Dagens ridpass på Ulanda

Red Ulanda på volten idag. Provade ännu ett nytt bett. Vet inte vad det heter, men det är som ett tvådelat tränsbett fast med massa lösa ringar på. Jag brukar ju vanligtvis rida på gag. På ett sätt var detta bett bättre, hon tog mer stöd i det, men samtidigt var hon inte alls lika stadig i formen. Jag tror detta bett utgör en bra grund inför framtiden, och efter oerhört mycket markarbete tror jag detta kommer vara bättre än gag. Bättre i längden helt enkelt. Just nu tror jag dock att jag kommer ha gags ett tag till. Vet inte om jag vågar byta bett sähär nära inpå en tävling, det känns lite dumt. Ska ju debutera 130 med henne på fredag. Till Gävle ska vi då =)

Jag har provat ganska många bett på Ulanda, men ännu inte hittat något som känns helt optimalt.

Detta var det jag provade idag:



I början red jag med ett vanligt tredelat tränsbett. Det var det dom förra ägarna red med.



Jag har även provat ett så kallat "Nova-bett". Det sägs vara bra för hästar med känsliga munnar och som inte riktigt vågar ta tag i bettet, men det klickade inte på Ulanda.



Detta bett rider jag med i nuläget - gag. Det är egentligen lite för skapt tycker jag, men det är det hon har funkat bäst på än så länge. Tanken med detta bett är att det ska trycka på nacken när man tar i tyglarna, och på så sätt uppmana hästar som gärna går i lite hög form att sänka sig neråt.

Kommentarer
Postat av: Emily:)

Hästar är söta

2009-04-14 @ 18:22:52
URL: http://emilyi.blogg.se/
Postat av: J

Jag har använt Mylerbett på min storhäst, dom är jättebra! Anatomiskt utformade :)

"Mylerbett har flera leder i sig och man han vinkla höger sida av bettet utan att vänster påverkas, på så sätt är meningen att man ska bli mer precis i sin ridning. Det finns både i tränsbett, kombinationsbettoch stänger. Betten är uppdelade i tre utbildningsnivåer; unghäst, vanlig och avancerad."

http://www.kullagulla.com/page12.html

2009-04-14 @ 20:01:14
Postat av: Evelina

jag rider min häst på det bättet du provade idag och det fungerar han kanon på :)

2009-04-14 @ 23:02:10
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kopparbettet (som jag alltid har kallat det) brukar funka riktigt bra på många hästar. Tummen upp för det!

2009-04-15 @ 13:14:46
URL: http://sticktothebeat.blogg.se/
Postat av: Jonna Hesser

ett tips.. om du vill att din häst ska ta ett bättre stöd på bettet är att prova läderbett! Jag tycker dem är jättebra.. Oftast så suger dem lite mer på de än vanliga tränsbett=)

2009-05-08 @ 14:56:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0