Inför en tävling

Nu har jag packat klart allt till imorrn och så  =) Så, hur förbereder jag mig egentligen dagen innan en tävling?

Dagen innan en tävling brukar jag ofta rida ett kort markarbetes-pass. Inga stora krav, inga pressande övningar, utan bara en sista check att lydnaden sitter där den ska. Går hästen bra kan jag ibland nöja mig med att bara ha ridit typ en kvart. Detta är såklart vädligt varierande beroende på vilken häst jag ska tävla, men oftast rider jag alltså ett lugnt pass på volten med fokus på hästens lyhördhet.

Sedan på kvällen brukar jag fixa i ordning allt jag ska ha med mig. Jag är prylgalen, men jag är absolut inte smörjgalen, och jag är inte direkt pedantiskt med mina saker. Det är snarare tvärt om, tyvärr... :p Så oftast smörjer jag sakerna dagen innan, men ibland inte. Stackars mina lädersaker  :/ :p

Jag brukar inte bada hästen eller något sådant, dock rykta ordentligt. Även om jag alltid suktar efter att ha en vit häst, så har jag många gånger konstaterat att det är ganska tur att jag inte har det. Badning och sånt är inte min grej direkt. På sin höjd kanske jag tvättar svansen.

Faktum är att mina förberedelser och nuttinutt grejer (smörjning, flätning av svansen mm) blir mindre och färre för varje tävling som går. Jag kom ihåg att på b-ponny tiden, då badade jag minsann alltid hästen, tvättade svansen, flätade den, och smörjning av alla saker var ett MÅSTE dagen innan tävling. Nu har jag tävlat så mycket, så det är inte längre such a big deal. Förberedelserna blir allt mer lika vardagen. Tävling har helt enkelt blivigt vardag för min del. 



Såhär såg min packlista ut inför helgens tävlingar. Jag ska vara borta i två dagar (en natt) och har bara med mig Ulanda:

Sadel + magplatta


Tävlings-schabrak


Extra-schabrak + pad


Träns + bettet jag ska prova


Brösta/martingall + graman


Benskydd + spö + nummerlapp + morötter


Arnika gele


Hjälm


Säkerhetsväst


Ryktsaker + glansspray + smörjsaker + gummisnoddar


Stalltäcke


Boxgardin + täckeshängare


Havre + betfor + mineraler + vattendunk + hö


Och så tillsist sadelskåpet


Hmm... hoppas jag inte har glömt något nu!

Kommentarer
Postat av: Danijela

Hur länge ska du vara borta?

2009-04-16 @ 21:50:53
URL: http://lifeabout.blogg.se/
Postat av: Anonym

hmm... du glömde hästen :S hahahah

2009-04-16 @ 22:18:31
Postat av: Anonym

lycka tiill =)

2009-04-16 @ 23:38:48
Postat av: Anonym

Vilket fint stalltäcke! Vad är det för märke? :)

2009-04-17 @ 12:01:16
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Anonym

Rider du hemma också med din gpa hjälm, eller är det bara en tävlingshjälm? :))

2009-04-17 @ 12:02:20
Postat av: Emily

Bra inlägg. Jag åker på tävling imorgon och ska skriva packlistan nu. Jag har insett att min lista också blir kortare för varje år. Man måste ha hft med en massa onödiga saker förut. ;-)

2009-04-17 @ 16:40:51
URL: http://emilystighall.blogspot.com
Postat av: Mikaela svarar

Danijela - 2 dagar + en natt



Jennifer - Tack =) Tror det är Sjöhagen.



Anonym - Jag växlar lite, så ibland rider jag med den hemma och ibland med min JW hjälm.

2009-04-17 @ 23:29:01
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0