Svar på frågestunden

Pust... Nu har jag äntligen svarat på era frågor :P Dock blev svaren inte så långa, men ville hellre svara kort på alla än långt på några. Vill ni ha mer utförligt svar på någon fråga kan ni alltid maila den :)





När ska du börja tävla zazza?
Det blir nästa år någon gång, har inte bestämt någon spec tävling än.

Ska din lillasyster köpa en ny häst?
Ah förmodligen om dom hittar ngn fin. Fast då blir det ju en d-ponny.

Hur går det för erat företag? Hur många hjälmar/västar har ni sålt?
Det går jättebra! :) Har väl sålt typ 30 st hjälmar tror jag.

Hur många gånger har du rest med Häst & Sport-resor?
Eftersom det är mina föräldrar som äger företaget så har det blivit en hel del!


Är det ponnys eller storhästar som är innackorderade i erat stall?
Både och.


Har du någon gång varit rädd för att hoppa ett hinder, för högt/långt/brett?
Visst har jag känt mig osöker många gånger om jag tyckt hindret såg högt ut.

Vad tycker du om varmblod som ridhästar?
Tycker inte så mycket faktiskt :p


Jag undrar hur du hinner med allt? Jag går själv samhäll ekonomi och hinner knappt med skolan + en häst :P
Prioriterar samt är uppe sent :p

Rider du med sporrar?
Och i såfall på vilka hästar och i vilka lägen?
(När du rider ut, när du hoppar osv.. ja, du fattar)

Rider Ture med sporrar när jag hopptränar + tävlar. Annars har jag aldrig sporrar!

snälla! ge tips på hur jag kan bli bättre på att bedömma avstånd/språng innan hinder? jag är helt värdelös på det och kommer nästan alltid fel. jag tänker liksom alltid några meter framför hindret "nu kan jag släppa efter lite" eller "nu får jag sakta ned lite" eller "nu håller jag bara den gallop jag har" men det blir alltid fel!
Hoppa massor av små hinder och bommar. Du kan tex bygga upp en bana på volten med bara bommar som du hoppar så ofta som möjligt.

Jag tittade på det där i redresekatalogen(jag tror att det var det stället i alla fall). Det verkade väldigt bra där, men vet du om man kan kombinera alla inriktningarna? dressyr/hopp/uteritt?
Ja det kan man, det gjorde vi iaf!

Har du något bra tips som får hästar att gå upp i vikt? Han tunnar ur så väldigt och han går på ca 10kg hö/dag och ca 2.5kg foder/dag
Tacksam för svar!!

Korn sägs ju vara bra för tunna hästar. Annars kan man ju ge olja och sånt i maten.

är det den dära ridresan som du fick i födelsedagspresent när du fyllde år( hhaaa ja jag vet typ allt om din blogg och dig )
Haha yes :) Tummen upp (tror jag) ;D

Var bor du?
En bit utanför norrtälje

har du dina hästar hemma på gården?
Yes!

hur kan du/ni ha råd och ha så många hästar? tävlingar träningar kostar också ju.
Eftersom vi har eget stall sparar vi en hel del pengar där. Annars så handlar det väl o mvad man lägger pengarna på, vi väljer att lägga mycket av dom på hästarna eftersom det är ett av våra största intressen.


varför sålde du dom andra hästarna?
Vilka menar du? Lizza och Tessa eller? Lizza köpte vi ju för att vidareutbilda och sedan sälja. Jag var ju dessutom aldelses för lång för henne för att ha henne någon längre tid. Tessa var mammas häst, och hon ska inte ha ngn egen häst längre.

vart har du köpt dina ridstövlar som du har på försäljningsvideon av Lizza? :)
Har för mig att det är Pioneer-stövlarna!? Dom köpte jag på någon mässa har jag för mig, typ Globen eller Göteborg Horse Show.

för länge sett skrev du att du satte en rem när du red med pessoabett (i kategorin utrustning) jag fattar inte riktigt hur den sitter? kan du inte ta en bild när den sitter på? :D
Använder inte Pessoa på någon av mina hästar. Men jag satte den på dom två ringarna högst upp liksom.

vad är ditt högsta mål inom nästa år ? :)
Har inte riktigt satt upp alla mål än, men ska skriva om dom när jag gjort det!

fick du såld hjälmen som du ställde ut på globen? :)
Menar du min GPA? Isf nej, ska nog inte sälja den längre, inte än iaf :p


om du ska ha en till häst, vad är det för häst du har tänkt dig då? Utbildningsnivå mm ?
En häst med outnyttjad kapacitet som inte fått visa vad den gått för ännu, och därför inte för dyr. Men den ska helst kunna gå 120-130 ganska snart.

Hur länge har du bloggat? (om du haft blogg innan tavlingsryttaren.blogg.se):)
Hade en privat blogg ngn månad innan jag startade denna, så totalt snart i ett år kanske.

Vad härligt det såg ut! Vad ska du göra där? Är det bara semester? Har du varit där förr? =)
Ja, jag var där på ridsemester. Nope, d va första ggn!


hur mycket kostade eran transport? om du inte vill säga exakt kan du vell säga på ett ungefär iaf ;)
men måste man dra den med en stor bil, lr går de bra med en "vanlig"? :p

Jag vet faktiskt inte :p Den väger ganska mycket, så man måste nog ha en stor bil!


Vem är det som tar hand om dina hästar när ni åker iväg såhär på ridsemester eller åker iväg på meeting?
Det är olika. Ibland är det min syster, men när vi åker iväg längre tider brukar jag lämna dom till Marcus Westergren.


Nästa år blir ju zazou 6 år, hade du tänkt försöka kvala ner till falsterbos championat?
Nej, det blir för tufft för henne. Vill inte pressa henne så mkt. Synd att inte hennes föl som hon haft räknas (tjuvbetäckning och hinsten var inte godkänd) annars skulle hon ju gått som 5-åring, och då skulle jag nog satsat åp falsterbo!

kan du inte berätta om din ponny tid?
vad du hade för ponnysar, vilka klasser, resultat osv :)
Här står det lite om det.

Hej! Är Lucky den ponny din lillasyster tävlat? Fick reda på idag på ridklubben att även den köptes från dig/er samtidigt som Lizza... Kram!
Yes precis :)

hur ser du på din nya häst? tror du att den har kapacitet att gå samma klasser som Ture, eller kanske gå längre? sedan undrar jag vad du har för mål med Ture år 210? :)
Jag tror och hoppas på att hon åtminstonde kan gå samma klasser som Ture :) Har inte satt upp målen än, men ska skriva ett inlägg när jag gjort det!


största ryttartabbe?
Det var nog på ute SM med min c-ponny för några år sedan. Vi var 0:a i första kvalet, bara tillsammans med 4 andra. Sen i andra kvalet var vi nolla fram till det 7:e hindret, och då klantar jag mig totalt så jag flyger av. Ahh, blir irriterad bara jag tänker på det!


pinsammaste hästrelaterade händelse?
Hmm... Vet inte faktiskt. Får fundera på det :p


något du fortfarande ångrar i hästväg uppsuttet?
Det är många saker jag ångrar som jag gjort på tävlingsbanan - riktiga ryttartabbar som jag fortfarande grämer mig över!


något du fortfarande ångrar i hästväg från marken, typ att du inte stängt hagen?
Haha, tjaa det har jag säkert glömt någongång. Men det är inget spec jag kommer på nu.


brukar du rida dressyr ofta?
Ja, tränar väldigt ofta markarbete hemma!



har du några tips om hur man lär sin häst att inte bråka och springa iväg när man ska ta in den från hagen?
:)

Alltid ha med lite godis!

Rider du barbacka? Varför, varför inte?
Det händer väl, men det är inget jag gör regelbundet. När jag väl gör det är det väl för att det är mysigt eller för att jag inte orkar sadla, haha :p

Vad har du för förhoppningar på Zazou? Vad var det hos henne som du fastnade för?
Tror mycket på henne :) Hoppas på att hon blir minst lika bra som Ture! Fastnade nog mest för hennes energi och spänst!

Hej vilken nivå bör man rida på i hoppning för att kunna åka till samma ställe du åkte i portugal?
Hur många deltagare är det per resa/kurs?
Är det lätt att skaffa vänner om man åker själv?
Man kan ju välja dressyrinriktning och då behöver man inte kunna hoppa alls såklart :p Men även om man väljer hoppinriktning kan man vara nybörjare på att hoppa, dom anpassar sig efter elevens kunskap.
Vi var 8 och det är väl max tror jag.
Det var flera som åkte själv när vi åkte, och dom hittade vänner iaf :p

Vad tycker du om ridtravare? =) Några åsikter/fördomar?
Ingen ras jag skulle välja, men är övertygad om att dom är bra på sitt sätt.


Hur är din drömhäst?
Ganska stor, någon ovanlig färg, hoppar som en gud och jättesnäll att hålla på med.

Vilken är din bästa häst du haft? Den du lyckats allra bäst med?
Kan inte bestämma mig för om det är Samantah (b-ponny), Minstal (c-ponny) eller Ture.

Var du med i något globen-kval med Nocke? Var du med i globen?
Nope.

Vad är roligast att rida, ponny eller storhäst?
Förrut tyckte jag ponny men nu tycker jag storhäst!

Hur många storhästar du haft som du tävlat med?
4 tror jag.


Jag undrar hur man gör för att kvala till SM. Hur gjorde du för att komma dit?
Här kan man läsa om det.


Hur gammla är dina hästar och hur länge har du haft dom? :)
Ture f. 1999. Har haft han i drygt ett och ett halv år.
Zazou f. 2004. Har haft henne i typ 3-4 veckor tror jag.


Juste, har du hört nått från Wembleys nya ägare, hur har han det? :P
Han är vidaresåld!

Kan inte du skriva någonting om det som hände med lizza? Orsaken till att de inte ville ha henne? Gillade de henne inte? Trodde de att hon hade något fel? Gillade ni inte dem?
Vill inte skriva det här.

Hur högt kommer du tävla zazou? Vad är målet med henne?
Så högt som möjligt ;)

När jag hoppar så ställer jag mig ju upp i fältsits över sprången, däremot "lutar" jag mig inte bakåt i språnget på nervägen, utan jag landar i fältsits kan man säga. Vilket gör att när jag hoppar högre höjder (över 90 cm) så tappar jag balansen när hästen landar och ramlar mot halsen på hästen. Jag vet själv vad jag gör för fel, behöver luta mig bakåt. Men jag "hinner inte" :/ har du några tips på hur jag ska bättra det?
Träna :p Kul svar, men det var det bästa jag kom på, haha!


vad hade ture gjort innan du köpte honom?
Startat nån 130.

varför har du aldrig huva på dina hästar när du tävlar? tänkte bara för att det är väldigt många som har det. men inte du :D?
Dom behöver det inte, och vill ha så lite onödiga grejer som möjligt på dom!

Hur gammla var du och Samantah när ni var med i SM?
Är lycklig ryttare till Samantah nu.

Var år 2002 tror jag. Åh va kul :D

Vad för hästrelaterat står på din önskelista iår? :D
Charles Owen AYR8 och RG ulltäcke. Det är väl det jag kommit på än så länge :p


Iaf,ja undrar vad försäljningsstallet som du köpte Wembley och zazou heter?
Köpte du även Ture och Ulande där?=)
Eller vart kom dem ifrån?=)

Tallbacka gård.  Ulanda kom därifrån, men inte Ture! Han kommer från en privatperson.

Kan du inte ha en till bloppis snart ? :D
Kanske, ska kolla om det finns ngt jag vill sälja :p

När börjar du tävla ture igen?
Har inte planerat in ngn tävling än.



hur var det i portugal? hur var hästarna och klimatet och var det bra lektioner? (antar att du hoppade..?) jag och min mamma ska nämligen antagligen åka dit på sportlovet så vore kul att höra lite om hur det var! :D
Det var superkul! Hästarna var jättefina och jag tycker lektionerna var bra! Däremot var vädret inge vidare, det regnade mest och var ganska kallt. Men det kanske är varmare på sportlovet :)

Hej! Har du några bra tips på hur man kan lära hästen att byta gallop? Några bra övningar tex. Min häst har lite svårt för det och byter oftast bara med frambenen.
Nja.. Typ byta över en bom, det brukar vara bra!


har du tränat dressyr för någon tränare och varför gör du inte det längre?

Ja det har jag. Vet faktiskt inte varför jag slutade egentligen :p


vilken är den största tävlingen du har varit med i på häst/ponny och var kom du på ponny sm med minstral? =)
Hm.. Morgondagens vinnare i Scandinavium var kanske störst? Eller den i Belgien.
Kommer inte ihåg vart jag kom, inte i toppen iaf.

kommer ni att ställa ut er "butik" på gbg horse show ?:)
Nej sannolikt inte.



Hur många dagar i veckan rids dina hästar?
När de är fullt igång, typ 6 dagar.


Hur länge rider du? hur länge skrittar du fram/av...
Beror på hur dom går, men oftast runt 45-60 minuter. Skrittar fram och av kanske 10 min.

Använder du någon linement eller kylbalsam före/efter ridning?
Nope.

Hej, jag undrar om du tränar för ngn? Om inte varför inte? ;)
Det är lite olika. Den jag tränat mest för på sistånde är Ann Liwing.

hej! :) först måste jag bara säga att de är en jätte bra och intressant blogg, keep it up!
men sen undrar jag om du har några tips på bra och prisvärda hoppsadlar som ändå inte kostar skjortan?
Kul att du tycker det :D
Prestige tycker jag har många bra sadlar. Equipe har väl någon billigare modell också som jag hört är bra. Annars är mitt tips att köpa begagnat. Inte bara det att priset är lägre, utan sadlar är oftast bekvämare om dom är lite insuttna ;)


Kommentarer
Postat av: ida

Jätte fin blogg :)

2009-12-12 @ 21:11:44
URL: http://idawestander.blogg.se/
Postat av: emmy

tack för svaret op min fråga :))

2009-12-12 @ 22:58:35
Postat av: Emelie

Hej! Jag har en fråga. Ture åt krafft sport va? Hur mycket per dag? Och hur mycket hö får han per dag?

Jag skulle bli jätte glad om du svarade.

Tack på förhand!

2009-12-13 @ 01:07:53
Postat av: Mathilda J

För alla hästintresserade!!!

elit ponny ryttare.



www.theryttare.blogg.se

läs & kommentera :)

2009-12-13 @ 11:35:43
URL: http://theryttare.blogg.se/
Postat av: -

och varför gillar du inte varmblod

2009-12-13 @ 15:57:33
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

men herregud, "och varför gillar du inte varmblod". tror inte att mikaela "inte gillar" varmblod, men vill man tävla de högsta klasserna i hoppning kanske inte ett varmblod är den optimala rasen. Jag är övertygad om att varmblod också kan, men de är ju inte avlade för att hoppa hinder på över 1.50 :)

2009-12-13 @ 20:31:23
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Elin

(Till kommentaren "och varför gillar du inte varmblod")

Hon skrev ju tydligt att det inte är så att hon inte gillar varmblod, utan bara att hon inte själv VILL HA ett varmblod...

Btw, jag har själv en varmblodskorsning... så jag skriver inte denna kommentar för att jag ogillar varmblod/travare utan för att jag tycker att den andra kommentaren är väldigt onödig...

2009-12-13 @ 21:01:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0