Svar på tal

"Ledsen och säga det men den har hemsk bakbensteknik.. Älskar inställningen annars på hästen och de, en aningen het kanske, men annars verkar den snäll och go. men den saknar tekniken, hoppar ju även utan rygg vet inte om det är för att du håller i den så mycket innan hindret, man ska ju hellst lätta ett gallopsprång innan, men jag vet ockå att det kan vara svårt när man har en het/pigg häst jag har en... Men försök tror det skulle hjälpa oerhört.."

"Ledsen och säga det", men jag tycker det var en lite konstig kommentar... Den är kommenterad till den här filmen ang Zazou.

Hemsk bakbensteknik, det var något nytt! Låter som om Zazou inte ens lyfter upp bakbenen. Och att hon har bra inställning men "saknar tekniken" det var också något nytt. Håller inte alls med ang det sistnämda faktiskt! På filmen i fråga hoppar hon visserligen inte några supersprång, men herregud det är ju knappt 120. Och hemsk tycker jag inte att hon hoppar på något sett! Det låter ju som om hon helt saknar framtid inom hoppsporten när man skriver så. Hon har visat förut att hon hoppar med fin teknik, så det är jag inte alls orolig för. (För övrigt så betyder ju faktiskt inte tekniken allt hos en hopphäst)

Sen det här med att jag håller i henne ganska mycket innan hindren - det gör jag medvetet. Det är nämligen det jag hört mest från hopptränare när jag ridit henne, att jag absolut inte får släppa iväg henne innan hindren utan nästan rida så långsamt jag kan. Anledningen är att hon kommer börja hoppa på fart annars, och det vill man ju verkligen inte. I nuläget går det inte att rida så långsamt, det blir lite bråk, hon vill ju helst springa iväg och slänga sig över. Sen tar hon inte alltid halvhalterna vilket leder till att det blir lite dragkamp ända in i hindren ibland (vilket inte alls är bra, det håller jag med kommenteraren om). Men sen kommer hon förhoppningsvis lära sig att vänta, och då kommer jag inte behöva hålla i henne så mycket.

Ang. att hon hoppar utan rygg, det kan hända att det blir bättre när hon lyssnar mer samt när det blir lite högre, men jag tror nästan att det är så hon hoppar. En bra hopphäst behöver ju inte hoppa jättemycket med ryggen - kolla bara på Shutterfly som många anser vara världens bästa hopphäst. Han om någon hoppar verkligen utan rygg!



Var bara tvungen att försvara Zazou (och mig) lite, jag tror hon kommer bli en superbra häst! :)

Kommentarer
Postat av: Elin

Oj vilken elak (och omogen!) kommentar. Tycker Zazou hoppat trevligt, hon gör precis det du ber henne om och då ska hon heller inte behöva göra något mer. Dessutom är det ju bara 120 och hur många kanonsprång blir det då? Hästarna tar ju knappt i ens. Dock blir jag förvånad över att tjejen tycker att hon är het!? Framåt är hon helt klart met het..? För mig är det mer när dom blir studsiga och verkligen ska iväg, satt dom mer kokar över lixom, hon ser ganska avspänd ut ändå ju, vilket är jättebra ju =)

2010-03-18 @ 18:47:18
URL: http://eliinwallin.blogg.se/
Postat av: Lamia

Haha "ledsen att säga det"

2010-03-18 @ 18:57:40
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, måste bara säga att den som kommenterat inte verkar veta vad den snackar om riktigt.



Jag tycker mer att det ser ut som att hon tycker det är så lätt att hon inte ens behöver eller försöker anstränga sig, och ändå glider hon lätt och smidigt som en katt över hinderna utan någon vidare ansträngning i tekniken.



Tycker du rider henne riktigt bra så det är klart att du inte ska ta någon skit :D

2010-03-18 @ 19:03:40
Postat av: Anonym

avis så de skriker om de tror jag han/hon är! läst din blogg ett tag (super!) och du vet nog själv hur du ska rida dina hästar bäst och inte nån som sett en film. angående tekniken säger jag ingenting (inte sett filmen) och om hon skulle ha något dåligt i tekniken så behöver de inte betyda att hästen är kass och aldrig kommer kunna hoppa. finns nog hästar som har perfekt teknik men inte har den rätta inställningen och därför inte kommer långt och tvärtom. man ska inte lyssna på alla!

2010-03-18 @ 19:05:37
Postat av: Amanda

jag tycker hon har ganska bra teknik, och det blir ju bättre med åren. Min häst är också sån att jag måste hålla ända fram. Men lxm bara hästen kmr över hindret på ett lätt sätt så kvittar det ju om den har värsta tekninken. Jag tycker iaf att zazou är jättefin!:)

2010-03-18 @ 19:12:05
URL: http://amandaspetterssons.blogg.se/
Postat av: Anonym

och återigen dyker dessa kommentarer upp som verkar endast handla om klaga och klanka ned på andras hästar. En klassiker inom bloggar som handlar om ridsport. Tycker att hästen hoppar bra.

2010-03-18 @ 19:13:08
Postat av: Lovisa

Orka att hon överhuvudtaget bryr sig, och framför allt säger saker som inte stämmer! Zazou hoppar hur fint som helst!

2010-03-18 @ 19:14:45
Postat av: Thessan

Håller inte alls med i dennes kommentar, tycker Zazou är jätte fin! Hoppar bra osv. :)

2010-03-18 @ 19:28:16
URL: http://thessan.blogg.se/
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

Jag tror också att Z kommer bli en superhäst :D

2010-03-18 @ 19:31:01
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Em

jobbigt när personer är sådana! Synd att h*n stavade fel, haha :P

2010-03-18 @ 19:33:56
Postat av: Sofia

Jag tror också hon kommer bli riktigt bra. Tycker hon ser trevlig ut och ni kommer nog bli ett riktigt fint team!

2010-03-18 @ 19:34:10
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Sara

Zazou har en hoppteknik som är bra, inte bäst men helt klart bra, men hoppning handlar om SÅ mycket mer än teknik. Om de kniper lite bak eller hänger lite fram är faktiskt inte hela världen. Inställningen är!

2010-03-18 @ 19:44:04
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Sara

SV: Åh vad kul! De verkar vara riktigt trevliga hundar.

2010-03-18 @ 19:54:24
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: amanda

Vad jag menade med dålig bakbensteknink är att den hoppar med bakbenen under magen typ, den släpper inte ut dom. Och sen att den inte har så mycket höjd i sprången, men det är säkert för att den ligger på så mycket innan, det har säkert med styrka och göra också att den inte orkar backa av.

2010-03-18 @ 20:02:07
Postat av: lina

haha jag tror inte att hon som kommenterade hade så jättemycket koll. Hon ska nog få se om några år när du och Zazou är ute på tävlingsbanorna! Jag tycker att hon verkar super fin och är lite av min favorit!

2010-03-18 @ 20:04:50
Postat av: johanna

idiot som kommenterade. har ingen koll alls.

2010-03-18 @ 20:21:40
Postat av: Helena

Alltså herregud att folk orkar! Visst hon hoppar inte som Cumano gör, men hur många hästar gör de då? :P Tycker Zasou är jättetrevlig du kommer nog ha massor med kul tillsammans med henne, tycker du rider henne jättefint! :)

2010-03-18 @ 20:23:03
Postat av: Anonym

Hästen ser supertrevlig ut, har fin teknik. Men jag vill ändå dela med mig av ett tips jag har fått till min häst som funkar super :) Du nämnde att du skulle hålla ända fram till hindret för att annars så springer han mot det, jag gjorde så med min ena häst att jag bara lättade upp även fast han sprang, han rev halvkraftigt såklart. Men nästa gång blev det en enorm skillnad. Han väntar nu mer och mer, men ibland blir det en rivning på grund av att han är för på och jag lättar upp iallafall, men det får man ta för det har blivit en enorm skillnad! :)

2010-03-18 @ 20:37:02
Postat av: Jannica Stefansson

Haha! Den svenska avundsjukan ;)

2010-03-18 @ 20:49:39
URL: http://janniiicas.blogg.se/
Postat av: Anna

Haha, ja ibland blir man verkligen förvånad över hur folk ser på saker och ting! Det är alltid lätt att tycka från sidan. Och jag undrar var hon ser den dåliga bakbenstekniken???

2010-03-18 @ 20:58:03
Postat av: Ebba

Fan vad taskigt! Hon kan ju inte döma zazza efter en film! Jag tror hon kommer bli en kanonhäst, kör på mikaela! Älskar din blogg! :)

2010-03-18 @ 21:01:04
URL: http://nikondtretusen.blogg.se/
Postat av: m

min häst är också het, dock väldigt mkt mer het än Zazou skulle jag tro men hon hoppar inte heller särskillt bra på 1,10 hinder och neråt om hon inte verkligen lyssnar, och varför jo för att hon tycker det är så nedrans lågt så hon tycker hon bara kan slänga sig över, men när hon väl lyssnar på mig hoppar hon ju ordentligt :)

2010-03-18 @ 21:04:21
URL: http://melindaaaa.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker att zazou är jätte fin och hon kommer bli ännu finare :)

2010-03-18 @ 21:08:55
Postat av: Anonym

som min tränare sa när folk klagade på min ponny:

"alla tekniker är bra utom de dåliga. Din ponny hoppar med hjärtat och det är det viktigaste, den river inte i onödan och har inga problem med varken höga eller breda hinder. Så att det inte blir någon 10 i teknikpoäng spelar ingen roll, ponnyn är gränslös i sin hoppning ändå"



Z kanske inte har den ultimata tekniken, men hur många hästar har det? Ju mer styrka hon bygger upp och ju mindre fart hon försöker hoppa på och ju mindre "kamp" det blir innan hindren desto bättre kommer hon hoppa. När det väl krävs ser man ju att det kommar frem fin teknik på henne, hon tycker väl helt enkelt det är så lätt det ni hoppar ännu att hon inte behöver öppna bak eller skjuta i med ryggen nämnvärt.



bry dig inte om dem som kommenterar utan att veta vad de pratar om. utseendet på tekniken är oväsentlig om hästen har hjärta och vilja att vara felfri.

2010-03-18 @ 21:11:01
Postat av: Josefine

Hm, menar inte att jag håller med den som kommenterar eller att jag tycker det är nödvändigt att skriva en sådan kommentar, däremot tycker jag inte att den som skriver är "elak" (som några skrivit här i sina kommentarer) för personen ifråga försöker även lyfta fram sina positiva personliga åsikter. Det jag menar är att jag tror personen ifråga inte menar något illa... däremot har denne uttryckt sig lite klumpigt och onödigt.



Trevligt med "svar på tal" för att få se dina åsikter kring det som skrevs, mikaela.

2010-03-18 @ 21:15:55
URL: http://josefinegoransson.bloggplatsen.se
Postat av: Lisa Härdén

någon som är avis? zazou har en super fin teknik!

2010-03-18 @ 21:45:47
URL: http://lisaharden.blogg.se/
Postat av: Malin

Ta inte åt dig av sådana människor. Det brukar alltid vara avundsjuka som ligger bakom sådant. Du vet ju bäst hur du ska rida henne och jag tycker inget av de hon/han kommenterar är sant. Det är bara till att konstatera att Z är fortfarande orutinerad och då kan man inte begära hur mycket som helst av henne. Kämpa vidare så tror jag att hon kommer bli en toppen tävlings häst för de högre klasserna.

2010-03-19 @ 09:05:27
URL: http://malinarmittnamn.blogg.se/
Postat av: sarah

Känns som personen i fråga inte alls vet vad den talar om. Ett 1.20 hinder visar sällan upp hästen register om det nu inte är en ponny, och det är hon ju inte.



Nu är hästen under utveckling och med styrka så kommer ju hästen dessutom börja hoppa "mer". Som du har sagt så är ditt viktiga mål emd henne just nu att få henne samlad fram till hindren så hon ska kunna hoppa på styrka och inte på fart.

2010-03-19 @ 14:05:40
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Har svårt att ta den här kommentaren på allvar och ens läsa den pga hur otroligt dåligt den är skriven. Vart är punkterna t.ex?. Kritik är så mycket lättare att ta med bra grammatik!!

2010-03-19 @ 14:39:57
URL: http://corgiliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

måste bara kommentera den där fåniga kommentaren... jag tycker zazou hoppar tillräkligt mycket med ryggen för att i framtiden komma upp i tures höjd..

dessutom är hon bara 6 år i år , så hon har väldigt bra framtid tror jag... du tränar ju ganska mycket gymnastik hoppning vad jag har sett och det är väl kanske det hon behöver (lite mer styrka i bakbenen) men det behöver väl ALLA unga hästar?



jag tror inte riktigt att hon som skrev kommentaren är så duktig på satt ''bedömma'' hopphästar.....



Zazou är jättefin ! värkligen!

2010-03-19 @ 15:37:08
Postat av: Pernilla

Det verkar alltid som dem mest rutinerade ryttarna alltid sitter på läktaren och delar med sig av sin visdom, eller i detta fallet, bakom en dataskärm.



jag tycker du är jätteduktig Mikaela, fortsätt kämpa på!

2010-03-19 @ 16:08:47
URL: http://pernillabardin.blogg.se/
Postat av: astridji.

Haha! Kul kommentar då Zazou rörde sig smidigt som en katt över hindren! De var dessutom hyfsat låga och hon behövde antagligen inte ta i så mycket för att ta sig över..

2010-03-19 @ 19:35:51
URL: http://astridjinders.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Usch vilken tråkig kommentar! Men det är nog mestadels avundssjuka som talar.. Zazou kommer med all säkerhet göra bra ifrån sig på tävlingsbanorna. Lycka till!

2010-03-19 @ 19:57:10
URL: http://www.maler.se/pernilla
Postat av: Lina Renström

Jag tror oxå Z kommer bli en toppen häst :D

2010-03-19 @ 20:31:30
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Tips

hmm..håller med i ditt försvartal mot zazou eller vad man ska säga:)..men något jag reagerade över var att du sa att hon rusar och vill hoppa hinderna med fart,och att hon inte tog halvhalterna så du var tvungen att rida långsamt mot hindrena nu i början så hon skulle lära sig.. jag vet ju inte till 100 eftersom jag inte känner din häst men för mig funkade det. låt hon komma nära och rädda sig själv när ni hoppar lite, om man räddar och försöker bromsa hästarna när dom är heta på hinder så kan man låta dom få skylla sig själva nån gång hemma eller på framhoppning! hjälpte mig iaf:)



sen ett litet tips när du hoppar bana hemma,så kan du lägga in skrittsteg mellan hindrena,verkligen vara bestämd att här ska 'du skritta'! träna mkt travhoppning med räcken och smala oxrar,det får hästarna att vänta in och använda sin teknik med skyrka:) sen kör lite öka och minska i galoppen(mkt ben) så hon får fram sitt avstamp mer och jobbar mer,har nämligen sett några videos från det stället du köpte henne ifrån när hon hoppade,och tyckte hon hade bättre avstamp där,men vad vet jag? inte menat att vara kritisk mot dig,för du rider bra och du har väldigt fina hästar! :D

2010-03-19 @ 21:18:54
Postat av: caroline

Det är mååånga hästar som kniper lite bak jag törs faktiskt säga att de flesta gör det. En bra teknik är inte allt. Z klarar hindren med lätthet och hon VILL hoppa. Sedan varierar många hästar sin teknik beroende på höjd såklart också. Flippan är ett bra exempel på en häst som gått högsta klasserna och kniper bak.

2010-03-19 @ 22:37:44
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Emma

Misslyckade människa! Zazou har en alldeles normal, fin bakbensteknik!? -.- Vääldigt hästkunnig, jappjapp.

2010-03-19 @ 23:00:32
URL: http://rwhorses.blogg.se/
Postat av: Anonym

Lite pinsamt hur människan skrev det.

Jag vet av egen erfarenhet att min ponny börjar hoppa vettigt när vi kommer upp över 1 meter. Innan det kan hon hoppa hur som och se skitdum ut. Jag tror det är samma med din polle, den hoppar inte "ordetnligt " förens den måste ta i.. Och vadå ska hästen rusa in i hindret? Där kommer det också automatiskt, jag håller min häst mycket på lägre höjder, men sen när det kommer upp mot la msv då är det inga problem, du saktar hon in automatiskt för att hinna bedömma.

Tråkigt att folk ska hålla på så.

2010-03-20 @ 09:00:50
URL: http://conler.blogg.se/
Postat av: anna

Hästen behöver ju inte överhoppa sig. Det verkar som att personen som kommenterade tror att hästarna ska hoppa över hindren som om det var mycket högre. Jag tror att hon kommer att bli en bra speed häst och är ju fortfarande väldigt grön. Det stör mig när folk tycker att man ska släppa hästen innan hindret, vissa hästar blir osäkra när man gör så och om man är stadig i handen hoppar många hästar med mer spänst. Det är kul att se hur hon utvecklas

2010-03-21 @ 19:11:20
Postat av: Anna

Äsch, ni är jättefina. Däremot låter jag unghästar hoppa på fart tills de är starka nog att inte behöva göra det.

2010-03-22 @ 15:25:46
Postat av: Ida A

Typiskt svenskt som nån annan också nämnde, jag är ingen expert på teknik, men jag tycker hon hoppar väldigt bra, dessutom är hon ju ung och kommer utvecklas massor.

Min häst får man inte heller släppa iväg före hindren, då är han omäjlig att få stopp på, men han lär sig, precis som Zazou!

2010-03-25 @ 22:33:18
Postat av: Olivia Gustavsson

Hej ! Jätte fin blogg ! :)

2010-12-22 @ 15:07:20
URL: http://ponnyybus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0