Dagens ridpass

Red båda hästarna på volten idag. Ture i kanske en halvtimme och Zazou lite längre.

Ture var fin, men stundtals lite hängande i handen. Han vill gå i en sådan himla låg form hela tiden, vill få upp skallen lite och in med bakdelen. Iof sätter han under sig väldigt bra naturligt, men han blir lite svårare att reglera när han går så lågt. Gjorde mkt öppnor och slutor och sånt.

Zazou är ju tvärt om, lite för hög i formen. Det blåste ganska mycket, så hon var väldigt pigg. I slutet i traven gick hon dock jättebra!


Kommentarer
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

Du kan tävla om att bli veckans blogg hos mig. Kika in för mer info :)

2009-12-25 @ 17:28:12
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Ullis

Du skriver: T var för låg i formen och Z var för hög i formen...men hur vet du vad som är "lagom" form på dina hästar?

Jag vet, en riktig amatörfråga, men jag vet verkligen inte och det vore intressant att veta! :)

2009-12-25 @ 18:08:47
Postat av: frida

hej, tack för en bra blogg. Har du ingen film från när du provred den där hästen som du ska köpa ?? Kan du inte lägga upp den isf

2009-12-25 @ 18:52:48
Postat av: Anonym

hej, haru några bra tips för en häst som bara är springig? alltså min ponny är jätte fin och lugn i skritten och traven, då lyssnar hon både fram och tillbaka. men så fort jag fattar galopp her hon upp huvudet så långt hon bara kan o bara springer, hon kan gå fint några steg men sen tvärrusar hon fram igen. de är jätte jobbigt för jag vill att hon ska vara lugn och kunna lyssna på mig inte bara göra som hon själv vill. sen om jag får hon att gå fint och lugnt i galoppen och hon börjar springa och jag försöker ta tillbaka hon bryter hon av ibland, de är jätte irriterande. alltså till min fråga, har du några bra tips för en häst som är springig, inte lyssnar och bryter av väldigt ofta?:)

2009-12-25 @ 19:29:34
Postat av: Sabina

hur går det med hästen? :) Har den besiktigats än eller när ska den göra det?

2009-12-25 @ 20:19:00
URL: http://sabinaz.bloggsida.se
Postat av: Karin

Hej anonym! Här kommer mitt tips ang. din springiga ponny!



Din ponny springer för att komma undan, hon tycker säkert att det är jobbigt att behöva arbeta på rätt sätt. När du kommer åt henne bryter hon av till trav eftersom det blir för jobbigt. Tyvärr är ju det ända sättet att stärka upp henne just att jobba i galoppen! Tricket är att INTE fastna i handen på hästar som springer utan istället rida framåt ordentligt för skänkeln. Säkert kommer din ponny att springa jätte-fort till en början men när hon märker att det inte finns någon som håller i kommer hon sluta springa och det är då du rider på med benen! Ofta är det ju så att man tjuvhåller lite automatiskt när dom springer, tänk på att lätta hela tiden och "ta och ge" när du måste bromsa... och driva mycket med benen så hon inte bryter av! Ett annat tips är att du longerar henne i galopp med hjälp av någon inspänning så att hon blir starkare i den låga formen! Lycka till med din ponny!

MVH Karin

2009-12-25 @ 20:37:31
Postat av: E M E L I E

Älskar din blogg läser den flera gånger om dan =)

Hoppas det går bra men dina fina hästar ^^

Hälsningar

Emelie & Elton =)

2009-12-25 @ 20:51:19
URL: http://emeliiesv.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Kanske ingen hästfråga, men kan du inte visa en bild på ert hus? Det skulle vara jätte kul! :)

2009-12-25 @ 20:51:47
Postat av: Rebecka

Rider du alltid i hoppsadel med dina hästar?

2009-12-26 @ 00:56:54
URL: http://stallsnack.blogg.se/
Postat av: matilda

min häst är precis som du beskriver ture här! om du hittar ngn bra övning/nåt tips på hur man kan få lite action i bakbenen och lite högre form säg till! :D

2009-12-26 @ 22:52:44
URL: http://tilpsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0