Gårdagen

Klippte Zazou igår vilket gick sådär :p Kroppen gick jättebra, men benen ville hon inte ha klippta. Det slutade med att ena frambenet var helklippt på utsidan men inte alls på insidan, det andra frambenet klippt lite här och där både på ut och insidan, och båda bakbenen halvklippta bara på utsidan. Fiiint! Aja, hon behöver inte svettas lika mycket nu iaf. Dom ställena hon numera är svettigast på är öronen och i pannan, för där brydde jag mig inte ens om att försöka klippa.

Hopptränade henne igår också. Hon skötte sig jättebra, men känslan var inte lika bra som förra gången. Känner mig själv lite ringrostig, jag hoppar så sällan nu för tiden. Ska träna nästa vecka också, och sen blir det tävling i Södertälje, 115 och 125.




Måste fråga er en sak också. Igår på hoppträningen så lät Zazou väldigt konstigt över dom flesta hindrena. Det lät liksom ungefär som att hon pruttade på ngt konstigt sätt. Det här är inget hon gjort någonsin förut, men igår gjorde hon det flera gånger! Tränaren sa att hon sög in luft i slidan, vilket tydligen är vanligt bland ston som haft en lite jobbig förlossning, och det är inte ovanligt att man då syr igen lite där. Zazou har ju haft föl, men det var flera år sen och hon har som som sagt aldrig låtit såhär förut. Har försökt söka lite på internet och tydligen kan det vara ganska farligt, hästen kan få in massa luft i magen och få väldigt ont. Någon som vet ngt om detta? Hur kan det komma sig att hon börjat med det helt plötsligt såhär? Hur allvarligt är det? Ska höra med en vet. också, men har aldrig varit med eller ens hört om detta förut, så skulle vilja veta så mkt som möjligt!

Ngra språng från träningen, man hör det tydligast i kombinationen

Kommentarer
Postat av: Anna

Googla på CASLICK så hittar du mer info!

2010-11-03 @ 23:53:13
Postat av: Katta

Det kallas för "wind sucking", tydligen väldigt vanligt på fullblod. Har för mig att det påverkar om de har en vagina som lutar mer inåt än normalt. har tyvärr ingen erfarenhet om det påverkar hästen, kolla med en veterinär. Eftersom luften sugs in i vagina och inte i magen känns det ju inte som problem med kolik och så skulle uppstå men kanske att miljön i slida/livmoder blir dålig och det blir större risk för infektioner där eller problem om man ska betäcka?

2010-11-03 @ 23:54:31
Postat av: Malin

Det är många ston som gör det både travhästar och hopphästar, inget ovanligt alls. Men man måste sy dem så att de inte gör det då det precis som du säger är farligt. Har hört om ston som sugit in så mkt luft att de till slut krampat. Det kallas caslicksoperation och veterinären gör det väldigt lätt med lugnande och lokalbedövning. Ingen aning varför hon börjat göra det nu, kanske hoppar mer avslappnat genom kroppen?? Det är inte bara ston som fått föl som gör det utan även andra.

Hoppas du blivit lite klokare. Ingen farlig grej utan lätt att åtgärda :)

2010-11-04 @ 00:03:55
Postat av: Ida!

Jag tycker det ser jättefint ut (:

Tyvärr vet jag ingenting om det där med luften :/

2010-11-04 @ 00:14:57
URL: http://idahopalm.blogg.se/
Postat av: Linnéa

ang. det med luften så ska du absolut prata med vet om det. Om de får in mycket luft kan det som sagt skapa en del problem. Om det barea är ett litet luftinsug så ska det inte vara något att bry sig om... bara en vet kan eg avgöra vad som behöver göras eller om man kan låta det vara.



Lycka till på den kommande tävlingen =)

2010-11-04 @ 00:15:48
Postat av: Anonym

Måste bara få fråga.

Är du och Rosanna Zimdahl systrar/släkt?



http://hastdiggaren.blogg.se/

2010-11-04 @ 00:34:15
Postat av: Elin

Jag har ett sto som gör det ibland men har aldrig hört att det ska vara allvarligt :)

2010-11-04 @ 00:41:40
Postat av: Hanna

Vad jag har hört kan dom få problem med det, men jag är inte helt hundra på att det stämmer.

Men vi var på en klinik och pratade om massa om hoppning och då var det någon som sa något om vad som ska göras och så när det låter så och han sa att dom flesta syr igen lite för att slippa onödiga problem eftersom att det går att göra på stående häst(tror jag) så är det inte sådan stor risk.

Men jag är inte helt säker så kolla med en veterinär:)

2010-11-04 @ 00:48:04
Postat av: Helle

Jag vet en häst som hade det så bara när hon blev riden... jag har för mig att hennes vet. sa att det blev värre och värre. men jag kommer ihåg att det var jätte lätt att fixa och jag har för mig att det går att göra så att hon kan få föl igen. jag tror inte ens att hon kommer behöva vila om du syr henne, kanske bara de första dagarna. så om jag hade varit du hade jag sytt igen henne för säkerhetskull när det ändå är så lätt att åtgärda!:)

2010-11-04 @ 00:52:30
Postat av: Malin

Vad fin hon har blivit, super snygg i kroppen!

2010-11-04 @ 05:03:08
URL: http://mea84.blogg.se/
Postat av: frida

Det kan inte bara vara något som är tillfälligt då?

2010-11-04 @ 07:54:31
URL: http://findu.blogg.se/
Postat av: Jesss

hoppas ni får nån klarhet i det där :(

2010-11-04 @ 08:31:59
Postat av: Anneli Johansson

Härligt med en nyklippt häst.

hoppas tävlingen går bra :)

2010-11-04 @ 08:34:56
URL: http://atigas.mittspejs.se
Postat av: Annie

jag har ett femårigt sto som också helt plötsligt började låta ganka mycket då hon sög in luft när hon hoppade, framförallt oxrarna. (hon har inte haft föl) Min tränare Anna Emanuelsson sa när det började låta att vi måste sy ihop henne så fort som möjligt så hon inte hinner få några problem av det (infektioner och sånt som gör att de kan få svårt att bli dräktiga). Vi tog ut en veterinär som sydde hemma, hon fick lugnande och bedövning va jag kommer ihåg. Och sedan så tog hon en lite sax, de måste ju ta sönder huden litegrann där de ska sy ihop eftersom det ska läka ihop. Hon fick några stygn (kanske var 5st?) som satt den övre delen så själva öppningen blir betydligt mindre och därför inte kan suga in luft mera. Stygnen ska sitta minst 10 dagar för att det ska läka ihop ordentligt och inte gå upp. Våra satt 14 dagar då det är bra om de kan sitta några dagar längre. Det är bara 5 dagars karens innan tävling men för oss kändes det inte aktuellt då det blir lite svullet. (det blir lite blod under operationen). Man bör ta det lugnt de första dagarna och inte hoppa maxhöjder direkt då man riskerar att stygnen går upp. Igentligen är det ett väldigt enkelt ingrepp de verkar inte ha speciellt ont efter, hon kissade direkt efter "operetionen" men det ser väldigt läskigt ut... Om du vill söka lite mera info, sök på caslick operation.



det var efter denna tävling som vi bestämde oss att boka tid: (det låter som ovan fast väldigt mycket på oxrarna, framförallt sista hindret)



http://www.youtube.com/watch?v=4GmzsUWcpco



Hoppas jag hjälpt lite, har bara varit med om detta en gång och då fattade jag inget först... ;)

2010-11-04 @ 09:52:52
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hej! Jag vet både hopphästar och travhästar som har haft samma problem och blivit sydda. Jag tror att det är en ganska enkel grej, det är inte så lång "konvalecent" alls heller har jag för mig, så det kan nog vara värt att göra det så behöver man inte oroa sig sen :)

2010-11-04 @ 10:13:36
URL: http://baxters.blogg.se/
Postat av: Ida A

Jag har hört att en del travare gör så, men vet inte vad man kan göra åt det.

2010-11-04 @ 11:13:58
Postat av: Eleonor

Red också ett sto som de helt plötsligt "PLOPPADE" till i över sprången. Men har inte hört att de ska vara farligt, får försöka söka efter något svar.

/ Eleonor

2010-11-04 @ 13:59:05
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej vilken fin häst du har! Den hoppar otroligt bra ;D

2010-11-04 @ 15:43:41
URL: http://majsand.blogg.se/
Postat av: Sisterhood

De hade sytt på en av mina förra unghästar därbak, när jag köpte hon. Det var cokså tydligen för att hon sugit in mycket luft där bak. Men vet faktiskt inte så mycket om det tyvärr.. :(



Kramar Sisterhood

-En dressyr/hoppryttares & Bartenders vardagsblogg..

2010-11-04 @ 15:47:45
URL: http://www.siisterhood.blogspot.com
Postat av: Emelie

Nej jag vet faktiskt inte vad det kan vara, hoppas det bara inte är så farligt :(



:)

2010-11-04 @ 16:13:32
URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
Postat av: J

I magen lär hon inte suga in massvis med luft via slidan... Det finns ingen koppling mellan bukhåla och slida/livmoder.

2010-11-04 @ 16:14:14
Postat av: Louise

Vad jag vet är det inte farligt och har sett minst två ston som låtit sådär och det är alltså inget farligt. :) På dessa två hästar har "problemet" inte åtgärdats heller.

2010-11-04 @ 16:32:06
Postat av: Sofoa

Jag har haft ett sto som också sög in luft, och vi åkte till veterinären och dom sydde, och sen typ 2 veckor senare tog vi bort stygnen, och sen var det bra!

Det brukar inte vara någon större fara, hästen kan tycka det är obehagligt när den hoppar tex, men som sagt är det bara att sy, sen är brukar allt vara bra :)

2010-11-04 @ 17:22:40
Postat av: Ulle

Det är ganska vanligt att man syr hästar som suger in luft i slidan. Det kallas caslick och är ett mycket enkelt ingrepp. Mycket vanligt inom travsporten. Min häst suger oxå luft och vår veterinär var här i tisdags och kollade om det gick att sy henne,men tyvärr vågade hon inte göra det för min häst har flera skimmeltumörer i rumpen och vid slidan så det får vara tyvärr.. Hon suger bara luft när hon hoppar.

2010-11-04 @ 17:40:38
URL: http://livetitun.blogg.se/
Postat av: Lola

Jag har också hört att det är ganska farligt. Jag har en kompis som sydde igen lite och hennes sto slutade och det var inget stor ingrepp.

2010-11-04 @ 17:51:39
URL: http://lolaskager.blogg.se/
Postat av: anonym

har inte hört så jättemycket men vet att dom syr ihop på många galopphästar.det är tydligen väldigt enkelt att göra. skulle kanske gjort det på mitt sto förut

2010-11-04 @ 17:54:50
Postat av: Johanna

Hejsan!

Vill bara säga att du har en jättebra blogg, och jo. Man hör något "ljud" i kombinationen faktiskt.

Förresten, vem tränar du för? Vad heter han? :)

2010-11-04 @ 18:10:13
URL: http://enhastryttares.blogg.se/
Postat av: Klara

Som alla andra skrivit så suger hon in luft i slidan vilket kan skapa infektioner. Hästarna kan också tycka det är obehagligt att hoppa när dom gör det. Sy henne så fort du kan. Itop är sydd och caroline ska sys nästa vecka. Itop har fått föl men caroline suger in luft trots att hon ej Fölat. Det är ganska vanligt att dom gör det och inte så svårt att rätta till. Lycka till

2010-11-04 @ 19:57:43
URL: http://klaralindstrom.blogg.se/
Postat av: avelssto

Det är händer på ston. Det hände på mitt i sommras och då har hon inte haft föl på över 10 år men hon fick vara sydd ett par månader. Kan ridas som vanligt med stygn. Du kan ju börja med att ringa och rådfråga din vet =)

2010-11-04 @ 23:26:10
Postat av: cecilia

det är väldigt vanligt bland travarna att dom gör så, och det är ju absolut inte bra att hon suger in luft, måste kollas upp, för tror inte du vill rida med en såndär luftlapp som travarna har, haha ;D

2010-11-05 @ 08:50:00
Postat av: Fanny

Måste bara säga att jag älskar din blogg och tycker att det är synd att du inte bloggar lika ofta längre. Men jag förstår att man inte alltid orkar eller har tid :)

2010-11-05 @ 10:36:28
URL: http://matchfreaks.blogg.se/
Postat av: Sanna Åhlström <3

Kan inget om det men det är vell som dem andra komentarerna?

2010-11-05 @ 10:55:55
URL: http://taaavlingsryttaren.blogspot.com/
Postat av: LINNEA / RIDBOKEN

Läskigt! Men du verkar ha fått många bra svar här, så jag hoppas det går att fixa till utan problem! Zazou är för övrigt jättefin! :o)

2010-11-05 @ 11:53:53
URL: http://donn.se/ridboken
Postat av: ina

Gud va fin blogg och hästar! :)<3

2010-11-05 @ 14:44:39
URL: http://hoarsely.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Nu drar jag igång med bloggtävling igen! Skicka in den bild som Du anser är den bästa som du tagit under hela Året! Du tävlar om biljetter till Göteborg Horse Show, schabrak, sadelöverdrag samt stallpaddar. Skicka in ditt bidrag redan NU! Läs mer här:



http://frejalindskog.webblogg.se/2010/november/bloggtavling-basta-bilden.html

2010-11-05 @ 18:30:33
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: jjuliah

det såg jättefint ut! :')

2010-11-06 @ 12:36:59
URL: http://jjuliaosofiee.blogg.se/
Postat av: Amanda

Har aldrig varit med om det tidigare.. Men hoppas ni får bukt på det!

2010-11-06 @ 21:16:51
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: malin

Mitt sto gjorde det, det är bara att ta ut veterinären så syr han ihop lite. Det ända man ska tänka på är att om hon ska få föl någon gång igen så måste man sprätta upp det innan hon fölar men det brukar dom göra på semistationen.

2010-11-07 @ 13:15:03
Postat av: Fanny

Super fint! Vet du hur det går med Joey? Älskar din blogg o synd du inte bloggar såå mycke längre:(. Många kramar Fanny

2010-11-07 @ 16:20:44
Postat av: Anonym

Om du vill ha tips om vad du ska skriva om så skriv gärna om hur det är med alla hästar(Har inte hört något om Lito på ett tag) eller kanske om du har en shoppinglista till globen? Lite kul med sånt vet jag att många tycker :)

2010-11-07 @ 18:44:34
Postat av: Lina

Min 5åring är igensydd efter att tydligen också ha sugit in luft (hon syddes igen som 2 el 3åring och jag köpte henne när hon nyss fyllt 5 så det hände innan jag hade henne).

Är ju inget stort ingrepp så det enklaste är ju att sy igen.

2010-11-07 @ 20:34:25
Postat av: Brusella

Var med och tävla om ett PFIFF schabrak på min blogg ! :D http://brusella.blogg.se/2010/november/vintertavling.html#comment

2010-11-08 @ 00:59:15
URL: http://brusella.blogg.se/
Postat av: M♥

Din uppdatering är inte så bra, du kanske iallfall kan berätta varför?! :P

2010-11-08 @ 16:24:22
URL: http://fudges.blogg.se/
Postat av: Carolina Riesbeck

Hej! Jag har ett ponnysto som också gör sådär ibland, men bara när hon är brunstig. När hon inte är det så gör hon inte så, och hon har aldrig fått några besvär av det. Om man måste sy ihop eller inte beror väl på hur mycket och hur ofta dom gör sådär. Jag brydde mig aldrig om det eftersom det bara skedde litegrann vid brunst och nu har jag inte hört henne göra det på mycket länge. Prata med din veterinär :)



2010-11-09 @ 10:51:07
URL: http://carolinariesbeck.blogg.se/
Postat av: Nelly:D

Måste bara fråga en sak:)

Hade inte du någon häst förut som hette Lito? Som du tävlade ganska högt med, varför har du inte kvar honom?lite nyfiken bara:DD

2010-11-09 @ 20:46:41
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

Hej :) allt bra? ska vi följa varandra på blogkeen? :D

2010-11-10 @ 03:14:05
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Kajsa

Min häst är casliksydd. Vi märkte det när hon löshoppades och då hon tog i lite extra. Jag hörde med veterinären och hon sa att hästar som hoppar bra ofta suger luft. Men dra dig inte för att sy. det är ett jätteenkelt ingrepp som bara medför fördelar. I alla fall vad jag fick reda på när det var aktuellt för min häst.

2010-11-12 @ 00:50:48
Postat av: Helena

En ponny som står i samma stall som min häst har samma grej, den har haft två föl tidigare men de har börjat märkas nu när hon kommit upp på lite högre nivå och hoppar lite högre. Deras veterinär har sagt att de är inget farligt alls och man gör ett litet ingrepp med lokalbedövning bara, så du behöver nog absolut inte oroa dig. Prata med din veterinär, nu är ju en bra årstid för att fixa till de med ett litet ingrepp bara :) Lycka till!

2010-11-12 @ 13:42:41
Postat av: Hoppbloggen

Har hört flera olika förklaringar till att hästarna börjar "suga luft". En del påstår att det är när hästen spänner till och tar i över hindret. Något som man måste träna bort, hoppa lite lägre och hitta ett avspänt läge igen. Men efter att ha läst kommentarerna så har jag helt klart börjat fundera i andra banor.



Kolla upp med veterinär så du slipper jobbiga konsekvenser om det är något allvarligare. Om inte annat såg hon väldigt trevlig ut i övrigt!

2010-11-15 @ 14:10:14
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Lisa Welin & Sofie Svensson

Jättefin hon är :)

2010-11-22 @ 11:47:19
URL: http://equiline.shapemeup.se
Postat av: Matilda

Du har säkert fått det här svaret 38 gånger redan, jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer. Men stona kan få in bakterier & skit, & dessutom kan de störas av att de suger in luft när de tar i, speciellt i hoppningen. Det vill man ju inte. :) Ingreppet är litet, de bara bedövar & syr lite. Lycka till!

2010-11-27 @ 19:57:22
Postat av: emma - ponnybloggare i norrland

Ta chansen att bli veckans ekipage!

allt står på bloggen!!



jättefin bloggdu har föressten,verkligen!



KRAM!

2010-12-02 @ 13:40:40
URL: http://ryttareinorr.blogg.se/
Postat av: sara

Hej!



vilken fin blogg du har . Hoppas du har haft en bra dag.:)

2010-12-08 @ 18:49:16
URL: http://nixsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0