Dagens ridpass

Det blev ett pass på volten med Zazou. Skrittade mest, travade bara några varv. På måndag kommer hovslagaren, skönt, då kan jag rida lite mer ordentligt. Fast egentligen är det ganska nyttigt att jobba i skritt. Det är många som glömmer bort att man även i skritt kan stärka hästen och öva på många av ens svagheter. Zazou jobbade på väldigt avslappnat och fin idag!

Dock så var jag inte lika glad på henne en halvtimme senare när jag ridit klart och skulle ta in henne i stallet. Hon VÄGRADE gå in genom stalldörren. Vilket var extra konstigt med tanke på att alla andra hästar stod där inne + att hon hade sin middagsmat och allting i sin box. Men hon vägrade som sagt. Stod där i säkert en halvtimme och provade alla möjliga metoder. Jättekul i -15 graders kyla. Höll på att frysa ihjäl! Lirkade, mutade, forsatte rygga tills hon ville gå fram osv. Det jobbiga var att jag varken kunde komma åt någon havrehink eller grimma eller nånting, för allt var ju inne i stallet och jag kunde ju inte bara släppa henne utanför. Det krävdes mycket kraft för att inte tappa tålamodet med isbitar till fötter och kurrande mage, men man får inte bli arg på henne för då blir det bara ännu värre. Tillslut fick jag ringa till min syster, så fick hon komma och smacka på bakifrån samtidigt som jag höll i en hink med godis. Då gick det äntligen!

Envisa häst!


Kommentarer
Postat av: Julie

Huff, Zazou virker som en bestemt dame;)Godt dere kom dere inn til slutt da!

2009-12-18 @ 23:04:14
URL: http://juliero.blogg.no
Postat av: Jennifer

Precis så gjorde min häst en gång förut också, knäppa häst :P Det tog en halvtimme. Jag försökte i ca 10 minuter backa honom och hålla på, men sen ställde jag mig bara och väntade ut honom. Haha ..

2009-12-18 @ 23:05:31
Postat av: rebecca

haha, låter precis som min egen lilla ponny... hon brukar stanna stalldörren och inte röra sig en millimeter, varken framåt, bakåt eller åt sidorna :P sen kan hon helt plötsligt bara gå in, snacka om tjurighet :) märks att hon är en fuxmärr!

2009-12-18 @ 23:09:33
Postat av: Erika

Haha, inte så kul men ändå. Du har en hel del jobb framför dig med att uppfostra henne, men det klarar du säkert jättebra. Hon är så fin :D

2009-12-18 @ 23:09:39
URL: http://nogg.se/shazli
Postat av: maria

haha, verkar som du fått en ranghög tjej. men det har många fördelar! läs på lite om olika dominas övningar, var bestämd men rättvis och det kommer bli kanoners! det är ju underbart med en tuff häst då man blir ett team!! tack för bästa bloggen!! :)

2009-12-18 @ 23:21:25
Postat av: Anonym

Det är visst en bestämd dam du skaffat dig ;)

2009-12-18 @ 23:33:14
Postat av: Camilla

haha, det är alltid roligt när dom får för sig sånna saker... :P

2009-12-18 @ 23:34:15
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Zozzo

Ja ibland får de för sig en massa knäppa saker hästarna, men vi älskar dom ändå=) Kram kram

2009-12-18 @ 23:42:00
URL: http://zozzooo.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Haha, hon börjar nog känna sig hemma och vill nog testa dig lite för att se om hon kan bestämma.

2009-12-19 @ 00:24:09
Postat av: Erika

Ja, vem sa det var enkelt med unghästar? ;) vet precis hur det är, har två sycken hemma.... Tycker också att många skippar skrittarbetet. Jag själv jobbar mycket i skritten. Skänkelvikningar, öppnor slutor, låg form hö form osv.!

2009-12-19 @ 09:51:18
URL: http://thoressons.blogg.se/
Postat av: angie

man kan typ testa att backa in henne om hon gör det igen:) men det kanske du testade;)

2009-12-19 @ 11:06:16
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag har ett bra tips om det skulle hända igen! Mitt tjursto vill inte alltid heller gå in i stallet, och då brukar jag bara ta tag i tyglarna/grimskaftet & dra tills det är spänt & ger ett tryck bakom nacken. Sen håller man bara kvar i samma läge så det blir ett jämnt tryck, detta är inte speciellt bekvämt så det brukar inte ta lång tid innan hästen går fram. Och när hästen går fram så slakar ju tyglarna/grimskaftet så trycket släpper & hästen får eftergift! :)

2009-12-19 @ 11:24:33
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Anonym

Min häst blir gör så ibland på vintern när de ofta kommer in med styltor och halkar lätt på stallgolvet. Har alltid en hovkrats precis innanför stalldörren så jag kan ta bort styltorna innan hästen går in.

2009-12-19 @ 14:13:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0