-

Hade tänkt försöka börja svara på lite frågor igen, känner att jag varit riktigt dålig på det på sistånde. Kanske kommer det en frågestund snart för att kompensera upp det lite :p Men börjar med en...


Nytt träns och bett på Zazou ? (på dom HÄR bilderna) Kan du inte göra ett inlägg med alla dina träns, pannband, förbyglar martingal's, tyglar, bett och skydd. Hade vart sjukt kul och läsa. Vad du tycker och tänker om dina produkter samt bilder. :D

Gammalt träns och ganska nytt bett ;) Jag har för mig att jag köpte tränset förra året under Globen Horse Show. Det kommer iaf från Börjes och kostade 100-200:-. Skitbra träns för dom pengarna tycker jag! Pannbandet hörde dock inte till, utan det köpte jag på Skara hästsport för 600-700:- har jag för mig.

Bettet köpte jag faktiskt på tradera! Det är ett sprengerbett som vanligtvis kostar runt 1500:-, jag tror jag betalade 400:- för det. Ett bra tips att kika på hästgrejer ibland på tradera alltså! Spec bett brukar det finnas ganska gott om där. Bettet jag köpte är lite skarpare än ett vanligt tränsbett men inte så mycket eftersom den nedre ringen sitter ihop med den stora ringen. "Hävstången" eller vad man ska kalla det blir ju väldigt kort då.

Har bara provat bettet på Zazou än så länge, men hon verkade trivas hyffast bra med det, bättre än med tex babypelham som jag provat förrut. Dock tror jag det var lite för skarp för henne på den senaste tävlingen då banan var ganska liten och hon pga. det backade av lite mer själv än vad hon brukar. Nu börjar ju inomhussäsongen med ridhus som förmodligen har lite samma effelkt, så kommer byta tillbaka till ett mildare bett till nästa tävling.


Ang den andra frågan så kan du kolla i "utrustning"-kategorin. Där har jag skrivit om dom flesta av sakerna du tog upp :) Även under "Favorit..."-kategorin har jag skrivit om lite utrustning.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej mickis , såg att du hade skickat in en bild på wonderboy till Hästmagazinet , blev helt till mig när jag kände igen bilden och jag såg att det stod ditt namn oxå ;P haha tyckte det var roligt att det var någon som man "kände" iom din blogg , Thihi :)

2010-09-25 @ 01:23:13
Postat av: Anna

det där bettet är i princip samma sak som att rida med ett vanligt pessoabett. om du kollar på bilderna så är bettet faktiskt vinklat hela 90 grader, tillochmed när du ger eftergift över hinder, vilket garanterat kommer skada henne i munnen vid regelbunden användning. varför inte ta reda på fakta innan man provar nya saker? sen är det ju som sagt inget hävstångsbett eftersom du inte har något att häva emot...

2010-09-25 @ 02:57:34
URL: http://annaochtindra.blogg.se/
Postat av: Angelica

Du borde prova ett hanging cheek bett, det kanske passar Zazou.

2010-09-25 @ 09:05:42
Postat av: ---> Anna

Jag tycker att du själv kan ta reda på ett och annat. Det där bettet är inte alls som ett pessoa (inte ens det med endast en extra ring) och jag är så sjukt trött på att alla amatörproffs tror det. Min tränare (A-tränare, har tränat landslaget i hoppning både ponny och stor häst) säger precis tvärtemot, konstigt va? Sen kan dom i kassan på valfri hästaffär säga vad dom vill men jag vet iaf vem jag väljer att tro på. Det där bettet är speciellt just för större hästar som lätt blir framtunga och "krullar ihop sig" med andra sk hävstångsbett. Var mycket skeptisk till det då jag red just en sådan häst förut. Den gick uselt på pessoa (som jag inte gillar för övrigt) men min tränare insisterade på att jag skulle testa detta tvåringsbett som det alltså heter. Och hästen blev helt annorlunda på endast positiva sätt utan att jag ändrade min ridning. STOR skillnad mot pessoa. RGB har ridit på det på några av sina hästar och även honom sätter jag som mer kunnig än självutnämnda experter.. suck. som sagt: ta reda på fakta från RIKTIGA källor innan man tar i så man spricker!



Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det e lite för skarpt för just den här hästen då hon ser väldigt lätt och känslig ut. Men det är ju endast en gissning från min sida. Hennes ryttare verkar ju mer än väl kapabel att välja bett utan Annas hjälp.

2010-09-29 @ 12:59:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0