag är verkligen en förespråkare om att alltid använda väst. Jag fyller 20 i år och kommer inte ta av mig västen på ett tag. Jag tycker att det är lika självklart som att alltid rida med hjälm.



Jag tror att det handlar mycket om att man måste vänja sig vid det. I början när jag blev "tvingad" att ha väst så hatade jag det och kunde inte rida för att det var så obekvämt och stelt. Nu finns det mycket mjukare västar men jag har också vant mig och nu kan jag inte rida uten. och vill inte:P



Tycker det är bra att alla under 18 ska bära väst på hopptävlingar men sedan får man välja själv. Då har man ju ansvar för sin egen hälsa och får då "skylla sig själv" enligt mig:)

2010-02-06 @ 12:30:53
URL: http://moazalar.blogg.se/
Postat av: Juse

Jag rider alltid med väst om jag rider ut eller hoppar. Sen så rider jag bara utan väst på hästar som jag känner. Men det är ingen fösäkring. Men jag kommer aldrig hoppa utan väst. Om jag inte ksulle haft väst en gång när jag hoppade skulle jag vrait förlamad idag.

2010-02-06 @ 15:27:12
URL: http://thiscan.blogg.se/
Postat av: Stina

Fina!

Håller helt med om västen! En fråga, använder du ngn form av sadelpadd? Varför / Varför inte? :)

2010-02-06 @ 16:11:13
Postat av: Emma

jag tävlade i söndags (utan väst), jag ramlade av och har inte kunnat gå ordentligt under hela veckan. har bara legat i sängen. haha, jag brukar alltså rida utan, men jag ska köpa en ny säkerhetsväst nu som jag säkerligen kommer använda mer.

2010-02-06 @ 16:45:51
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Johanna Torudd

Jag tycker att man ska få välja det själv, om jag hade fått välja hade jag inte ridit med väst.. medans vissa vill alltid ha väst.. så jag tycker att man ska få bestämma det själv! :)

2010-02-06 @ 16:47:15
URL: http://j
Postat av: Jennifer

Det är ju på egen risk, själv hoppar jag alltid med väst, känns tryggare! :)

2010-02-06 @ 22:46:40
Postat av: Ida A

Jag tycker det är jättebra att man måste ha säkerhetsväst upp till 18, därefter är man "stor nog" att bestämam själv. Jag är 21 men jag har alltid väst när jag hoppar, både på räning och tävling, jag tycker det känns nästan naket och konstigt utan, men så har jag ridit med säkerhetsväst sen var jag typ 10 år gammal :)

2010-02-07 @ 14:13:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0