Läsarfråga

När du skriver att ni red en galopprunda, hur lägger du upp passet då? har ni en bana du kan galoppera ?

Svar:
Tänkte att jag kunde svara på denna fråga här, det kanske är fler som undrar. Har ju faktiskt aldrig skrivit ordentligt om hur jag lägger upp dessa pass.

Vi har ingen bana som är gjord för galoppträning, men däremot har vi två uteritter som till största delen utgörs av sand/grus vägar och på så sätt har bra förutsättningar för galopparbete (det är därför jag kallar dom galopprundor). Båda dessa börjar med ca 10 min skritt på asfalt, sedan 20-30 min galopp/trav på grus/sand väg, och sedan 10 min skritt på asfaltsväg igen. När jag kör galoppträning brukar jag oftast köra en typ av intervallträning. Den största orsaken till att jag kör dessa pass så ofta är för att öva upp konditionen på hästarna, något som är vädligt viktigt för att de ska klara höga hoppbanor på ett bra sett. Det jag brukar göra är att galoppera kanske 2 min, skritta typ en halv minut, galoppera ca 2 min osv. När jag gör detta brukar jag galoppera i ett ganska friskt tempo. I slutet av rundan brukar jag dock korta upp hästen ordentligt och rida en stund i samlad kort galopp, och kanske köra lite öppna och sluta. Checka av att även lydigheten sitter där den ska helt enkelt. Detta kan vara bra att göra efter ett ganska fartfyllt galoppjobb. Överlag när jag rider brukar jag faktiskt  fokusera och jobba mest i galopp. Det är ju trots allt denna gångart som är viktigast för en hopphäst.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Va fin häst!

Är Tessa igång och rids/tävlas nånting?:)

2009-04-06 @ 09:24:37
Postat av: Leia

Om man ändå hade en häst! :D

2009-04-06 @ 19:02:04
URL: http://onlyforever.blogg.se/
Postat av: Mikaela svarar

Tack :) Nja, vi håller på och sätter igång henne nu. Hon fick ju en spark i hagen förrut :(

2009-04-09 @ 14:27:26
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/
Postat av: Linnea

Vad är det för skilnad på ett sånt träns och ett vabligt träns? Alltså med nackstycket ;)

2009-10-07 @ 17:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0