Att träna lagom

Satt och bläddrade i en ett par år gammal hästtidning här om dagen, och hittade en artikel som jag tyckte var ganska intressant. Här är ett utdrag ur den, en intervju med Malin Baryard om varför hon tror att hennes hästar varit så skonade från skador.



Just det här med "vikten av att träna lagom" tror jag mycket på. Jag rider sällan längre än 45 min per häst. Hellre ett kort men intensivt pass än ett längre och lugnare, det tror jag bara sliter på hästarna. Framförallt om man harvar runt på ridbanan. När man rider ut är det ju en annan sak, då kan det nog vara nyttigt att vara ute lite längre ibland.

Sen tror jag att det är viktigt att man rider regelbundet och har en jämnhet i sin träning, att man inte rider hästen stenhårt 3 dagar i veckan och låter den vila resten av dagarna. Men det är inte heller bra om man rider stenhårt hela tiden, utan hästen måste ju få en chans att återhämta sig, att bygga muskler. Det är lite av en balansgång det där, men det viktigaste är förmodligen att lära sig att lyssna på sin häst och använda sig av sitt sunda förnuft. Och att hela tiden tänka på att träna lagom.

Skiv gärna era egna åsikter, det är alltid intressant att läsa :)

Kommentarer
Postat av: erica

håller med,bättre att köra intensivt och max en timme än att ta det halvlugnt och rida längre :)

2010-05-23 @ 14:00:23
URL: http://ericaalsterlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag kör lite varannandagsträning. Alltså aldrig två hårda pass på raken, hästens muskler måste få återhämta sig. Sen är jag noga med underlag, invänjning mm.



När du säger 45 min, är det med eller utan framskrittning?

2010-05-23 @ 14:23:31
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag tycker att både du & Malin har helrätt! Jag tror många sitter & harvar runt alldeles för långa pass på banan.. Visst att man kanske behöver rida 1 timme någongång ibland om hästen skulle vara totalt motvillig, man kan ju inte sluta innan den släppt till.. Men rids hästen rätt ska ju inte det behövas heller :)

2010-05-23 @ 14:29:11
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Åsa

jag har fått lära mig "the hard way". 2009 kan man säga tt min häst gick in i väggen. Han gick från super fräsch på träningar/tävlingar, till konstiga "anfall" i hagen och 4 grader halt på böjprov - i skritt!!! Inge ändrade blod/lever/njurvärden, inge skelettförändingar, inga senskador/liggamentskador, inge epelepsi. Men - SUPER stel i musklerna, och de veterinärerna kunde konstatera då var att ev har musklerna legat och spänt runt nerverna som orsakat "anfallen", och sen uppdagades hältan. Efter 6 mån ren skär vila, och en otrolig lång igångsättning (efter 8 månader är vi kanske på 85% av forma form) har vi nu kommit igång! Han har flyttat från tävlingstallet, till ett stall med rejäla hager som stiumulerar hästen, ändrat schema med mer klättring/galoppjobb på varierat underlag och mindre "träning", kanske 2 max 3 gånger i veckan rider vi ordentligt dressyr/hoppning (oxå för att vi inte har ridhus på gården). Förra helgen gjorde vi vår första start på över 1 år, 110 lokal och slutade 6a av 70 starter. Alla säger att han inte ens såg så här fräsh ut ens när vi gick som bäst innan, massören känner inga spänningar. Jag hade övertränat min häst, nu har jag lärt mig bättre!

2010-05-23 @ 15:08:00
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jag tror också på det där. Också på att hästarna får varierad träning. Inte alltid på banan och inte alltid i skogen. Jag försöker alltid göra olika saker varje dag. Hästarna behöver nya utmaningar också för de inte ska bli understimulerade så stora djur som de ändå är! =)

2010-05-23 @ 15:49:04
URL: http://livingtoday.blogg.se/
Postat av: emma

Jag tror också på det att träna lagom men också att man kanske måste anpassa sig lite efter hästen man rider också. Vissa hästar kanske funkar bättre på längre och lugnare pass och andra på kort och intensiva. :)

2010-05-23 @ 15:53:15
URL: http://beaverholk.blogg.se/
Postat av: Anonym

håller med dig och malin.

Man rider inte mycket mer en 1 timme varje dag, kanske ibland om man rider ut på en långtur i skogen då kan det ju alltid bli runt 2 timmar men det kanske händer 2 gånger i månaden.

Men jag tycker inte man ska rida ett hårt dressyr pass mer en 2grr i veckan och hoppa en gång bara.

intresant inlägg detta gillar vi (y)

kolla hjärna in min blogg, kommer börja blogga i agusti igen, men kom hjärna med förslag om vad ni vill läsa :)

www.storhast.blogg.se

2010-05-23 @ 16:01:09
URL: http://storhast.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag håller med om att man inte ska träna lugna och långa pass utan hellre intensivt men om man tränar 3 gånger i veckan så tycker jag inte att man rider oregelbundet utan då tränar man i allra högsta grad regelbundet. Jag rider sällan mer än 4 gånger i veckan utan rider varannan dag och då rider jag hårda pass, sedan får hästan 48h vila för maximal återhämtning i musklerna. Om jag rider två dagar i rad så är det t.ex. utritt utan krav/ordentligt trimning eller t.ex. konditionsträning/klättring. Jag tycker att många glömmer bort att hästen måste vila, det är skilland om hästen inte får gå i hage, då skulle jag också rida oftare men får den röra sig fritt så håller den sig mjuk och smidig.

2010-05-23 @ 16:32:03
Postat av: Mikaela

Fast det där med att rida varannan dag har jag hört av flera veterinärer att det ska vara dålig för hästen. En häst behöver röra sig mer än så, oavsett om den går i hage eller inte. I hagen rör ju dom flesta hästar faktiskt inte på sig så mycket.

2010-05-23 @ 16:46:46
Postat av: Emilie

så rätt, så rätt!

2010-05-23 @ 17:14:46
URL: http://emjc.blogg.se/
Postat av: Emily

Kloka ord.

På jobbet (dressyrhästar) rids hästarna ungefär 5 dagar i veckan (såklart beroende på vilken ålder, 3-4-åringarna har det ju lite lugnare) och det varieras mycket med ridning i ridhus och ute i skogen/på grusväg. Och även när hästarna rids inne i ridhuset så skrittas de fram och av ute efter vägarna. De äldre mer erfarna hästarna tränas inte så mkt hårt utan motionsrids mest emellan tävlingarna då de inte behöver lära sig så myket nya saker. Jag tror verkligen stenhårt på att satsa på kvalitet istället för kvantitet. Hellre ett mer intensivt pass på 35-30 minuter än att sitta oh harva samma saker i 60 min.

2010-05-23 @ 17:39:45
Postat av: Ebba

Håller med dig och Malin Bayard! :)

2010-05-23 @ 17:41:11
URL: http://ebbaajohansson.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag rider min häst 5-6 pass i veckan varav ca 3 pass på banan och 2 pass ut i skogen. I torsdags red jag ca 60 minuter dressyr (inkl fram- och avskritt), i fredags blev det ett skrittpass på 45 minuter ut i skogen, i lördags vila och idag ett uppmjukande dressyrpass på ca 40 minuter. Jag tycker inte att man ska rida sin häst hårt och sedan låta den vila helt dagen efter, bättre som jag gjorde då och skritta den dagen efter och sedan vila.....

2010-05-23 @ 18:29:00
Postat av: Sara

Håller med!:D

2010-05-23 @ 18:33:57
URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: issa

Jag håller med .Fast ändå så måste man hinne med att någon gång pressa hästen lite. Så att man kommer någonstans. Om man bara rider i 40 minuter kanske man bara hinner med att rida igenom den så att den känns mjuk och fin och sen slut. man kanske behöver pressa hästen ett snäpp till bara en eller två gånger i veckan . Kanske rida 3 pass på 40 minuter och bara líxom rida igenom och sedan 2 pass när man rider igenom + att man övar något nytt. Sen en dag vila = skritta eller rida ut... Någon dag hoppning med :)

2010-05-23 @ 18:34:07
URL: http://iosterberg.blogg.se/
Postat av: Alexandra

tycker du har ett jätte bra tänk. Alltid roligt att läsa att någon är mån om hur man träniar sin häst/sina hästar för att få bästa resultat utav sin träning.



Sedan så har jag en LÄSARFRÅGA med.

din lillasyster tävlar ju fälttävlan med Nocke, gjorde du med det eller var det endast hoppning som gällde? :)

2010-05-23 @ 18:51:33
Postat av: Helena

Verkligen något jag kommer fundera över. Nu blev jag nästan lite orolig att jag rider dem för hårt o:

2010-05-23 @ 19:30:00
URL: http://ostgotaryttaren.blogg.se/
Postat av: johanna

Håller precis med! det viktiga är kvalitén på träningen!

2010-05-23 @ 20:14:42
URL: http://johannasriddagbok.blogg.se/
Postat av: therese

Jag rider tills jag känner att jag är klar med det jag vill ha gjort det ridpasset, det brukar bli ungefär 40-50 min :)

2010-05-23 @ 20:19:09
URL: http://hoppryttaren.webblogg.se/
Postat av: Ida A

Ganska intressant det där, jag brukar oftast rida ett pass på runt 45 min 5-6 dar i veckan, om det är en intensuv period med mycket träningar och tävlingar rider jag lite lättare mellan dem. Och så brukar jag lägga in en "skrittvecka" nån gång då och då.

2010-05-23 @ 21:36:58
Postat av: Sabina Zander

tycker att det är jätteviktigt precis som du säger! Håller med dej helt. mne jag har lite svårt att rida kortare pass, min framridning är inte så aktiv om man såger :P vet att du har skrivit innan hur du rider fram osså, men vad är dittt tips på att hålla nere tiden på framridningen? Vet att man måste planera men jag fastnar lätt i samma övning tills det går så bra som jag vill och inte ser till hur hästen är för dagen eller om det är något som vi helt enkelt inte är så bra på än. Hoppas du förstår vad jag menar ;)

2010-05-23 @ 21:45:31
URL: http://szander.blogg.se/
Postat av: pillan

verkligen ett bra ämne, och kul att läsa alla kommentarerna :)

2010-05-23 @ 21:54:12
URL: http://pernillakranghed.blogg.se/
Postat av: emilia nilsson

håller med dig och malin! :)

2010-05-24 @ 06:36:31
Postat av: Anonym

håller med dig och malin!:)

2010-05-24 @ 06:37:08
URL: http://eemilian.blogg.se/
Postat av: Tessla

När jag jobbade som groom i Tyskland motionsred vi hästarna i ca 30 min effektiv tid (räknar inte framskrittning eller avskrittning). Även min ryttare red sina hästar lika länge, som vi red "våra" (ibland lite längre). Vid hopptillfällena blev det ofta lite längre.

Så en normaldag för hästarna blev 30 min effektiv ridning och 30 min promenad/skrittmaskin (1-2 dagar vila från ridning i veckan).

2010-05-24 @ 09:06:27
URL: http://tessla.blogg.se/
Postat av: Madde

Jag tror att det bästa är att rida två dagar irad och sedan ta en vila, en dag och sedan 2 dagar irad igen. Ingen hård träning hela tiden, men 1-2 ggr i veckan bör man anstränga hästen lite extra för att den ska bygga muskler och få en bättre kondition. Sen måste man ju lära sig att väga av sin träning också! olika hästar fungerar bäst med olika typer av träning. men generellt sett så tror jag 2-1-2-1 metoden inte är helt fel för någon häst.

2010-05-24 @ 13:16:13
Postat av: Hanna

Kika in på ebengtssson.bdb.se

Tyvärr måste du nog vara vän med henne på bdb för att kunna komma in och titta på det, men hon har tagit exakt samma text och även bild på hennes bdb, och kopierat in texten och får det att låta som om att det är HON som har skrivit det, och folk har kommenterat "Jag tycker du har helt rätt i det du skriver" och HON tar åt sig äran.

Jag tycker det är jättedålig stil.. :/



Kraam



Din blogg är grymt fin och bra :)

2010-05-24 @ 13:27:21
Postat av: Anonym

hon ebengtssson på bdb, hon har laddat upp bilden den 23maj, efter alla hennes eviga reklambilder ;)

och nu i efterhand har hon skrivit till att det är du som har skrivit efter att jag har sagt till henne att det är dålig stil att kopiera utan att fråga och ta åt sig äran, ;)

2010-05-24 @ 13:33:42
Postat av: Erika

en intressant sak som jag fick höra förut på en föreläsning var att man inte ska låta hästen vila dagen efter tävling. Man ska trappa upp oc htrappa ner träningen, vilket är lättare sagt än gjort. Blir lätt att mina hästar får vila efter söndagens tävling eftersom att jag tränar på onsdagar och vill att dom vilar på måndagen. Men annars tycker jag att man inte ska rida så länge! Håller med dig!

2010-05-24 @ 13:59:55
Postat av: Lotta

Då undrar jag ju förstås... Om man som ryttare inte är van vid att hoppa riktiga höjder, hur ska man komma upp i klasserna om häst och ryttare inte lär känna varandra på lite höjder emellanåt på träning? Det blir ju ofta lite annan sorts ridning. Tips?

förstår annars tänket och håller med.

2010-05-24 @ 18:03:47
Postat av: Jessica

Jag har då aldrig varit med om en häst som inte springer och busar med sina kompisar i hagen så det tycker jag räcker alldeles utmärkt dagen efter tävling eller hårt pass. Själv skulle jag aldrig rida dagen efter tävling, då tycker jag det räcker med att de får busa av sig ute i hagen. Känns inte som att de gör så stor skillnad om man då skulle sätta sig och skritta en halvtimme, bortsett från om man är osäker på om hästen är fräsch eller inte men då tycker jag man lika gärna kan longera ett par minuter i varje varv för att se om den t.ex. är stel i några muskler.

2010-05-24 @ 18:27:53
Postat av: Evelina

Undrar också: "När du säger 45 min, är det med eller utan framskrittning?" annars håller jag med :D jag brukar göra med framskrittning.

2010-05-24 @ 20:20:13
URL: http://falkestamseve.blogg.se/
Postat av: Sara

Mycket bra inlägg! Dock så måste jag erkänna att jag alltid rider mycket längre på min häst. Iom att han är 181 cm i mankhöjd så är det av största vikt (vilket det iofs är oavsett storlek..) att han blir ordentligt uppvärmd innan han rids. Så jag skrittar alltid fram 20 min och skrittar av 20 minuter. Har haft honom i 5 år, sen han var tre och han har aldrig varit ridrelaterat skadad :D Självklart har jag då också praktiserat detta med varierad träning :)

2010-05-25 @ 10:12:10
URL: http://zazzarazz.blogg.se/
Postat av: Felicia

Det är klart att det sliter på tävlingshästar som går höga höjder, därav skador. men annars tror jag inte att det är någonting dåligt med att hästarna får röra på sig.

Jag rider på ridskola. där ´rids hästarna 7 dagar i veckan av olkia människor med olik erfarenhet. de går minst 1-2h om dagen i lektioner. ponnyerna går ibland 2,5h (men dock bara nybörjar lektioner där de mest travar och skrittar)

vad jag vill säga med det här är att Ridskole hästarna aldrig (och då menar jag ALdrig) är skadade eller halta. min sköthäst är 22 år och vann hoppKM. en som har en given plats i vårt allsvenska lag är en pigg 24 åring :-) en ponny som stått på ridskolan hela sitt liv. Blev vid 27(!) privat häst, de tävlade till och med :-)



Jag tror att hästarna mår bra av att röra på sig så mycket som möjligt, bara de rids på ett hållbart sätt och med varition (fast ridskole hästarna går i ridhuset i ett halvår...)

2010-05-25 @ 21:14:55
Postat av: Mumsie

Jag tycker att det är viktigt att variera sin ridning mycket. spelar ingen roll om du bara är inne på hopp eller dressyr. Träna mycket på det man satsar på men endå variera t.ex. skritta ut en längre sträcka utomhus. Det skadar inte.

2010-05-26 @ 16:34:21
URL: http://mumsie.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag håller verkligen med om att träna lagom. När jag köpte min häst så sa dem att han aldrig mer skulle kunna hoppa pågrund utav att han har en pålagring på framknäet. Men jag köpte honom ändå och även fast jag tävlar hoppning så tycker jag att det är roligt att rida ut, jag hoppar bara någon gång ibland och varierar min träning mycket. Nu tävlar jag upp till 1 meter med hästen och har hoppat bana på 135 cm . Så det stämmer defeitivt :)

2010-05-26 @ 19:28:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0