Läsarfråga

Hur mycket och vad äter dina hästar?

Svar:

Ture
Morgon: 2 liter Kraft sport, 6 kilo hösilage (i hagen)
Middag: 2 liter Kraft sport, 3 dl betfor, b-vit, 3 kilo hösilage
Kväll: 3 kilo hösilage

Ulanda
Morgon: 1,5 liter havre, 6 kilo hösilage (i hagen)
Middag: 1,5 liter havre, 3 dl betfor, b-vit, mineraler, 3 kilo hösilage
Kväll: 4 kilo hösilage

Nocke
Morgon: 1,5 liter havre, 3 kilo hösilage (i hagen)
Middag: 1,5 liter havre, 2 dl betfor, b-vit, mineraler, 3 kilo hösilage
Kväll: 3 kilo hösilage


Kommentarer
Postat av: Erika

Ger nin Tures krafft torr eller uppblöt? har hört att man ska blöta upp pelletsen eftersom de kan få foderuppstoppning (?), men jag själv blöter aldrig upp med tanke på att jag inte ger mer än 0,5 l åt gången. Undrar bara om du har märkt av nån sorts form av att fodret ha blockerat i halsen eller så? :)

2009-04-27 @ 20:37:10
URL: http://thoressons.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

Alltså förut blötte vi alltid upp all krafft, men just Ture har alltid fått krafft torrt ( hos den förra ägaren också) och dom sa att dom aldrig blötte upp den för att han ändå dricker så mycket under den tiden han äter. Och det här stämmer, så vi har inte velat ändra på det. Många gånger har vi dock funderat på att trots allt börja blöta hans mat, men vi har aldrig gjort det än så länge. Man har ju hört om hästar som fått kolik mm ev. pga av att de fått just ouppblött krafft. Det verkar ju dock mest drabba små ponnyer, Tures kroppsvolym är så himla stor så han är nog inte riktigt lika "känslig". Vi har iaf aldrig märkt att fodret har blockerat i halsen eller ngt liknande, och jag tror absolut inte att det är ngn fara om man inte ger mer än 0,5 l åt gången. Fast man vet ju aldrig helt säket ändå... :p

2009-04-27 @ 23:15:36
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Carina

Hejsan, Hittade hit av en slump när jag googlade på nätet. Har en 7 årig Trakehner tillsammans med min dotter, varit tidigare ryttare men idag enbart en "mammasomställerupppåallt" ;)

Då jag har foto som min 2.a hobby måste jag få berömma alla de fina bilder som finns här på din sida, bla denna här ovan. En kanonbild. Önskar dig lycka till med dina hästar.

2009-04-28 @ 16:18:16
URL: http://web.telia.com/~u91021741/index.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0