Dressyrträning

Första gången jag tränar för denna tränare (eller har tränat för henne för typ 10 år sedan också, men det gills inte), och jag måste säga att jag fick rida på ett väldigt annorluna sätt för mig.

Hela passet gick praktiskt taget ut på att få Zazou låg i formen, hitta sin egen balans samt bli mjuk i nacken och släppa loss i bogarna. För att få henne så skulle jag rida med ganska långa tyglar, jobba mycket mer innerhanden och praktiskt taget inte ha något stöd på ytterhanden alls. De flesta av oss hoppryttare har ju fått inpräntat att man alltid ska ha stöd på ytterhanden, så det kändes lite konstigt faktiskt. Sen skulle ja så fort hon började springa eller inte lyssna, bara ta i innnerygeln och böja henne tills hon släppte efter och slappnade av. Det var viktigt att jag var avslappnad i mina hjälper och i armarna, samt att jag aldrig höjde händerna.

Jag är lite kluven om vad jag tyckte om träningen. Zazou gick inte alls särskilt bra stora delar av passet, jag tycker hon gick 1000 gånger bättre när jag red fram själv så som jag brukar rida, då kändes hon superfin! Det tränaren sa lät dock vettigt, så kanske är det så att det här bara var första stadiet och att det behövs några träningar för att det ska "fungera".

En liten fillm från slutet av passet. Här gick hon förhållandevis bra. Fast galoppfattningar är verkligen något vi behöver öva på, dom blir dessutom sämre ju tröttare hon blir :p


Kommentarer
Postat av: bella

Detta är ett mycket bra sätt att lossa hästen i bogar, nacke och överlinje. Viktigt är dock att variera mellan detta arbetssätt och mer "traditionell" ridning på yttertygeln. Själv rider jag ofta så efter att min hopptr'nare intruducerat mig för detta ridsätt...vilket fått henne mycket mjukare och smidigare. Klart att det känns ovant i början för både dig och hästen. ge det bara några ggr så ska du se att det hjälper otroligt mycket=)Särskilt på en lite spänd och het häst som Zazou!

2010-03-17 @ 07:10:13
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Ebba

Synd att det gick dåligt:/, men det kan ju vara nyttigt att rida på olika sött? :)

2010-03-17 @ 08:11:49
Postat av: Anonym

vad hette din tränare?

2010-03-17 @ 08:30:57
Postat av: Anonym

träningen såg inte speciellt rolig ut att sitta på volt varv efter varv...men jag förstår tanken med lite längre tyglar o mer inner...det funkar bra vissa dagar..

2010-03-17 @ 09:09:46
Postat av: Therese

Min dressyrtränare säger samma sak, att man ska använda mer innertygel.



Haha, måste bara påpeka att din mamma är rolig i klippet. Jag antar att det var din syster som fråga "vad blir det för middag" och din mamma "det bliringen middag, älskling" HAHAHA! Lät bara lite roligt, haha!



Jag tycker videon såg bra ut. =)

2010-03-17 @ 10:07:56
Postat av: johanna

Fint hon står, tränaren. Haha.

KG säger också att man ska rida på mycket innertygel, men man ska ha stöd på ytter också och att hästen inte får gå så ställt/böjd som zazou gjorde vissa stunder, då tappar man ju yttersidan helt.. Zazou kommer bli fin!

2010-03-17 @ 10:13:44
Postat av: Anonym

Jag tycker att så som du red henne hos Sylve fungerade bra. Här tycker jag det var onödigt nötande på volten faktiskt. Finns andra saker som man behöver träna först, när det fungerar fungerar det andra med tror.



Träna galoppfattningar från skritt i stället, det är lättare för dem. Fatta runt ett hinderstöd eller ngt. Tänk att du vänder på bakdelen, bara lutar dig lite innåt och blicken dit du ska, lite ytterskänkel, kontakt med yttertygeln. På detta sätt lär de sig att fatta väldigt snabbt, de blir starka också och då kan de från trav med sedan.

2010-03-17 @ 10:27:45
Postat av: Anonym

Såg inte hela filmen men vilka fina "dressyröron" hästen hade i början. Kallar det så när öronen är helt avslappnade och fladdrar runt. Hästarna brukar vara riktigt avslappnade när öronen börjar bli så :)

2010-03-17 @ 10:35:41
Postat av: Emily

Tycker det lät jättelustigt av en dressyrtränare att inte vilja ha stöd på yttertygeln, särskilt på en häst som har lite svårt med att hitta en bra form och egen balans :P

2010-03-17 @ 11:10:03
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Haha, roligt att man hör i bakgrunden "Det blir ingen middag idag" :P



Det ser ju inte klockrent ut direkt men det tar ju ett tag för både häst & människa att anpassa sig efter ett nytt ridsätt! Bara att kämpa på :)

2010-03-17 @ 11:32:55
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej=)

super bra blogg och den är rolig att läsa.

Vad heter den där tränaren?:D

2010-03-17 @ 12:29:08
Postat av: karin

hahah undrar om tränaren inte får ont i ryggen av att gå sådär hela tiden...

2010-03-17 @ 12:52:55
Postat av: Maja

Jag tycker att det låter jättekonstig att man skulle balansera upp hästen på inner istället för yttertygeln! :O Speciellt en unghäst!

Jag kan hålla med om att det vore bra att få henne att jobba i lägre form och i mer självbalans, det kommer gynna hennes hållbarhet. Men enligt mig blir det förvrängt om man då rider på innertyglen.

Jag tränar på ungefär samma sak med min häst; lösgjordhet, smidighet och djupare form. Då ska man ALLTID ha stöd på yttertygeln, men ta mjuka ledande tygeltag med inner, och försöka tänka att bettet ska vara så mjukt och nästan som 'oljat' i munnen på hästen.



Jag har sett att allt fler tränare börjar fokusera på innertygeln just nu, men om man då är på volten och ska jobba hästen till innertygeln samtidigt som man formar sen längs volspåret så använder man sig alltså framförallt av ensidiga hjälper, och vad händer då med yttersidan!?

Ytan yttertygeln kommer hästen bli överböjd, skjuta ut bogen och sluta trampa under sig med inner bakben - hur bra låter det egentligen?



Nej, hade jag varit du hade jag nog kört mitt eget race eller hittat en annan tränare. Jag känner ju inte hästen, men jag hade inte velat rida min egen på det här sättet...

2010-03-17 @ 13:13:42
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Anonym

du sågar ju förfan ner stackars hästen,håll en låg och stilla hand så hästen får ett stöd!

2010-03-17 @ 14:43:28
Postat av: 1 14-åring med 4 ponnyer och 1 häst

Sånt här är ju jättesvårt! Alla säger olika. Lycka till iaf. Du är duktig!(:

2010-03-17 @ 14:49:32
URL: http://rebeccarostedt.blogg.se/
Postat av: En 14-åring, fyra ponnyer, en häst

Sånt här är ju jättesvårt! Alla säger olika. Lycka till iaf. Du är duktig!(:

2010-03-17 @ 14:52:56
URL: http://rebeccarostedt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Detdär med innertygeln är nog någonting som hon vill att du ska använda för att få Zazou att slappna av lite mer.

2010-03-17 @ 15:30:18
Postat av: Emma

Varför står tränaren så jäkla böjd åt höger hela tiden för ? :P Ser lite kul ut x)

2010-03-17 @ 15:32:40
URL: http://cookiies.devote.se
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

det finns ju hur många olika teorier som helst och alla tränare är ju olika. Själv fokuserar jag och mina två dressyrtränare mest på yttertygeln, vilket jag tycker är mest logiskt, samtidigt som vi arbetar lösgörande :)

2010-03-17 @ 15:35:45
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Karolina

Konstigt sätt att rida på bara innertygeln :o jag rider dressyr och jag blir ofta tillsagd att ha mer stöd på yttertygeln när jag rider för min tränare. :)

2010-03-17 @ 15:54:46
URL: http://karolinacarlevad.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, måste bara berömma dig för din blogg den är jätte rolig att läsa!!



Jag har upplevt med dressyr att det måste funka för alla, du måste tro på det tränare säger och tränare-häst-du måste få en bra kontakt. Tycker att det är jätte bra att du tränar dressyr med dina hästar, hoppas fler följer ditt exempel!!! Lycka till med allt!!

2010-03-17 @ 15:56:51
Postat av: Sandra

Jag skulle inte vilja rida for en tranare dar man snurrar runt pa en volt och drar i innertygeln. Speciellt inte pa en yngre hast! Kor pa ditt mer traditionella satt :)

2010-03-17 @ 19:03:05
Postat av: mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

jag tyckte det såg bra ut(:

2010-03-17 @ 20:37:12
Postat av: Ina

Vet inte om man kan säga att det är "onödigt nötande på volt" efter en film som är två minuter lång men...



Tycker hon ser trevlig och ganska avslappnad ut :)

2010-03-17 @ 20:41:30
Postat av: mickan

Hihi ^^ Vad roligt tränaren står xD

Bra ridet du rider verkligen bra!

2010-04-24 @ 15:59:01
URL: http://fudges.blogg.se/
Postat av: Moa

Vad duktig du är! Önskade att jag också kunde rida :P

2010-12-27 @ 12:48:34
URL: http://www.bokia.se/
Postat av: Marte

Bra vidoe måste jag säga :D Älskar hästar!

Postat av: Lourisa

Kul med lite olika teorier på träning:D Hoppas jag kan dra igång med min ridning snart, har haft ett lååååångt uppehåll:(

2010-12-29 @ 11:39:24
URL: http://www.konferensanlaggningar.se/
Postat av: dressage tant

Innertygel kan ställa hästen alltså verka lösgörande medan yttertygel alltid behåller takt och balans. att böja hästen för innertygel har blivit lite "trendigt" inom dressyrvärlden och användare utav detta hävdar då att hästen ska naturligt söka sig till yttertygeln. det som sker är att hästen blir överflexad i innersida, du tappar hela yttersidan och hästen blir endast "loss" i halsen. för att hästen skall blir lösgjord krävs att du arbetar hela kroppen inte bara att hästen knäpper av eller böjer nacken. rid som du gjorde innan för guds skull

2011-03-21 @ 14:09:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0