Dagens ridpass

Red Wembley på volten. Blev ett tufft pass - han var helt dyngsur efteråt. Dessutom blev både han och jag helt galna av alla myggor. Vi har typ mygginvation här! Usch!
Gjorde iaf mycket skritt-galopp-skritt. Har märkt att det fungerar bra på honom för att få honom avslappnad och att jobba rätt. Hoppade även en oxer på volt. I högervarv landar han praktiskt taget alltid i vänstergalopp. Förstår inte varför, och förstår inte vad jag ska göra för att han inte ska göra det... Förstår inte ens hur han lyckas när jag tom rider på volt. Någon som har ngra bra tips?





Ture fick gå en runda i skogen.

Kommentarer
Postat av: Carolin Rosman

du har väll prövat alla grundläggande grejjor typ trapma ,överdriva sväng i avhopp osv?

2009-07-11 @ 21:26:40
URL: http://fotografrosman.webs.com/
Postat av: Mirjam

jätte fin blogg :) jötte söt häst du har btw ;)

2009-07-11 @ 21:59:11
URL: http://mdik.blogg.se/
Postat av: http://www.hannapersson.com

tyvärr har jag nog bara samma tips som carolin eftersom jag inte är aktiv längre, hoppas någon annan kan hjälpa iallafall!

2009-07-11 @ 22:08:18
URL: http://www.hannapersson.com
Postat av: Johanna

kankse e han inte inriden med att lyssna på ryttarens tyngdpunkter,tänk på at ture gör det.Wembley kankse helt enkelt behöver en knäpp med högerskänkel,bara en lite vink vilken galopp han ska landa i. Min ponny är så,man måste alltid var steget för efter hindrena fär att de ska bli rätt=)



Super blogg=)

2009-07-11 @ 22:20:10
Postat av: Lisa

Min ponny gör ofta så . Det som brukar hjälpa är att du lägger snea bommmar frammför och efter ett hinder på en volt . Och sen brukar jag för att träna bort det sätta upp fyra hinder på medelinjen och lägga volter åt olika håll efter hindret det brukar göra susen.

En annan bra övning är att man sätter två sockerbitar med fem faloppsprång emmelan och bara försöka få hästen att landa i rätt galopp efter sockerbitarna. för att göra det övertydligt kan man trampa ner stigbygeln extra mkt i ena sidan så att det tynger lite. Då brukar hästen oftast landa i rätt galopp. Och jag tror efter att du har ridit in dig på wembley och han har blivit starkare i sin högersida kmr han att sluta :)

2009-07-11 @ 22:25:47
Postat av: A

Det kan bero på mkt. Tex. låst bog muskulatur på ena sidan, du kan prova lyfta upp ett framben och rotera både medurs och moturs, går det på båda benen utan att det tar emot är det inte det antagligen. Ryttaren kan va lite mer musklad i ena varvet, det kan påverka mkt, även om inte sadeln kasar på ett håll så kan det va mera tryck kring manken som kan göra det. Det kanske bara är hans utbildning som brustit, eller är han i grund och botten ojämnt musklad. Somsagt det kan bero på mkt. Sen har jag själv haft en som alltid gjort så när han har kotledsinfl. fram det va helt omöjligt att få han att landa rätt. Så vill man utesluta det kan man ju göra ett böjprov. Oj det blev långt, men ville bara tipsa om det jag vet om just det här. /A

2009-07-11 @ 22:30:14
Postat av: Johanna

Ja,som sagt; överdriv "gesten" mot det nya varvet - alltså skåla honom ordentligt på volten innan och ha honom lite böjd hela vägen. Dra bak ytterskänkeln mkt och led med innerhanden i språnget.. Sitt över lite på högern och visa vägen ;) Börja med en bom innan du hoppar, och se om han är med dig redan där.

Det viktigaste är nog att kolla om han inte sitter fast eller har ont någonstans...



Lycka till :)

2009-07-12 @ 00:50:53
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Cicci

Om du hoppar ett lite mindre hinder på volt och han gör likadant kan du prova att rida lite sluta fram emot hindret och överdriva ytterskänkeln lite i landningen... Kan vara värt att pröva. :)

2009-07-12 @ 01:16:57
URL: http://ciccieurenius.blogg.se/
Postat av: Bella

Har en superövning man kan rida i hörnet på ridbanan. På så sätt "stoppar väggen/staketet upp hästen, och bommarna kan med fördel placeras med olika höjd. Dvs snett så att bommen ligger högre mot insidan på ridbanan. Om du tänker att du placerar en bom rakt ut från hörnet och sedan ca 2,5 m åt varje håll placerar du varsin bom. Kommer se lite konstigt ut då mittenbommens hinderstöd hamnar lite längre ut än de två yttersta. men som sagt denna övning är super! Hästen tvingas jobba och sätta undet sig samtidgt som den måste böja sig. Svårt att förklara utan bild, men hoppas du fattar.

Vi hoppar den med sockerbitshöjd på mellanbommen och sedan ca 80 cm på yttersta...dock får man ju börja lite lägre först=)

2009-07-12 @ 01:34:21
Postat av: Siri

Börja med byten utan hinder så att han lyssnar på dina vikthjälper, sen kan du till exempel hoppa studs på böjt spår med kanske 3-4 hinder på 50 cm. Då brukar det, iaf på min häst, automatisk bli rätt galopp även efter sista hindret.



Lycka till. ;)

2009-07-12 @ 10:37:25
URL: http://siriss.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag håller med A.

Om min häst gjort så hade jag misstänkt att h*n försökta avlasta högerbenet av någon anledning. Kan vara en dold hälta eller en låsning, men också att den är väldigt snedmusklad - jag hade nog kollat upp det i alla fall.

2009-07-12 @ 12:12:07
URL: http://majaokenny.blogg.se/
Postat av: Helena

Min häst landar oxå gärna i vänstergalopp, en sak jag har märkt som funkar bra iaf på honom är att lägga ner högra handen lite i språnget. Jag tror man ska undvika att överdriva sina rörelser allt för mkt, och istället använda ganska små hjälper så hästen blir mer uppmärksam, en del har svårt med en sida man får ju bara traggla på tills de blir bättre :) lycka till!

2009-07-12 @ 23:24:44
Postat av: Ida A

Vi har en häst som gärna landade i fel galopp tidigare, vi provade i princip allt, till sist provade vi att lägga vikten lite utåt alltså åt motsatt hål för att så att säga lämna bogen fri, fungerade utmärkt på honom!

2009-07-13 @ 15:50:20
Postat av: Linnea

Min ponny brukar också göra det... Men de enda jag gjorde att jag bröt av direkt efter hindret och fattade rätt flera ggr och sen så lärde hon sig själv automatiskt att han skulle landa i rätt galopp =)

2009-07-15 @ 00:31:55
URL: http://linneaalatalo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0