Svar del 2

Har du någon tips på vart jag kan hitta ett fårskinnsfoder mot skav till en hoppgjord?
Tyvärr inte :(

Roligaste hästen du ridit och varför?
Oj vilken svår fråga. Hmm, kan nog inte svara på det. Alla är roliga på olika sätt liksom.

presenterna din mamma i ett inläg och hennes hästvana :) älskar din blogg :) kram
Snart ska faktiskt hon förmodligen skapa en egen blogg där hon kommer berätta det, men annars ska jag skriva ett inlägg :) Vad roligt :)

Kan inte du berätta hur de är att tävla internationellt, vad man ska tänka på, speciella regler och hur man anmäler mm?
Har ju inte tävlat så jättemycket internationellt, med den som var mest annorluna var nog belgien. Det var inte alls så strikt och ordningsamt som i sverige kändes det som. Tex så höll alla på att flytta runt i startlistan precis före start, så den stämde inte alls. Helt plötsligt kunde det liksom vara ens tur, trots att det enligt startlistan var 10 kvar före en, men då var det bara att säga till vid insläppet att man inte hunnit rida fram ordentligt så flyttade de ner en så långt man ville direkt. Sen så var banorna mycket längre, likaså omhoppningarna. Dessutom var den här bedömningen som typ aldrig är i sverige väldigt vanligt. Åh kommer inte ihåg vad den heter. Den var vanligt på mindre tävlingar i Sverige förut, kommer ihåg att jag ofta red den när jag red bponny. Ni vet när man om man går nolla i grunden får en ny startsignal till omhoppningen så har man typ ett visst antal sekunder på sig att starta. Aja :p
Det man ska tänka på om man vill tävla internationellt är att hästen måste ha FEI pass + lite extra vaccinationer genfört med Sverige om jag inte minns fel.
Man anmäler oftast via Svenska ridsportförbundet. Varje land får bara skicka ett visst antal tävlande till internationella tävlingar, så man ansöker om att få vara med så plockar ridsportförbundet ut dom som får åka.

Hejj!! Jag undrar om du har några övningar för att mjuka upp hästen och få den mer avslappnad, just nu rider jag en häst som känns ganska spänd främst i halsen... har du nåt tips???
Verkligen försöka ställa igenom hästen, göra mycket serpentiner, volter osv. Sen är cavalettis bra, framförallt på böjt spår, likaså sidförande hjälper som öppnor och slutor.

Vilken är den svåraste banan du har hoppat på tävling?
Det vet jag inte, alla är svåra på olika sätt liksom. Sen beror det jättemycket på vilken häst man sitter på, hur dagsformen är osv.

hur mycket kostade dina hästar?
Vill inte skriva ut det här.

Vad var det som fick dig att fastna hos Ture, Zazou & Lito som gjorde att du köpte dem?
Ture för att han verkade ha ett sådant himla bra huvud, bra galopp och lätt för sig öht, Zazou för att hon verkade så positiv och var väldigt rolig att rida, och Lito för att han hoppade bra, hade bra stam och vi tror att han hade mycket kapacitet.

Hur länge kommer du rida Joey :)
Typ över sommaren.

Vad föredrar du helst? Hoppning på gräs eller sand/ridhusunderlag.
När det är fint väder gillar jag att hoppa på gräs, men annars föredrar jag grus.

Vad har du för tips på hur man ska få hästen att hoppa bättre och rundare språng?:)
Mycket styrkeövningar. Travhoppning är bra tex, då blir hästen tvungen att använda kroppen och inte hoppa på fart och på så sätt lätt bli flack.

Undrar varför du inte kan uppdatera oftare? =)
För att jag inte har lust helt enkelt, och jag har bestämt att bloggen aldrig får vara något måste utan jag ska skriva här för att jag tycker det är roligt :)

hur fick du så långt hår? några tips på att få långt hår, det är jätte fint :)
Klippte mig aldrig, haha :p Tack! Fast nu har jag klippt av det nästan 2 dm.

tjänar du pengar på bloggen?
No

hur mycket ponny har du tävlat sm asså ponny då?
Hmm... Hoppade väl 2 på b-ponny, 2 på c-ponny och 2 på d-ponny. Tror jag iaf.

har du nåra syskon ?
Yes, en syster och en bror.

varför lägger du inte upp nåra inlägg i problem hjälp den kategorin ser rolig ut :)
Har lagt ner den katergorin tyvärr, den tog så mycket tid.

hej, hur gammal var du då du gick upp på stor häst? :)
Det var i början av 2008 tror jag, så då var jag snart 17.

vad hette din bästa ponny du har haft? :)
Jewel Samantah (b-ponny) och The Minestral (c-ponny)

Du och någon annan hade ju en hjälm butik. Kommer ni fortsätta med den?
Vet inte, just nu ser det inte ut som det tyvärr.

tränar du för nån? :) isf vem?
Ja det är lite olika, men mest för Ann Liwing.

Vad är dina åsikter om pessoa-bett?
Vet att alla säger att det är hemskt osv., har redan haft den diskusionen här på bloggen ett par ggr, men jag tror att det som alla bett beror mycket på vem som rider med det samt att vissa hästar faktiskt verkar trivas ganska bra med det.

Har du tävlat fälttävlan nån gång? :)
Ah på ponny, men det gick inte så bra :p

Med en häst som inte har blivit hoppad jättemycket och är sju år, hur mycket kan man förbättra frambenstekniken?
Studs brukar göra att dom blir lite kvickare fram och drar upp dom bättre.

Vad har du för tips på hur man ska få sig en "bra framgång" inom ridsporten ?
Att träna hårt och inte ge upp.

Vilka är dina mål inom ridningen & hoppningen?
Jag ska bara rida så länge jag tycker det är roligt, så får vi se hur långt jag kommer.

Har du tänkt dig någon gång att tävla utomlands, internationellt ? :)
Har redan gjort den ngra gånger :)

Tycker du man ska satsa på en gpa tone in tone eller en CO john whitaker hjälm?
Nu på sommaren ångar jag att jag sålde min gpa tone in tone, den är verkligen guld värd när det är varmt ute. Men jag tycker JW hjälmen sitter bättre, iaf på mig. Så det beror på hur ens huvud se ut och vad man prioriterar helt enkelt.

Hur ser en helt vanlig ledig dag ut för dig?:D
Idag var väl typ en sån. Då gick jag upp vid 8 och släppte ut hästarna (även fast jag skulle föredra att sova lääääänge). Sen gick jag ut och solade ett tag. Efter det fördrev jag tiden med lite andra saker, typ datorn osv. Sen efter middagen gick jag ut och red och tog in alla hästar.

Hej! Tycker att din blogg är jättebra, så tänkte passa på att ställa lite frågor nu :)
Rider du aldrig med säkerhetsväst längre nu sen du blev YR? Om, när då isf?

Vad kul :) Nja, mycket sällan. Kan inte komma på när jag hade den sist :p

Brukar du använda martingal på dina hästar?
Ja när jag hoppar.

Vet du något om de här betten som liksom består av " kulor"? Har blivit rekommenderad ett sånt men vet inget om det...
Nej tyvärr :(

du hade ju en fråga om läsarna hade sett dig någon gång med eller utan häst, vart hade du blivit "sedd" mest typ?
Det var nog på tävlingar. Om jag ska nämna ngn speciell så var nog Göteborg horseshow vanligast, vilket inte är så konstigt iom att det är den tävlingen jag tävlat på där det varit mest publik.

Vad är det viktigaste att tänka på om man ska tävla internationellt ?
Att vara förberedd och inte stressa upp sig om saker och ting är annorlunda än här i sverige.

Vad är ditt tips till en häst som har svårt för kombinationer, hon lägger till ett extra för hon räcker inte till. har inte särskilt kort gallopp direkt :S blir lite svårt att hopa högre än LA...
Att som ryttare försöka tänka på det här och hjälpa hästen. Tex att försöka få den att hoppa ett lite längre språng in (komma lite längre ifrån det första hindret), så att den landar lite närmare b-hindret och på så sätt lättare räcka fram. Sen att träna mycket kombinationer hemma, det verkar som att antingen hästen eller ryttaren är lite osäker på just kombinationer.

Ditt tips att bli mindre höjdrädd??
Inte hoppa högre än vad man känner sig redo för. Är man säker på att man klarar det så blir det inte lika läskigt. Sen som jag skrivit förut är ett bra knep som jag brukar använda mig av att bygga upp jättehöga hinder på volten och låta dom stå där ngra dagar. När man sedan sänker ner till sin höjd så brukar det kännas väldigt lågt.

har du tävlar dressyr någon gång? Vilka klasser?
Ja, men det är inget jag vill göra igen, gick skit haha. Tror det var LC eller nåt sånt på en bponny för 100 år sen. Det gick så jäkla dåligt så det slutade med att jag hoppade ut över dressyrstaketet mitt i programet och gick bort till transporterna och grät :p

hur högt har du tävlat?
150

bästa tävlingsplatsen?
Har skrivit om det HÄR

har du tävlat någon annan gren än Banhoppning? :)
Yes, dressyr och fälttävlan, men bara enstaka gånger.

och Vilka bloggar läser du?
"storbloggarna" och kompisars bloggar samt ett par hästbloggar.

Hur gammal var du när du började rida?
Typ 5 kanske.

Vad vill du göra nu efter studenten, vad vill du jobba med?
Typ nåt vanligt halvtidsjobb i närheten, och sen satsa på ridningen vid sidan om.

Vad är dina mål för det här året?
Zazou och Lito vill jag ska vara stadiga i 130, och Ture vill jag först och främst ska bli frisk sen får vi se. Joey ska ju säljas.

Saknar lite tränings shemanen som du hade förut. Tyckte det va bra :)
Hade tänkt skriva ngt lite allmänt schema snart faktiskt, tycker också dom var bra :)

Är det någon tävling inplanerad för Lito och Zazou snart? :)
Zazou ska tävla i helgen, sen ska båda förhoppninsgvis till Näset om ngra veckor.

Vad är skillanden med att tävla 100 cm och 110 cm? Speciellt med banor osv. Tävlar lokalt. Älskar din blogg. Du är min förebild och jag tror du inspirerar tusentals! :-)
Tycker inte det brukar vara så stor skillnad på banorna. Kanske att det är större risk/chans att det är kombination i 110 och de brukar ta in ett par lite mer läskiga hinder. Kanske att hindrena står lite närmare varandra också samt att de kommer lite snabbare, men det är så olika vem som bygger.
Vad glad jag blir, tack :)


Kommentarer
Postat av: hanna :)

Bra svar :)

du skrev ju att du skulle tävla på näset i det näst sista svaret, är det i falkenberg eller? det heter så där iaf ;)?

2010-07-03 @ 02:39:57
URL: http://hannabresellss.blogg.se/
Postat av: Matilda

Tack! Ja det är jättespännande, han blir dörhoppningsvis något bra. :) Stammen är ju inte fy skam direkt.

Han lär bli skimmel som sin mamma tyärr men nu är han ju himla fin i alla fall. :)

Ska du också iväg och tävla i helgen? Jag ska bara rida imorgon men fasar lite för hur hästarna ska ta det för det ska bli 32 grader! Puh..

2010-07-03 @ 11:03:21
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: sara

vad tycket du om SM i Umeå alltså arrangemanget, banorna och tävlingen överlag? :)

2010-07-03 @ 14:06:16
Postat av: Yasmine

Jag tror bedömningen hette A1:c? men det var vääldigt längesedan jag såg det på tävling!

2010-07-03 @ 16:29:26
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: EmbLeM

Nej A:1A hette bedömningen. Och när man fått ny startsignal till omhoppningen hade man 30 sek på sej att passera startlinjen

2010-07-03 @ 19:09:39
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Jojjo

Till dig som undrade om fårskinnsfoder till en hoppgjord. Tror inte det finns, men det finns hoppgjordar med fårskinnsfoder (som man kan ta av) tex. Santa Cruz har en sån :)

2010-07-03 @ 21:43:10
Postat av: Johanna

Du som frågade om ett bett som består av kulor, kan det vara ett waterford-bett du menar? :) Jag googlade lite på det när jag blev rekomenderad det till min häst, så googla på waterford bett så kommer det nog upp en del! :)

2010-07-04 @ 19:36:32
URL: http://johawnna.blogg.se/
Postat av: Johanna Nylén

i min blogg har jag skrivit ett inlägg för dig som undrade tävlingar utomlands ser ut:)



O till Mikaela: Sjukt bra blogg!!!

Postat av: D A G A K A R L S S O N

Asså förlåt om jag är jättekorkad nu, men vad menas med öppnor och slutor? x)

2010-08-12 @ 12:45:37
URL: http://dagakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0