Dagens ridpass

Red Zazou på volten. Jobbade bara i skritt och trav idag, ville hålla henne lugn och avslappnad passet igenom, och hon tänder till så mycket när man galopperar.

Försökte mig på öpnna och sluta för första gången. Vet inte hur utbildad hon är inom dessa skolor, men öppna tyckte jag hon gjorde bra! Sluta däremot var lite svårare, hon verkade inte riktigt förstå vad jag menade.

Känslan jag fick i slutet i traven är den bästa jag haft på henne hittils! Hon hade inga tendenser alls att vara springig, utan travade bara på i en avslappnad, låg form samtidigt som hon tog stöd i bettet utan att vilja springa på fortare.



Ture var ännu mer svullen idag. Dessutom är han öm på undersidan av hoven, som om han hade (det här är konstigt) en hovböld. Ja, IGEN. Det är inte ens på samma ben som han hade sist. Han har aldrig varit en sån som får hovböld av ingenting förrut, och ingen annan häst i stallet har hovbölder så det borde ju inte bero på hagen. Jättekonstigt!

Kommentarer
Postat av: Therese

Är det bara jag eller får dina hästar hovbölder rätt ofta?

2009-12-13 @ 18:37:57
Postat av: Mathilda J

hoppas han blir bättre snart!!

2009-12-13 @ 18:39:51
URL: http://theryttare.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Tur att du känner att det går bättre! :) Det tar ju ett tag in man "ridit in sig" på en ny häst..



Jag känner nu att jag verkligen kan rida min bra varje pass, och henne började jag med i slutet av september!

2009-12-13 @ 18:41:31
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Mathilda

Vad kul att träningen börjar de tydliga resultat med Zazza! :D

2009-12-13 @ 18:51:42
URL: http://mthilda.blogg.se/
Postat av: karin

Hos vilken hästhandlare fanns de fina Cardentohästarna som du provred?

2009-12-13 @ 19:14:42
Postat av: Helena

Låter ju verkligen som hovböld, men de är ju ändå "bra" om de är de, de brukar ju gå över relativt fort! Hoppas han blir bättre snart!

2009-12-13 @ 19:36:09
Postat av: Saxin

Har han blivit skodd nyligen? Min kuse skoddes om direkt innan han släpptes på bete, en månad senare så var han halt. Syntes ingenting förutom att han haltade (ingen värme, svullnad eller något). Hovslagaren kom ut och drog av skon för att leta efter hovböld vilket vi också hittade. Det visade sig att en söm hade hamnat lite fel, då menar jag lite! Så detta hade bildat en hovböld men det hade tagit ett tag. Kanske lika bra att kolla igenom hoven?

2009-12-13 @ 19:52:01
URL: http://engulanka.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hade inte Wembley också en hovböld innan? Det är ju säkert något med gruset ni har runt stallet eller något. Ni har inte sprängsten va?

2009-12-13 @ 20:34:50
Postat av: Anna

Denna höst har varit så himla blöt och sulorna har blivit mjuka hos de hästar som går ute relativt mycket. Jag har haft 2 hovbölder på min ena häst och 1 på min andra denna höst. Ingen av dom har någonsin haft det innan. Har även hört om flera andra som haft det just i år. Skönt att det börjar frysa på så slipper vi dessa blöta hagar.

2009-12-13 @ 21:35:18
Postat av: Jennifers

Roligt med Zazou, men tråkigt med Ture! Hoppas det blir bra snart och att det inte är något allvarligt!

2009-12-13 @ 21:41:32
URL: http://calleojag.blogg.se/
Postat av: Mathilda J

skulle gärna vilja att detta ska bli dagens fråga! eller bara att du svarar på den!



frågan : vad skulle du ha gjort ifall dina hagar blev dränkta med lera ? så mycket att hovarna blev kladdade fullt med lera + lite av benen. hade du låtit dina hästar gått ut i hagen då eller hade du låtit dem stå inne & vänta några dagar & se om hagarna bli bättre + att gå ut med hästarna oftare för hand så att dem inte stelnar till.



tack på förhand, behöver verkligen veta vad du tkr!

2009-12-13 @ 22:47:33
URL: http://theryttare.blogg.se/
Postat av: Ello Almér

Snabb fråga jag hoppas du har tips på.

Min ponny, skit snäll att leda och ta ut och in hela tiden, förutom vid insläpp. Såklart, förstår att dom verkligen vill in när det ligger mat inne. Men problemet är att min ponny HOPPAR ÖVER STAKETET, även när jag har spänt på grimskaftet, så skuttar han över om jag inte öppnar snabbt nog. Detta har gjort att typ inga i stallet vågar ta in honom. Alla andra tider på dagen är han jättesnäll att ta in. Han hoppar väll iförsig ut ur hagen vid andra tillfällen också när han bara känner för det men ja iallafall.. Tips på att få honom lugnare vid insläppet? Kedja funkar inte, varken under över eller i munnen.

2009-12-13 @ 23:10:58
URL: http://ellinoralmear.bilddagboken.se
Postat av: Evelina

THERESE - Svaret till din fråga står i inlägget du ställde frågan till!!

2009-12-13 @ 23:12:22
Postat av: Mitt liv som hästnörd

Tråkigt med Ture, men förhoppningsvis blir han bra snabbt igen. Jobbigt är det iallafall.

2009-12-13 @ 23:59:33
URL: http://casey.webblogg.se/
Postat av: Becca

Min ena unghäst går nu oskodd och fick en hovböld för 3 veckor sedan ingen annan visar tendens men hon går fortfarande inte helt rent..



Ge de lite tid bara så löser det sig :)

2009-12-14 @ 09:56:41
URL: http://metrobloggen.se/rossee
Postat av: Anonym

kan inte du ha en till frågestund? :)

2009-12-14 @ 16:41:15
Postat av: Micaela

Jag hade en häst för något år sedan och hon hade alltid hovbölder, oftast flera varje vinter och så fort vi märkte symptom la vi ett våtvarmt omslag som hon fick ha några dagar. Det fungerade hur bra som helst och de flesta gångerna blev hon bra på några dagar och vi behövde inte ens öppna den. http://www.hippson.se/cldoc/12307.htm står det om hur man gör. Vi hade ett på på natten och sedan fick hon gå ut med det, dock var det oftast borta när hon kom in men då gjorde vi ett nytt! Värt att testa kanske.

2009-12-14 @ 20:44:47
URL: http://wivallius.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0