Övning

Igår gjorde jag och Zazou en liten övning som jag tycker är väldigt bra att göra då och då. Satte upp två oxrar längst varsinn diagonal så att det blir som en stor 8:a när man hoppar dom. Sen red jag hela tiden så långa vägar som möjligt, i så jämn galopp som möjligt, och när jag väl vänt upp mot hindret försökte jag att göra så lite som möjligt. Svårheten här är att våga lämna över huvudanvaret att komma rätt till hästen. Jag försöker ibland att hjälpa hästen för mycket fram till hindret, men det är faktiskt viktigt att våga låta hästen tänka lite själv. Det kommer man få igen sen på tävlingsbanan. Man kan inte rida perfekt hela tiden, så det blir ju mycket lättare om hästen kan hjälpa till lite också. Men det kan man ju inte förvänta sig att den gör om den aldrig fått träna på det. Faktum är att jag tror att det är något jag måste träna framförallt Zazou lite oftare på.





Kommentarer
Postat av: kåem

jag sakll pröva det där med min häst!!!

2010-09-16 @ 20:48:32
URL: http://kaems.blogg.se/
Postat av: EmbLeM

Sådanna övninar är väldigt bra :) oavsett storlek på hinder. En åtta över ett litet sockerbitshinder på 40 cm är oxå jättenyttigt träning :)

2010-09-16 @ 22:02:40
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Jossan

Du som är hajj på detta med hoppning osv. Jag har ett litet problem, min häst är helt kass på att taxera, kan ej löshoppa utan hjälpbommar mellan och före hindren. Och när man sitter på blir hon så sjukt stark och sticker innan hindren. Något bra tips på hur man kan få detta att bli bättre. Vet inte om jag vågar släppa kontrollen och låta henne sköta jobbet nämligen?



tacksam för svar :)

/Dressyrnisse av en anledning

2010-09-16 @ 22:18:48
URL: http://dressyrnissen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fina framben på Z där på bilden! Varför rider du inte Lito mer? E han halt :(

2010-09-16 @ 23:23:56
Postat av: Fanny

Hej! Värför har du inte dina tretornstövlar längre? Älskar din blogg!!! Fin bild oxå. Kramar

2010-09-17 @ 07:54:13
Postat av: Malin

så har jag också tränat, tycker också det är en bra träning, ger självförtoende till både ryttare o häst :)

2010-09-17 @ 13:29:24
Postat av: E

Vad gör du om dagarna nu när du tagit studenten? Tkr det är lite konstig att uppdateringen har blivit sämre nu när du slutat skolan...

2010-09-17 @ 14:24:41
Postat av: Anonym

Kan du inte lägga upp bilder på alla dina schabrak du äger? Skulle vara lite kul om du kom igång med lite "utrustningsnack" igen :D Förresten.. delar du och din syster på utrustningen eller har ni uppdelat? :)

2010-09-17 @ 22:02:31
Postat av: Bea

WWW.HOPPSADEL.BLOGG.SE

besök & kommentera!

2010-09-17 @ 23:18:15
URL: http://hoppsadel.blogg.se/
Postat av: Anonym

guud va fin bild ? hur gjorde du så med den ? :) jätte bra blogg ;)

2010-09-18 @ 17:12:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0